terugkomen van ver en nu heel andere max hartslag. help

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Quirina Glissenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2021, 05:55

terugkomen van ver en nu heel andere max hartslag. help

Bericht door Quirina Glissenaar »

Hoi,

Kan door langdurige stress je maximaal hartslag zoveel dalen in zeg ongeveer 5 jaar tijd? Of kan ik hierdoor niet meer niet maximaal gaan. Wat is verstandig om als omslagpunt te nemen. - kunt u mij adviseren.

Wil graag D2 trainen in het 5 kg programma met 10 k schema. maar dan moet ik wel even goed inschatten of ik met die laatste gegevens aan de slag moet. In de laatste inspannende runs en volgens het opbouwen van 6 min rustig en steeds versnellen kom ik niet verder dan die 180 nu. Ik was echt buiten adem en het was op.

Ik ben nu 50 jaar en 80 kg bij 153. Na heel veel stress afgelopen 2 jr is gewicht met zeker 10% toegenomen. Ik ben sterk gevoelig voor kh en bloedsuikerschommelingen. Ik geloof echt in minder kh eten, regelmatig sporten, goed slapen etc. en ik weet dat ik van stress aankom ook als in niet extreem veel extra eet. Maar goed daar gaat het nu niet zo om.

Ik heb in 2016 de halve gelopen in 2.13.15. en in die tijd liep ik de 10 op 58 rond. Ik was in die tijd ook 68 kilo. (5 kilo afgevallen door 4x sporten en ook lange trainingen 15 en 18 km afgewisseld door intervallen en lld. Dus met minder gewicht goede conditie en veel minder stress dan nu. Het ging me goed. In die tijd heb ik ook mijn max hartslag van 204 gemeten bij mijn hardloopclub.

Sinds sept 2020 ben ik weer begonnen met trainen, 2 a 3 keer per week. Afstand en snelheden verschillend. Ik kom nu door gewicht en slechte conditie niet verder dan 8,5 km per uur als ik in duurloop. Kan wel sprintje trekken naar vandaag max snelheid van 5.30 per km.
De beste 5 vorige week was 31.53.Ik kan al wel een uur achter elkaar lopen. Ik kom nu met mijn hartslag niet verder dan 182 max. Is dat gek in verhouding met toen.
Mijn rust hartslag is wel al gaan dalen van 64 gemiddeld naar 58 gemiddeld. Ik werk al aan ademhaling en slaap ook goed.
Ik ben zelf coach en realiseer redelijk goed wat stress met je kan doen.(vooral langdurig, dus veel)
Ik kan ook echt zeggen dat ik veel stress had door rouw. Ik ben nu weer toe aan opbouwen. wel.
Nu is er meer rust en focus mij weer op fysiek en ik word weer blij van buiten en rennen. Ik neem goed mijn rust.

Bedankt voor het lezen. Iets uitgebreider neergezet voor de context.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: terugkomen van ver en nu heel andere max hartslag. help

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Quirina,

langdurige stress heeft een groot effect op je lijf, dat heb je ervaren. Een lijf in stress is niet in staat om vetten in te zetten als brandstof. Dat heb je aan den lijve ondervonden.

Je kunt je omslagpunt gemakkelijk zelf opnieuw meten, en over een maand nog eens en over een maand nog eens.

Wat je doet? Je gaat 10 minuten warmlopen en daarna ga je 3km zo hard als je kunt. De gemiddelde hartslag van je laatste kilometer is je omslagpunt.
Dat kan zeker lager zijn doordat je nu minder diep kunt gaan, maar dat komt wel weer. Gebruik het NU als startpunt zodat je weer lekker kunt opbouwen.

Veel lopen in D2 is een ideale hartslag om weer op te bouwen en aan te sterken.

Heel veel succes.

Groetjes Janneke
Plaats reactie