Afwijking marathonhartslag

Plaats reactie
Ren3
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2020, 15:01

Afwijking marathonhartslag

Bericht door Ren3 »

Beste,

Ik ben na het voltooien van een halve marathon gestart met het sportrusten schema voor een marathon.

Mijn marathonhartslag is 156. Als ik hier tijdens het lopen continue op let heb ik het idee dat mijn hartslag standaard wat verhoogd is en ik langzamer loop. Afgelopen zaterdag heb ik er niet naar gekeken en bij thuiskomst zag ik dat mijn gemiddelde hartslag 162 was. Bij deze hartslag zit ik volgens jullie calculator nog steeds in D2(omslagpunt 183).

Is het belangrijker om op 155 te blijven of is ook prima om een iets hogere hartslag te hebben maar wel in D2 te blijven trainen?

Groet
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Afwijking marathonhartslag

Bericht door Koef »

Hi Ren,

Op welke manier heb je je omslagpunt bepaald? Niet dat ik twijfel of dit fout is, maar dat kan misschien helpen met het beantwoorden van de vraag :)

Persoonlijk zou ik zeggen dat het geen kwaad kan om een aantal keren op een hartslag van 160 te lopen om te kijken hoe dit gaat maar ik heb te weinig verstand van zaken om hier een nuttig antwoord op te geven.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Afwijking marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Het kan prima dat je marathonhartslag in D2 zit. Je traint voor de marathon op marathonhartslag, en dat staat los van je zones. Voor de ene loper ligt die in D2, voor de echt snelle lopers ergens in D3.

Als je op marathonhartslag loopt, zou je ook ongeveer op marathontempo moeten lopen. Is dat niet het geval dan is je omslagpunt wellicht hoger dan 183. Je marathontijd kun je hier controleren:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Blijde groet,
Rob
Ren3
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2020, 15:01

Re: Afwijking marathonhartslag

Bericht door Ren3 »

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie.

Ik had mijn tijden al gecontroleerd en die kloppen nagenoeg exact.

Adviseer jij om op marathon hartslag te blijven trainen en dan (hopelijk) sneller te worden met dezelfde hartslag of kan ik ook gaan trainen op het tempo waarop ik de marathon wil gaan lopen en dan checken of mijn hartslag dan daalt gedurende de tijd?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Afwijking marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Hmm, ik merk dat je nog twijfelt. Waarom probeer je niet allebei? Dus de ene training op hartslag, de volgende op tempo. Dan leer je hopelijk snel wat tempo en hartslag doen.

Normaal gesproken adviseren we je op hartslag te trainen, maar om gevoel te krijgen is het natuurlijk prima om af en toe ook eens op tempo te proberen.

Blijde groet,
Rob
Ren3
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2020, 15:01

Re: Afwijking marathonhartslag

Bericht door Ren3 »

Ik zal beide idd eens proberen om te kijken naar wat prettiger voelt. Ik ben ook wel erg benieuwd naar de relatie tussen hartslag en snelheid.

Ik zal je op de hoogte houden!
Plaats reactie