Harder fietsen: waarom je soms volle bak moet fietsen

Harder fietsen: waarom je soms volle bak moet fietsen

 

Naast aandacht voor ademhalingsoefeningen en rustig trainen is het ook goed om (minimaal) eenmaal per drie weken vol aan de bak moet gaan.

Een goed moment hiervoor is een evenement of een ritje met je vrienden. De entourage van het evenement helpt je op energiesnelle suikers te fietsen. Door deze suikers ‘leeg te trekken’ geeft je lichaam het signaal om deze voorraad na de training opnieuw aan te vullen en zelfs iets extra aan te maken. Met name het brein heeft hier voordeel van, omdat dat het enige lichaamsdeel is, dat alleen deze snelle suikers herkent. De extra aangemaakte energie kun je naast het hardlopen gebruiken, om een bijvoorbeeld een goed boek te lezen.

Trainingsprikkel en herstel

We pakken de supercompensatiecurve er even bij:

1.SupercompensatiecurveFietsHoever de lijn van je energie in de supercompensatiecurve naar beneden gaat (dus hoeveel energie een training vraagt) hangt af van drie factoren:

1. Hoeveel brandstof je vóór de training hebt
2. Hoe lang je fietst
3. Hoe intensief je fietst

Of deze lijn boven de beginstand komt (en je dus een positief trainingseffect hebt) hangt ook af van drie dingen: hoe lang je niet fietst (je hersteltijd), wat de kwaliteit is van je herstel/ontspanning en wat je eet. Goed getrainde wielrenners met veel ervaring en een goed herstel voelen feilloos aan wanneer ze hersteld zijn en wat ze nodig hebben. Fietsers met minder ervaring of met een slechter herstel (bijvoorbeeld door stress op het werk) hebben meer moeite het juiste patroon te vinden.

Dat is dan ook de reden waarom wij in eerste instantie zeggen eenmaal per drie weken intensiever of langer. Dit is namelijk een minimum. Wanneer je beter aan leert voelen wanneer je hersteld bent kun je ook eenmaal per week langer of intensiever gaan wielrennen.

Geef een reactie