Ademhaling bij zwemmen

Plaats reactie
Martine Verhaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2020, 20:43

Ademhaling bij zwemmen

Bericht door Martine Verhaar »

Hoi, vandaag krijg ik de opdracht om tijdens hardlopen ook met alleen neusademhaling te oefenen. Ik loop niet hard. Ik zwem best veel. En dan alleen borstcrawl. Dus adem ik altijd in door mijn mond. Ik adem wel zoveel mogelijk uit door mijn neus. Hebben jullie een tip?
Groeten, Martine
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademhaling bij zwemmen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martine,

Tja, ademhaling bij het zwemmen is natuurlijk een geval apart, omdat je ademhaling altijd synchroon zal moeten lopen met je zwemslagen. ;)
Heb je wel eens geëxperimenteerd met om de twee slagen adem te halen of links / rechts af te wisselen?

Voor de rest denk ik dat je het prima doet door met de mond in te ademen en door de neus uit.

Blijde groet,
Rob
Manon Vos
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2020, 11:07

Re: Ademhaling bij zwemmen

Bericht door Manon Vos »

En misschien kan je wel oefenen met de neus ademhaling als je bv een wat pittigere wandeling of fietstocht maakt!?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademhaling bij zwemmen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Manon,

Uiteraard, het is sowieso verstandig zoveel mogelijk door de neus te ademen, om diverse redenen. Dus ook tijdens het wandelen en fietsen :)

Alleen bij een intensieve training of (hardloop-)wedstrijd kan het niet meer vol te houden zijn, en dan is het uiteraard prima om via de mond te ademen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie