Moe? Ga wielrennen

Moe? Ga wielrennen

Ken je dat. Zo’n dag dat je duf en sloom bent en absoluut geen zin hebt om een rondje te fietsen?

Ik wel.

Van de week nog. Mails. Gehannes met de website. Telefoontjes. Mijn dag slibde dicht en ik had geen kans gezien om te gaan fietsen.

En toen was het 20:48 uur. Ik was duf en gaar en ik voelde me een uitgebluste trekvogel die zojuist 8000 kilometer had gevlogen. Te laat om nu nog te gaan fietsen maakte ik mezelf wijs. Heb jij dat ook wel eens?

Moe? Ga wielrennen

12-minuten-regel

20:50 uur. Toen schoot de 12-minuten-regel van Stans van der Poel me te binnen.

Deze regel luidt:

Je kunt pas zeggen dat je te moe bent om te sporten als je 12 minuten hebt gesport.

Er is een geinig onderzoek gedaan onder studenten in Maastricht waar dit naar voren kwam. Er waren twee groepen. Groep één moest vooraf voorspellen of een training goed zou gaan of niet. Dit werd bekeken met een andere sport dan wielrennen, namelijk hardlopen.  De onderzoekers keken welke snelheid de studenten liepen in een bepaalde hartslagzone.  Groep twee voorspelde na 12 minuten hardlopen of de resterende training goed zou gaan of niet.

Wat bleek. Er deugde niets van de voorspellingen van groep één. Studenten die een goede dag dachten te hebben bleken niet bijzonder in vorm en studenten met een kater voelden zich na 12 minuten juist wel goed.

De tweede groep bleek aanzienlijk beter in het voorspellen, na twaalf minuten hardlopen konden de studenten prima zeggen of ze die dag goed waren of juist wat minder.

En het leuke is dat het gros van de studenten die zich vooraf nog wel moe voelde na twaalf minuten wel energiek was.

Toch fietsen

Dus om 20:50 ging ik alsnog een rondje fietsen, en wat denk je: na 12 minuten ging ik niet terug naar huis. Want ik voelde me geen vermoeide trekvogel meer, maar ik voelde me kiplekker.

Wielrennen

 

Deel dit artikel:
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Google+0Email this to someone

Geef een reactie