Hartslag eerste kilometers

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Sylvia Keijzer
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2023, 11:02

Hartslag eerste kilometers

Bericht door Sylvia Keijzer »

Hallo,

Ik loop voor het eerst op hartslag en het is even wennen en anders. Ik merk dat om aan mijn 'juiste gemiddelde hartslag te komen' ik in de eerste 3 kilometers echt wel hard moet lopen om bij die hartslag te komen, en daarna ga ik er weer heel makkelijk overeen ook als langzamer en langzamer ga lopen totdat ik echt mijn (slome) ritme heb gevonden en dan blijf ik rond de gewenste hartslag 'hangen'.

Waarom is het in het begin zo hard rennen?

Dank voor je reactie,
Sylvia
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag eerste kilometers

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sylvia,

Als je halverwege de training erg in moet houden om op de juiste hartslag te komen, dan ben je eigenlijk te snel gestart. Dus laat je hartslag in het begin rustig oplopen en als deze dan in de juiste zone is houd je deze vast tot het einde van de training.

De hartslag reageert vrij traag als je aan een training begint, dit heeft met de energievoorraden te maken. Je snelle suikers zijn nog ruimschoots voorradig en je lijft hoeft dus nog niet veel moeite te doen om de energie bij je spieren te krijgen, die zit er al. Na enige tijd raken de eerste voorraadjes leeg en moet er meer moeite gedaan worden om energie bij je spieren te krijgen: je hartslag begint op te lopen.

Als je een training op hartslag wilt doen is het daarom handig (en ook verstandig) om eerst plm. 1,5km of 10 minuten warm te lopen. Doe tegen het einde van het warmlopen dan ook nog een paar korte versnellingen. Je lijf staat dan echt "aan" en je zult zien dat je hartslag ook sneller op zal lopen tijdens de eigenlijke training.

Blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 19 mei 2023, 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Sylvia Keijzer
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2023, 11:02

Re: Hartslag eerste kilometers

Bericht door Sylvia Keijzer »

Dank. Dank
F.H. van der Marel
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2023, 10:20

Re: Hartslag eerste kilometers

Bericht door F.H. van der Marel »

Die 10 minuten of 1,5 km warmlopen, doe je deze extra bovenop je loopafstand of is deze erbij inbegrepen?

Mvg, Ferry van der Marel.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag eerste kilometers

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Ferry,

Warmlopen (en ook een eventuele cooldown) is extra, dat zit niet bij de training in.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie