hoge ademfrequentie

Plaats reactie
Ada Schreuder
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2020, 21:05

hoge ademfrequentie

Bericht door Ada Schreuder »

hoi, toen ik in het boek verademing over TIM las, dacht ik dit ben ik. afgelopen jaar is de werkdruk zo hoog en heb ik veel vermoeidheid en spierpijn klachten. vroeg me af, wordt ik overspannen? ik mediteer al heel veel jaren en doe verschillende ademoefeningen, maar ik vergeet op de frequentie te letten. bij het vertragen zakken mn spieren omlaag en ipv opgejaagd voel ik me ontspannen. Alleen op mn werk vergeet ik makkelijk te vertragen. heb je tips deze ongezonde gewoonte van overademen te doorbreken? ook mooi interview met Marion Meesters.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: hoge ademfrequentie

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Ada,

De ervaring leert dat als je dagelijks 20 minuten (of 2 x 20 minuten) mediteert en bewust ontspant en je ademhaling observeert of tot rust brengt, er een moment komt dat je gedurende de dag wat vaker op je ademhaling gaat letten en ontspant. Dus als je op je werk hoog en onrustig gaat ademen, dat je daar na een tijdje (kwartier, halfuur) bewust van wordt. En als je bewust bent van een onrustige ademhaling, dan breng je er vanzelf ontspanning in. Als je al jaren mediteert en je bemerkt dat je op je werk constant overademt en tegen overspanning aanzit, kan dat ook een signaal zijn dat deze baan niet goed bij je past?

Kun je hier iets mee?

Koen
Ada Schreuder
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2020, 21:05

Re: hoge ademfrequentie

Bericht door Ada Schreuder »

dank voor je reactie Koen, het klopt dat ik de hoge ademfreq kan opmerken en kalmeren.
zowel bij een lagere werkdruk als bij gericht oefenen heb ik een rustige AH.
Het overademen blijkt een oude ingesleten gewoonte te zijn, bij een hoge werkdruk push ik mezelf was weer een helder inzicht :) En nieuwe gewoonte aanleren kost wat meer tijd. groet Ada
Plaats reactie