Koffiehoek

Lekker ouwehoeren over hardlopen, rustig ademen, voeding en koud douchen

Forumnavigatie
Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Trainen voor een marathon met hoogteverschil op basis van vermogen (Stryd)

Wanneer je Stryd laat uitrekenen wat je loopvermogen moet zijn voor bijvoorbeeld een marathon met 1000 hoogtemeters
dan past Stryd daar een correctiefactor op toe; die zegt dan bijvoorbeeld dat je op 85% van je normale marathonvermogen moet gaan lopen op die dag
ivm de bijzonderheid 'hoogteverschil'.

Het Sportrusten programma rekent een training schema uit wat met hoogteverschil geen rekening houdt.

Hoe moet je nu trainen?

1.Als je enkel vlak kunt trainen, hou je dan dit schema 100% aan en loop je enkel op de marathondag gewoon op een rustiger vermogen?
(je hartslag zal immers op de marathondag door de hoogteverschillen gemiddeld hoger gaan liggen dus met een 85% vermogen loop je dan op dezelfde hartslag als waarop je getraind hebt?)

2.Als je kunt trainen met hoogteverschillen,  train je dan wel op die 85%?
(je hartslag is dan immers ook gelijk aan die van je training, enkel de afstand is langer)

ben benieuwd hoe jullie dit zien.

sportieve groet

Hoi Tres,

Je traint gewoon op het vermogen van 100%, ongeacht je trainingsparcours. Als je je vermogen op dezelfde waarde houd zou je hartslag ook ongeveer constant moeten zijn, je loopt immers langzamer naar boven en sneller naar beneden. Bedenk dat je tijdens een training ook geen marathon loopt, maar maximaal 14 kilometer.

Blijde groet,

Rob

 

Tres heeft gereageerd op dit bericht.
Tres