Hoe het gaat

Plaats reactie
Conny Keultjes
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 09:39

Hoe het gaat

Bericht door Conny Keultjes »

In het filmpje van gisteren werd gevraagd om ervaringen tot nu toe te delen, dus ik dacht, ik trap af.

Ik vind het heerlijk om te lezen aan het einde van mijn avondritueel. Vaak maak ik het uur niet vol, dan zakken mijn ogen al dicht achter mijn boek. Dit is mijn eerste echte Sportrustenmaand, dus ik ben nieuw in het mediteren, ik ben wat apps aan het proberen om te kijken wat voor mij werkt. Wat ik een uitdaging vind is om een modus te vinden in het samenzijn met mijn vriend. Hij kijkt graag tv, ook in bed. Op de bank hoor ik steeds de tv geluiden en af en toe kijk ik (bewust of onbewust) toch stukjes mee. Ik wil niet apart van hem het uur doorbrengen, dus ik ben nog wat zoekende hoe ik dit het beste kan doen.

Hoe gaat het bij jullie?
Marjan Bierman
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2020, 09:27

Re: Hoe het gaat

Bericht door Marjan Bierman »

Ik vond de koude douche van gisteren niet zo'n succes. Ik ben gewend aan koud af douchen, maar niet vlak voor ik naar bed ga. Ik warme niet lekker meer op en heb uiteindelijk halverwege de nacht een dekentje extra op mijn bed moeten doen.
Verder wordt ik nu wel bewuster van de effecten van voeding en gedrag op mijn slaap. Alcohol en laat eten helpen niet, evenals een drukke avond. Het uurtje voor het slapen gaan met lezen, rommelen en mediteren vind ik fijn en brengt me tot rust.
Wat eten voor 8 uur betreft betrap ik mezelf regelmatig op 'trek' om kwart voor 8 :D
Cornelia van marrewijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:19

Re: Hoe het gaat

Bericht door Cornelia van marrewijk »

Hoe het gaat, hoe gaat het.
Eigenlijk vind ik het heerlijk om vroeg naar boven te gaan, te mediteren, ademhaling oefening te doen en wat te lezen en vroeg te gaan slapen maar in het weekend heb ik twee avonden 'gezellig' mee zitten kijken naar de buis om vervolgens zondagavond de draad weer op te pakken. Heerlijk maar koud douchen voor het slapen gaan heb ik nog niet gedaan, twee keer op een dag koud douchen vind ik een beetje veel maar ik zal het wel gaan uit proberen. Dus ja, nog een beetje oefenen in het avondprogramma. Het uur is zo om met adem oefening en meditatie en danken dat er van lezen niet zoveel meer komt.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hoe het gaat

Bericht door Koen - Sportrusten »

Erg mooi om jullie ervaringen te lezen. Ik ben ook heel benieuwd welke boeken jullie nu aan het lezen zijn.
Anja Van Wandelen
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2021, 22:10

Re: Hoe het gaat

Bericht door Anja Van Wandelen »

Hier gaat het ook!
Ik heb het idee dat ik beter slaap als ik heb hardgelopen/gewandeld/buitenlucht heb gesnoven...
Het in de avond geen schermen meer geeft me ook echt rust. (In het weekend doe ik hier wat minder moeilijk over :D )
En het lezen voor het slapen is fijn!

En ja, ik heb ergens in de koffiehoek gelezen over Haruki Murakami, ben inmiddels met het tweede boek bezig, de jacht op het verloren schaap! Hiervoor norwegian wood, mooi!

Meerdere leestips zijn welkom!
Marijke Stormbroek
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2021, 17:44
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe het gaat

Bericht door Marijke Stormbroek »

Het gaat goed al moet ik echt letten op de tijd voor het avondritueel. Het gebeurt wel eens dat ik de honden na de meditatie nog moet uitlaten en dat helpt niet echt.
Ik word alleen iedere ochtend brak wakker en aan de koffie kan het niet liggen want die drink ik alleen voor 12 uur 's morgens.
Ik merk wel dat ik veel dieper slaap dan dat ik gewend ben. Na de meditatie frubel ik meestal wat en ga dan binnen een kwartier douchen en naar bed. Het koud af douchen helpt wel ben daarna lekker rozig en val bijna gelijk in slaap.
Suus Mulder
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2021, 10:46

Re: Hoe het gaat

Bericht door Suus Mulder »

Ik volg nu 9 dagen het programma en een paar dagen later ben ik ook het meditatieprogramma gestart.
Ik merk dat het avondritueel rust geeft. Ik heb geen eenduidig avondritueel, wel 20 min meditatie en "scharrelen"(wat van alles kan zijn) en lezen. Invulling wisselt en het voelt ook alsof het uur snel om is.
Ik ben zoekende naar een goede "starttijd" en kan er soms moeilijk toe komen omdat ik nog iets denk te moeten doen. De ene keer start ik dus om 21.00 uur en de andere keer wordt het wel 22.00 uur, voordat ik mijn avondritueel start.
Mijn rusthartslag wisselt, althans; ik weet niet hoe stabiel dat kan zijn 😉 en ik vraag me af of het aan de hoge kant is? (rusthartslag opeenvolgende dagen: 66 / 68 / 65 / 68 / 69 / 65 / 70 / 70)
Ik merk wel dat ik echt wel rustiger ga slapen nu. Ik heb een wake-up light en ik word nu weer wakker van het licht, voordat het geluid klinkt. Dat is prettig en dat was echt lang geleden. ik voel me dan niet persé uitgerust overigens.
Maar hoe moet ik die rusthartslag zien in deze?
En hebben jullie tips in dit verhaal? herkennen jullie het zoeken en wellicht ook wisselen in tijdstip?
EllisH
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:34

Re: Hoe het gaat

Bericht door EllisH »

Ik lees het "Koen boek"; 10 dagen stil
Echt een leuke combi met de programma's. Herkenbare dilemma's zijn zo fijn en stimulerend om steeds weer een fase aan te pakken in mijn tempo.
Groetjes, Ellis
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hoe het gaat

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Ellis, 10 dagen stil, wat leuk. Dat is stiekem mijn persoonlijke lievelingetje. En Anja, veel leesplezier verder met De jacht op het verloren schaap. Een heerlijk boek. Van Murakami is mijn favoriet 1Q84, een fantastische trilogie. Verder ben ik ook fan van Alex Boogers en Vaderland van Farnando Aramburu is fantastisch. Veel mooie ervaringen. Nog iemand anders boekentips?
Rinco
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2020, 17:04

Re: Hoe het gaat

Bericht door Rinco »

Bij mij gaat het redelijk. Het lukt door de week aardig om ‘af te bouwen’ al is 20 minuten ademen en/of mediteren nog maar 3x echt gelukt. Lezen is fijn in bed. Inmiddels “Koud kunstje” uitgelezen en “De meeste mensen deugen” ligt klaar 😃Het weekend eet ik nog wat later merk ik en ga later naar bed. Dit is merkbaar, althans, de Fitbit geeft het aan 😉 en bevestigd mijn gevoel.
Koud douchen voor naar bed gaan heb ik geprobeerd, maar duurde veel te lang voor ik in slaap viel doordat handen en voeten lang koud bleven. Dat heb ik niet met dagelijkse koude douche in de ochtend of met de plons in de plas 1 a 2 x per week.
Conny Keultjes
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 09:39

Re: Hoe het gaat

Bericht door Conny Keultjes »

Ik heb Koud kunstje gelezen, sommige 'technische' stukjes voor het slapen lezen was niet heel handig, die heb ik dan de volgende dag alsnog met wakkere aandacht nog een keer gelezen. Ik ben nu in een chicklit bezig, die helemaal bestaat uit mailwisselingen. Heel grappig en ik kom meestal niet veel verder voordat ik wegzak, in tegenstelling tot wanneer ik mijn eigen mail zou openen :lol:
Conny Keultjes
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 09:39

Re: Hoe het gaat

Bericht door Conny Keultjes »

Wat ik me nog afvroeg is het volgende.

Ik draag een Garmin horloge, die ook Body battery meet/aangeeft. Sommige dagen eindig ik met 30/100 en sommige met bijvoorbeeld 60/100. Vaak klopt het cijfer best aardig met mijn gevoel. Wat ik heel interessant vind is dat als ik 's nachts wakker word, eigenlijk altijd mijn Body battery op 100/100 staat. Ik lig dan een tijdje rustig wakker, maar als ik dan weer verder slaap word ik vaak brak wakker. Ik droom dan heel veel in het stuk dat ik nog slaap en beleef het alsof ik wakker ben, en dat kost energie lijkt het. Is het nu verstandig om toch door te slapen (meestal gebeurt dit zo'n twee uur voor opstaantijd), of kan ik beter opstaan als ik 'fit' wakker word?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hoe het gaat

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Conny, opstaan als je fit wakker wordt, is zeker aan te bevelen. Wat je dan vermoedelijk wel merkt, is dat je in de avond erna wat eerder naar bed wilt. Als dat dan kan, is het helemaal mooi.
Dinie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:27

Re: Hoe het gaat

Bericht door Dinie »

Ik ben bij dag 16 nu, probeer elke tip uit, die er gegeven word. Ik heb nu ook een maand lang mijn slaap uit getekend in een schema. Ik zie de veranderingen van twee weken voordat ik met diep slapen begon en nu vanaf 1 mrt. Het is heel anders, nu slaap ik langere stukken aan elkaar door. En blijf makkelijker rustig liggen. Al slaap ik nog steeds geen hele nachten door, maar ik ben er heel tevreden mee.
Soms schiet het avond en ochtend ritueel erbij in. Al ben ik wel weer aan het lezen, een zoetige roman die met veel humor is geschreven, van de schrijver Kristan Higgins, Wat nu? Ademhalingsoefeningen zijn wel heel fijn. In de avond koud afdouche, brrr, dat doe ik niet meer, in de ochtend is fijn! Gisteren 1 bier op, heerlijk dat bittertje, maar nu een houten kop en ik heb vannacht ontiegelijk liggen zweten, meer dan anders. Ik heb vannacht ook weer echt gedroomd, in kleur en met beeld. Het ging over gisteren. Ik voel me weer meer goed, nu dat ik aan dit programma ben begonnen.
Conny Keultjes
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 09:39

Re: Hoe het gaat

Bericht door Conny Keultjes »

Wat fijn Dinie!

Dank Koen voor de tip, hopelijk morgen niet om vijf uur op dan :o
Dinie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:27

Re: Hoe het gaat

Bericht door Dinie »

Hoi Conny, het kan wel erg prettig zijn om al zo vroeg eruit te gaan. Ik deed dat eerst ook altijd, lekker op mijn dooie gemak ontbijten onder de douche en nog wat rommelen voordat ik ging werken.
Plaats reactie