terug

Saskia, Halve marathon Zwolle (2019)

“Zo liep ik - 20 maanden na mijn eerste hardlooprondje in de wijk - mijn eerste halve marathon in een tijd van 1u44:26!”

Als je me twee jaar geleden verteld zou hebben dat ik in 2019 een halve marathon uit zou lopen, dan had ik je voor gek verklaard. Want twee jaar geleden, op mijn 33e, had ik nog nooit serieus een kilometer hardgelopen. Beetje spinnen in de sportschool, dat wel… maar verder nooit serieus bezig geweest met sport.

Ik was ook niet voornemens om te beginnen met sport, want met twee kleine kinderen en een baan had ik daar echt geen zin in.

Totdat ik in mei 2017 de diagnose diabetes kreeg.

Enorme schok natuurlijk, maar laat dat nou de reden geweest zijn dat ik in oktober 2017 de sportschoenen heb aangetrokken voor een klein hardlooprondje in de wijk. Met een bloedsuikermeter en een rolletje dextro op zak, ging ik op pad. Na 400 meter was ik al in ademnood. Maar ik heb me niet laten kisten, en ben een paar dagen later weer op pad gegaan. En zo begon mijn hardloop avontuur.

Het ging goed, zo goed dat ik binnen vier weken al 5 km binnen 30 minuten kon lopen! Ik ging van de 5 km naar de 10 km, en van de 10 km naar de 15 km. Helaas voor mij ging de diabetes er niet mee weg, maar door het hardlopen, kon ik het etiketje van “chronisch ziek“ weer van mijn voorhoofd halen. Ik ben gezond met diabetes!

En zo ben ik in maart 2019 begonnen met het schema van Sportrusten. Want als ik 15 km kan rennen, moet 21,1 km ook binnen bereik liggen. Het schema sprak mij zeer aan, vanwege de kortere trainingen. Want met kinderen en een baan is het leven al druk zat.

Het schema was zwaar, want door op halve-marathonhartslag te trainen moet je snel lopen! In mijn geval was dat 4:30-4:40 min per km. De vogelkijk-trainingen waren dan ook een verademing. Maar ik heb het schema volgehouden en de halve marathon van Zwolle, kwam steeds dichterbij.

Zo liep ik – 20 maanden na mijn eerste hardlooprondje in de wijk – mijn eerste halve marathon in een tijd van 1u44:26!

Het voornemen was om er vooral van de te genieten en op safe te spelen… zo liep ik de eerste 15 km nagenoeg zonder vermoeidheid en pijntjes. Wat een heerlijk gevoel! En gelukkig ging het met de bloedsuiker ook goed. Die kon ik goed in de gaten houden met behulp van een sensor. De laatste 4 km moest ik wat meer geven om het constante tempo vast te houden, maar het ging prima. De laatste 500 meter heb ik nog een sprintje getrokken. Ik kwam in ieder geval glimlachend over de finish! En afgezien van lichte kramp in de benen, was nog redelijk fris!

De dagen erna heb ik de bekende spierpijn gehad, maar ik kon er gewoon de trap mee op!

Het sportrustenschema is dus echt een aanrader! De trainingen zijn zo enorm effectief! Je wordt er veel sneller van en bouwt echt genoeg vermogen op, zodat die halve marathon heel goed uit te lopen is! En omdat je op hartslag traint, is dit schema voor alle type lopers wel geschikt!

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Een reactie op "Saskia, Halve marathon Zwolle (2019)"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.