Ook nog maar even hier vragen (D2 etc)

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Nicole-always on the run -
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2020, 21:30

Ook nog maar even hier vragen (D2 etc)

Bericht door Nicole-always on the run - »

hallo,

ik ben een 50-jarige vrouw en loop al 15 jaar hard (2 a 3 keer per week; altijd op nuchtere maag); ik ben begonnen met het 5 kg programma en ben nu ook mijn hardlopen onder de loep aan het leggen.

Mijn Tomtom horloge zegt dat mijn max. hartslag 172 is; ik heb het zelf nooit getest op de manier die jullie beschrijven. Is dit dan ook mijn omslagpunt? En als ik met deze gegevens de D2 zone bereken (want ik wil graag vet verbranden en straks misschien ook wel een halve marathon gaan lopen) kom ik op een zone uit van 139-155 hartslag om in te trainen. Reken ik dat zo goed uit?

Als ik normaal ren zit mijn hartslag altijd snel richting 160-170; moet ik echt langzamer gaan lopen om in D2 te komen? Ik heb het vanochtend geprobeerd en dan loop ik echt in een dribbeltempo; gem. hartslag 149...

Of kan ik beter op mijn gevoel lopen; echt proberen om vogels te kijken en de adem te verlengen en de hartslagmeter negeren?

Als ik de waardes van mijn Tomtom geloof loop ik nooit in de vetverbrandingszones.....
overigens zakt mijn V02 max inmiddels van 41 naar 38 door al dit geëxperimenteer.....moet ik daar nog waarde aan hechten?

ik merk dat alles een beetje ' op z'n kop staat' door anders te proberen trainen vandaar al deze vragen.......

groeten Nicole
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Ook nog maar even hier vragen (D2 etc)

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Nicole,

De maximale hartslag van je TomTom ligt boven je omslagpunt, ligt boven de verzuring.

Het is heel waardevol om je omslagpunt te gaan uittesten.

je kunt bijvoorbeeld 5km voluit gaan lopen en de gemiddelde hartslag van de laatste 2 km is je omslagpunt.

Vermoedelijk heb je altijd op een behoorlijke hartslag getraind en daardoor voelt het vogels kijken erg sloom. Toch is dat een hele waardevolle training. Een ademhalingsoefening voor je trainen kan wonderen doen; als je met een te hoge ademfrequentie start, is het erg moeilijk op een lage hartslag te lopen. Langzamer gaan lopen is nu een hele goede aanvulling op je trainingen ja.

Hier kun je je hartslagzones bepalen:

Als je de 172 van TomTom aan zou houden als omslagpunt zoals je nu hebt gedaan, ligt je D2 tussen 139 en 155, dat klopt ja.

https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Het is wel wijs om je hartslagmeter goed uit te testen, want je hebt er veel aan om op je hartslagzones te leren lopen. Op den duur wordt dat zo gewoon dat je het als vanzelf aanvoelt. Je vogelkijktrainingen kun je helemaal zonder horloge doen en nóg een beetje langzamer...

Kun je zo verder, Nicole?

Groetjes Janneke
Nicole-always on the run -
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2020, 21:30

Re: Ook nog maar even hier vragen (D2 etc)

Bericht door Nicole-always on the run - »

Hi Janneke,

dank je voor je antwoord.
Vanochtend ben ik 5 km gaan rennen; de eerste 3 km in mijn normale tempo; dan is mijn maximale hartslag 174 en het gemiddelde is dan 157 bpm; aansluitend ben ik 2 km voluit gegaan (doe ik eigenlijk weinig merk ik) en piekte mijn hartslag op 182; ik kon dit trouwens maar 1 km volhouden; toen was ik verzuurd....ik liep toen 5 km per minuut (dus 12 km per uur).

Als ik de berekeningen van Stans vd~Poel er naast leg kom ik dan op een omslagpunt van 180; dan zien mijn zones er een stuk vertrouwder uit......en lijkt het erop dat ik niet zo zacht hoef te lopen om toch lekker aan mijn conditie te werken en blijvend vet te verbranden.
Ik hoop dat ik zo de juiste conclusie trek (ik ben er erg goed in om alles mijn kant uit te redeneren haha)

En volgens mij is het dan ook goed om toch af en toe in D3 te trainen...

Ik zit nu op dag 21 van het 5 kg programma en ontdek dat het niet zo handig is om dit te doen tijdens de zomervakantie; er zijn dan wel veel uitdagingen (wijntje en dan wat er bij; stukje worst, nootjes.....zucht) Ik ga straks gewoon weer het programma opnieuw starten. Mijn ' workflow' helpt om meer regelmaat vast te houden.

Hoe doe jij dat met vakanties en al die verleidingen? Heb je nog een goede tip of mooie one-liner?

bedankt weer! En wat een fijne filmpjes maak je altijd; erg inspirerend!

groetjes Nicole
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Ook nog maar even hier vragen (D2 etc)

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Heee hallo Nicole,

Aah wat goed dat je zo diep bent gegaan!
Ga inderdaad trainen met 180; supermooi!

En wat een tempo's loop je joh! Gaaf!

Je kunt zéker ook trainen in D3, dat zijn heerlijke trainingen! Als interval, gewoon 5km knallen of een andere snelle training; yasso's bv. Altijd lekker om met snelheid bezig te zijn. Wel goed om daarna je lijf in rust te brengen door je ademfrequentie naar beneden te brengen en daardoor je hartslag te verlagen.

Vakanties en een voedingsprogramma wil niet altijd lekker matchen nee...

het is inderdaad erg lekker om het te koppelen aan je workflow; als er weer ritme is, is het vaak gemakkelijker om je focus goed te hebben op je voeding.

Ik heb deze zomer ook genoeg momenten gehad van taartjes, bier, chocolade en dat vind ik echt prima!

Ik kijk altijd naar het grote geheel: we kunnen natuurlijk niet altijd pieken ;-)

Ik vind het dan ook weer heerlijk om het weer terug te pakken en weer met volle focus op goede voeding te richten.

Dat geeft ook weer een fijn gevoel van eigenaarschap. Ik merk wel dat ik nooit meer terug val in weken slecht eten achter elkaar. Als ik nu 2 dagen achter elkaar dingen eet die mijn oerbrein wel leuk vinden, maar ik zelf eigenlijk niet, ben ik het ook wel weer zat. Echt wel fijn om te merken. 5 jaar geleden terug gebeurde dat me nog wel; toen snapte ik zo veel minder van mijn lijf.
Een tip om verleidingen te weerstaan is dat ik nooit denk vanuit 'Dat MAG niet', maar vanuit 'WIL ik dat eten?' En als ik dan kies voor chocolade, patat, hamburgers, snoep, dan geniet ik er op dat moment ook echt even van.

Ik ben trouwens gestart met het periodiek vasten (intermittent fasting), dat is het programma van september; ik wilde alvast even vooruit lopen om te ervaren wat het brengt, wauw! Ik ben super enthousiast! Kan je echt aanraden om de webinar komende maandag te gaan meekijken, gewoon eens kijken of het wat voor je zou zijn.

Zet 'm op Nicole!

Lieve groetjes, Janneke
Plaats reactie