Hoge hartslag tijdens hardlopen

Plaats reactie
Patricia84
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2019, 11:50

Hoge hartslag tijdens hardlopen

Bericht door Patricia84 »

Ik heb een vraag en hoop dat iemand me kan helpen.

Mijn hartslag tijdens hardlopen zit altijd hoog en krijg ik niet naar beneden.
Ik loop al wat jaartjes tot een max van 15 km. 4 maanden geleden heb ik de boeken martahonrevolutie en hardlooprevolutie gelezen en ik ben nu bezig met het 30 dagen rustig ademen programma.

Ik krijg echter m’n hartslag maar niet naar beneden.
Heb een omslagpunt test gedaan en m’n omslagpunt ligt op 181

Wanneer ik een rustig rondje loop, rond de 10 km/ uur, ik kan hierbij m’n uitademing makkelijk verlengen, zit op een ademfrequentie van 9-10 Pm, kan makkelijk praten en heb het gevoel dat ik dit lang kan volhouden, is mijn hartslag na 2-3 km boven de 170. Pas wanneer ik ga wandelen gaat deze naar beneden maar wanneer ik weer begin met lopen schiet hij weer naar 170 na een paar minuten.
Ik heb geprobeerd om langzamer te lopen op m’n hartslag, ik moet moeite doen om m’n hartslag dan beneden de 160 te houden en kan dan 8 km/ uur lopen.

Ik sport zo’n 3-4 x per week, hardlopen afwisselend met BodyPump, bodyshape, spinning en wandelen, bij andere sporten is m’n hartslag niet zo hoog.

Hoe kan ik m’n hartslag naar beneden krijgen en mijn zones bepalen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoge hartslag tijdens hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Patricia,

De eerste vraag die bij mij opkomt is: klopt de meting wel? Want als de hartslag pas naar beneden gaat als je gaat wandelen, lijkt het erop alsof je de cadans meet en niet de hartslag. Kun je een proberen je horloge eens een gaatje strakker te doen?

Een andere methode is een hoge stapfrequentie aanhouden maar kleinere stappen nemen. Dus je regelt je snelheid (en dus je hartslag) door kleinere of grotere stappen te nemen, maar het aantal stappen per minuut houd je gelijk.

Train je ook voor een specifieke afstand?

Blijde groet,
Rob
Patricia84
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2019, 11:50

Re: Hoge hartslag tijdens hardlopen

Bericht door Patricia84 »

De meting klopt, van de week samen met mijn man gelopen en halverwege van horloge gewisseld om te kijken of de meting klopt.
M’n hartslag gaat wel iets naar beneden bij lagere snelheid maar al loop ik zo 8-9 km/ uur is het lastig om hem tussen de 140-160 te houden, zeker na een km of 3 zit hij al snel rond de 160.

Die kleinere stappen ga ik eens proberen. Ik ben nu nergens voor aan het trainen, ik ben aan het nadenken om de marathon van rdam volgend jaar te lopen maar wilde eerst eens kijken hoe het lopen gaat met sportrusten

Bedankt voor de reactie
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoge hartslag tijdens hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima, ik hoor graag of het beter gaat!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie