Koffiehoek

Lekker ouwehoeren over hardlopen, rustig ademen, voeding en koud douchen

Forumnavigatie
Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Nuchter sporten -hartslag en verbranding

Hi! Ik ben momenteel op dag 5 van het 3 kg kwijtprogramma. Daarnaast ben ik ook bezig met hardlopen voor beginners. Dit doe ik max 1x per week en altijd neusademhaling omdat ik ook al fiets, zwem en aan yoga doe.

Ik heb 2 vragen;

1. Mijn hartslag tijdens neusademhaling komt gewoon uit boven mijn 2e omslagpunt, is dat de bedoeling of ga ik dan toch nog te hard? Als ik klaar ben met de training heb ik wel de neiging om door mijn mond adem te halen, maar dit doe ik niet en dan is het met paar keer neus in, mond uit ook goed.

Ter illustratie, vannochtend (nuchter) haalde ik een max hartslag van 187/gem 167, waar ik mijn 2e omslagpunt/zone 5 rond 163 schat.

2. Vanochtend 1e x nuchter. 8u opgestaan 9.30u 18min hardgelopen. Niet trillerig, ook niet echt hongerig. En pas om 11u begon mijn maag te knorren. Betekent dit dat ik een vetverbrander ben? Want het zou ne sterk verbazen, aangezien ik toch een jaar lang niet op suikers heb gelet (wat heet, chocola in iedere kleur en vorm genuttigd 🤭) In het huidige programma begin ik vanaf 16 a 17u al honger te krijgen.

Ben benieuwd naar jullie visie/tips 😊

Groet 👋

Een aanvulling; op dag 11 mijn 2e nuchtere looptraining (neusademhaling) gedaan. Dit keer direct na het opstaan. Dit viel me wel zwaarder (zwaar gevoel in mn benen), mijn tempo lag lager en vanzelfsprekend mijn hartslag ook wat (hs 161 gem/max 178).

Ik merk dat ik sinds de start van dit programma trager herstel van inspanningen. Dit uit zich in spierpijn/zware benen. Mis ik dan voedingsstoffen?

Ik hoop dat ik nog reactie krijg op mijn vragen 😉

Groet 🫡

Hallo Eefje,

hier een reactie van een mede-cursist.
Ik weet nog niets van hartslagen en omslagpunten, dus ben niet heel ervaren. Loop echter ook al even bij een personal trainer om mijn spierkracht te verbeteren en die drukt mij telkens het belang van eiwitten op het hart. Ik eet dus veel kwark (de magere), ei-gerechten etc.

groet, Maria

Hoi Eefje,

  1. De term "2e omslagpunt" ken ik niet. De ondergrens van zone 5, bij Sportrusten D3 genoemd  (de hoogste hartslagzone) begint met je omslagpunt. Het kost best wel veel moeite, zeker aan het begin van een training, om D3 (zone 5) te halen. Neusademhaling verlaagt niet direct je hartslag, het zorgt wel voor een betere vochthuishouding. Wel bestaat de kans dat je wat rustiger ademhaalt door een neusademhaling, wat wel invloed kan hebben op je hartslag.
  2. Een hongerig gevoel hangt onder meer van conditionering af. Als je nooit ontbijt en altijd na 12 uur je eerste voedsel nuttigt, ben je daaraan op een gegeven moment gewend en zal je dan ook pas honger krijgen. Verder krijg je een hongergevoel 1 à 2 uur na een suiker/koolhydraat inname, je bloedsuikerspiegel vertoont dan een dip wat het hongergevoel aanwakkert. Ik herken trouwens ook dat ik na een training zelden honger heb, dat gevoel komt pas later. Bijvoorbeeld als ik 's avonds op de bank hang krijg ik trek in iets zoets, ga ik dan een rondje hardlopen heb ik geen enkele behoefte om te snacken...

Als je normaal gezond eet krijg je geen tekort aan voedingsstoffen. Je moet echt heel veel trainen wil je echt je voedingspatroon moeten aanpassen. Je traint gewoon meer en dan moet je ook herstellen. Ik herken het gevoel wel hoor, als ik noodgedwongen een paar dagen niet train merk ik ook dat de eerste training een stuk makkelijker gaat. Je bent dan gewoon goed uitgerust. Dus het kan heel goed dat in een volle trainingsweek het wat langer duurt voordat je echt hersteld bent. Houd je rusthartslag in de gaten, die verteld je dat je genoeg bent hersteld voor een nieuwe training.

Blijde groet,

Rob