Twijfel juistheid bepalen omslagpunt

Plaats reactie
RTB117
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2018, 12:48

Twijfel juistheid bepalen omslagpunt

Bericht door RTB117 »

Goedemiddag,

Ik heb middels de methode van Stans van der Poel uit 'de hardloop revolutie' mijn omslagpunt berekend. Ik heb alleen sterke twijfels of dit juist is, heb het tevens besproken met een collega die de marathon volgens de methode vanuit 'de marathon revolutie' heeft uitgelopen en hij heeft dezelfde twijfels:

Ik ben na 6 minuten warm te hebben gelopen op 7km steeds elke 2 minuten een kilometer gaan versnellen. Dit heb ik volgehouden tot 17km per uur.
Mijn maximumhartslag kwam uit op 205 bpm, ik twijfel niet aan het feit dat dit niet correct is, want een soortgelijke waarde is vaker m'n max-hartslag geweest in wedstrijden. M'n omslagpunt ligt op 200BPM volgens het boek.
Mijn snelste 10km tijd is 42minuten en dit zal betekenen dat m'n halve marathon hartslag op 193 BPM ligt.

Dit zouden m'n hartslagzones zijn:

D0 134-145
D1 146-160
D2 161-180
D3 181-199
Max 200 -

Ik heb in m'n hele hardloopleven nog nooit een gemiddelde hartslag gehad van iets wat in de buurt komt van 193bpm en dit zal tevens betekenen dat al m'n trainingen in D1 hebben plaatsgevonden, dit is nog niet eens 'vogels kijken'.

Ik heb het gevoel dus dat ik iets verkeerd doe.

Graag advies?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Twijfel juistheid bepalen omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Wat was je gemiddelde hartslag tijdens die 10km wedstrijd? Dat moet ongeveer je omslagpunt zijn...
Ik hoor graag van je.
Mocht je dit niet weten, heb je wat tijden en gemiddelde hartslagen van trainingen?

Blijde groet,

Rob
RTB117
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2018, 12:48

Re: Twijfel juistheid bepalen omslagpunt

Bericht door RTB117 »

Dank je wel.

Deze ligt op 174BPM van m'n laatstgelopen 10km (echt tot het gaatje gegaan). Ik vind het vreemd dat de verschillen zo enorm groot zijn. Echter zien de hartslagzones er met dit omslagpunt er een stuk realistischer uit!

D0 117-126
D1 127-139
D2 140-157
D3 158-173
Max 174

Ik heb nog een vraag; op deze site staat dat de vogels kijken training in zone D1 dient te gebeuren, in het boek staat echter D2. Wat raad je mij aan?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Twijfel juistheid bepalen omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je antwoord.

Ik zou dan ook even 174 aanhouden als omslagpunt, als je nu gaat trainen op halve marathonhartslag, zal je ongeveer ook halve marathontempo moeten lopen. Je tempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
RTB117 schreef:op deze site staat dat de vogels kijken training in zone D1 dient te gebeuren, in het boek staat echter D2. Wat raad je mij aan?
Vogels kijken doe je op gevoel, dus eigenlijk zonder hartslagmeter. En als je hem wel om doet, kijk er d :) an niet op (tot na de training). Voor de een is dit D1, voor de ander D2. Waar het om gaat is dat je ontspannen loopt waarbij je je uitademing makkelijk kunt verlengen zonder dat het onaangenaam wordt :)

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

Blijde groet,

Rob
RTB117
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2018, 12:48

Re: Twijfel juistheid bepalen omslagpunt

Bericht door RTB117 »

Ik heb nog een vraag ivm voeding. Ik zit te twijfelen of ik het nodig ga hebben en zoja; hoe kan ik hiermee oefenen met zulke korte trainingen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Twijfel juistheid bepalen omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Als je de marathon loopt zou ik zeker voeding nemen, in de vorm van gels is het gemakkelijkst.
Er wordt heel wat over gediscussieerd (zie de rubriek supervetverbrander), maar aks je hier niet op traint zou ik gewoon voor gels gaan. Het is handig om dit tijdens de training te oefenen.

Niet dat je het dan nodig hebt maar om te kijken of je de gels lekker vind en dat je maag niet gaat opspelen tijdens het lopen. Dit wil nog wel eens verschillen van persoon tot persoon en ook kan de ene gel anders vallen dan de ander.

Dus gewoon tijdens de (lange) training een gel nemen, ergens halverwege, en kijken hoe deze bevalt.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie