Verschil D3 en 10km snelheid niet helemaal duidelijk

Plaats reactie
BigBoB
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2019, 12:40

Verschil D3 en 10km snelheid niet helemaal duidelijk

Bericht door BigBoB »

Hallo,

Het verschil tussen de D3 snelheid en de 10 km snelheid is me niet helemaal duidelijk. Ik ga trainen voor een snellere 10 km. Mijn korte loopje ga ik hoog in D3 doen, dus net onder mijn omslagpunt. Uit de koffiehoek begreep ik al dat 'Voluit' qua snelheid lijkt op hoog D3, maar dat dat wat meer op gevoel is. Wat is dan het verschil tussen 'hoog D3' en '10 km snelheid'? Het is uiteindelijk toch de bedoeling dat ik na 100 dagen mijn PR op de 10 km ga lopen met een hartslag net onder omslagpunt (dus hoog D3)?

Alvast bedankt voor de toelichting!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Verschil D3 en 10km snelheid niet helemaal duidelijk

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi BigBob,

Als je 10km voluit loopt (en dan echt voluit, dus dat het zwart voor de ogen wordt als je over de finish gaat), dan is je gemiddelde hartslag over deze 10km je omslagpunt. Je omslagpunt is de bovengrens van de D3 zone. Volgens mij had je dat al goed begrepen.

Als je echt sneller wil worden op de 10km mag je dus het korte loopje maximaal doen, dus boven je omslagpunt. Dat is "voluit". Je kunt 10km lopen op je omslagpunt, dus theoretisch kun je kortere afstanden dus nog hoger lopen, al zul je zien dat dat in training erg moeilijk is.

Eventueel kunt je de intensiefste training ook als interval doen waarbij je de snelle gedeelten boven je omslagpunt probeert te lopen.

Succes! :)

Rob
BigBoB
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2019, 12:40

Re: Verschil D3 en 10km snelheid niet helemaal duidelijk

Bericht door BigBoB »

OK, duidelijk. Bedankt Rob!
Plaats reactie