train ik te veel, te hard, te vaak?

appeltjeeitje
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2015, 10:14

train ik te veel, te hard, te vaak?

Bericht door appeltjeeitje »

sinds 2 juli loop ik 3x in de week hard met het schema voor de 10 kilometer. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het heerlijk vind en volgens mij gaat het ook best goed. De eerste 3 weken van het schema was ik op vakantie en heb ik netjes 3x per week gelopen en bijna alle keren ook de afstand en met de hartslag die het schema aangaf. Heel tevreden en trots was ik.

eenmaal weer thuis bleef ik natuurlijk lekker hardlopen, maar...... ik pakte ook mijn oude krachtsportschema weer op: 2x per week Crossfitten. De 3e keer krachtsport/ duursport die ik deed, namelijk Bootcampen, heb ik wel voor de komende weken even stop gezet. Crossfit is niet, zoals in de sportschool trainen, als je hartslag wat omhoog gaat het even rustiger aan doen, maar een High Itensity Training (HIT). Niet zo lang, maar met de warming up (die de hartslag vaak ook al lekker omhoog brengt) en zo'n 15 - 20 minuten techniek-training (skills), doet het toch aardig wat mijn lijf.

En dan gebeurd er na mijn eerste 8 kilometer iets waar ik geen rekening mee gehouden heb: mijn kuitspieren schieten in een kramp. Niet zozeer tijdens het lopen maar tijdens de rust. Alle krachtoefeningen gaan zonder centje pijn, ook roeien gaat zo goed als pijnloos, maar na 400 meter lopen voel ik precies waar de kramp gezeten heeft.

Advies van een bevriende atletiektrainer: even rustig aan doen, niet lopen, wel roeien of fietsen en let op je houding (core of interne unit) bij de lange afstand. Zou ik tijdens het 'vogels kijken' zo ontspannen lopen dat ik mijn corestability vergeet en daardoor niet goed afzet/ neerkom? of train ik te veel/ te hard en krijgen mijn spieren te weinig tijd om te herstellen? of is/ zijn er ook nog andere mogelijke oorzaken?

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven? :idea:
Plaats reactie