Hartslag blijft te hoog

Plaats reactie
h.van.eck
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2018, 09:50

Hartslag blijft te hoog

Bericht door h.van.eck »

Ik heb een Sportrusten inspanningstest gedaan en heb op basis daarvan op jullie site een schema gemaakt met 3 trainingen per week op weg naar een 15km loop. Ik ben nu inmiddels bezig met de 5e week van het schema. Het lukt me echter niet om mijn hartslag zo laag te houden als het schema aangeeft. Voor mijn gevoel moet ik dan zo langzaam lopen, dat het niet meer echt op hardlopen lijkt. Voordat ik met het trainen volgens dit schema begon, liep ik met een pace van ongeveer 7min30 per km. Als ik nu rond de 10min per km loop, dan zit mijn hartslag nog ongeveer 10 slagen boven de frequentie die het schema aangeeft, ga ik sneller, dan is het verschil nog groter. Veel langzamer kan ik niet, dan ga ik wandelen... Ik let goed op mijn ademhaling, daardoor wordt het wel iets beter, maar wat mij betreft nog niet genoeg.

Hoe ik nog effectiever kan trainen? Op deze manier heb ik er namelijk niet zo heel veel plezier in. Bovendien vraag ik me echt af of ik mijn doel (15 km in 2 uur) ga halen. Of is het echt een kwestie van volhouden en komt het vanzelf?

Gr.
H.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi H,

Ik denk dat je toch wat te laag in hartslag traint. Het is wel de bedoeling dat het ook enigszins intensief aanvoelt, en 10min/km lijkt me ook niet echt intensief ;)

Wat is je omslagpunt en de hartslagen waar je nu op traint?

Groet,
Rob
h.van.eck
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2018, 09:50

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door h.van.eck »

Hoi Rob.

Mijn omslagpunt ligt op 169. De laagste hartslag waarop ik volgens het Sportrustenschema moet trainen ligt oo 133, de hoogste op 142. Het lukt me niet om mijn hartslag onder de 142 te krijgen.

Gr.
Henri.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Henri,

Zou je een test willen doen? Je doel is 15km in 2 uur, dus ik zou je willen vragen om een training te doen op dit tempo, dus 7,5km/uur (8min/km) en dan je gemiddelde hartslag door te geven. En aan te geven hoe de training aanvoelde (makkelijk, lekker of (te) zwaar).

Dan kijken we even verder.

Ik hoor graag van je.

Rob
h.van.eck
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2018, 09:50

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door h.van.eck »

Hoi Rob.

Vandaag het testje gedaan. Ik heb 5km gelopen met pace 7,5 min/km. Mijn hartslag zit dan gemiddeld op 161. Het voelt als een tempo dat goed te doen is.

Ben benieuwd naar je conclusies!

Gr.
Henri.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Henri,

Dan denk ik toch dat je omslagpunt wat hoger ligt dan de 169 die tijdens de test naar boven is gekomen.
Kun je in plaats van 133 - 142 gaan trainen op 156 - 165?
En laat je over een tijdje even weten hoe het gaat?

Blijde groet,
Rob
h.van.eck
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2018, 09:50

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door h.van.eck »

Hoi Rob.

Bedankt voor je berichtje. Ik ga het proberen en laat je weten of het beter gaat.

Gr.
Henri
AnnekeC
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2018, 16:16

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door AnnekeC »

Ik zit met het zelfde probleem daarom zou ik ook graag advies willen hebben: mijn hartslag blijft hoog terwijl ik echt wel onderscheid maak in vogels kijken, D2 en D3/max. Dat kan ik zien omdat het gemiddelde tempo dan wel fluctueert maar de hartslag slechts enkele slagen scheelt. Ik zit nu op dag 43 en werk naar de 10 km toe. Heb omslagpunt laten berekenen en kwam op 166. Mijn rusthartslag is 66.
Catharina.64
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2019, 11:26

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door Catharina.64 »

Ook ik heb jaren ditzelfde probleem, omslagpunt getest bij sportschool en de hartslag waar ik dan mee moet trainen is een tempo waar ik zo langzaam loop dat het niet lekker loopt.
Heb toen na een tijdje me niet meer aan de adviezen gehouden en zonder hartslagmeter gerend gewoon op gevoel.
Ik vraag me af of dit wel goed is, want echt wel veel moe. :roll:
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Catherina en Anneke,

De trainingen op zone kun je ook prima op gevoel doen, en als het gevoel niet overeenkomt met de zone, dan is waarschijnlijk je omslagpunt niet goed bepaald, (of je hartslagmeter doet het niet goed, dat heb ik ook wel eens meegemaakt.. ;) )

D3 moet echt intensief aanvoelen, een gesprek voeren gaat niet of moeilijk.

D2 moet aanvoelen als een stevig tempo, maar wel zo dat je voelt dat je het lang vol kunt houden. Ook kun je nog redelijk goed een gesprek voeren.

In D1 kun je makkelijk een gesprek voeren. Je loopt ontspannen en voelt aan alsof je het uren vol kunt houden.

Mocht je nog vragen hebben geef dan even wat cijfers mee, dus wat je is omslagpunt en hoe snel loop je in de zones.

Blijde groet,
Rob
h.van.eck
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2018, 09:50

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door h.van.eck »

Hoi Rob.

Naar aanleiding van je laatste advies (zie hieronder) heb ik nog twee aanvullende vragen.
Ik heb dit nu ongeveer een maand geprobeerd en dit bevalt goed.
Kun jij aangeven:
1. Wat dan mijn omslagpunt is;
2. Op welke hartslag ik het beste straks de 15 km kan gaan lopen?
Hoor graag
Groet, Henri
RunningRob - Sportrusten schreef: 13 feb 2019, 21:37 Hoi Henri,

Dan denk ik toch dat je omslagpunt wat hoger ligt dan de 169 die tijdens de test naar boven is gekomen.
Kun je in plaats van 133 - 142 gaan trainen op 156 - 165?
En laat je over een tijdje even weten hoe het gaat?

Blijde groet,
Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Henri,

1. is wat lastig te beantwoorden. Het ligt in ieder geval boven de 169. Ik schat ongeveer 180. Wat je kan doen eens een keer een 10km voluit te lopen in een wedstrijd. Je gemiddelde hartslag is ongeveer je omslagpunt. Maar ik zou eerst de 15km doen :)
2. Start op hartslag 161, deze mag je langzaam laten oplopen tot 166 bij 10km, daarna mag je je hartslag loslaten en op gevoel verder gaan. Heb je dan nog genoeg energie kun je versnellen, en anders probeer je het tempo vast te houden tot het einde.
h.van.eck
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2018, 09:50

Re: Hartslag blijft te hoog

Bericht door h.van.eck »

Dankbjexwel. Ga ik het zo doen.
Plaats reactie