terug

Sander Hefting, Jungfrau Marathon 2016

“Weer een ervaring rijker en ik zal het bestaan van dit 14 km schema zeker doorgeven”

Afgelopen zaterdag heb ik samen met 5 collega’s de Jungfrau marathon gelopen in Zwitserland. Ik had al vaker halve marathons gelopen en eenmaal eerder een hele marathon (Berlijn sept 2015) met toen een klassiek schema. Nadat ik eerder had bedankt voor de mogelijkheid mee te doen met de Jungfrau marathon, heb ik door een tip van het 14 km schema, mij toch laten overhalen te gaan trainen voor deze zware marathon met dit minder uitputtende schema.

Ik heb het schema behoorlijk strak gevolgd (uiteindelijk maar 3 trainingen overgeslagen in de vakantie), en vond het toch ook best intensief. Ondanks dat je geen lange afstanden loopt, is 4 keer per week, met eenmaal een zware interval toch ook best pittig. Ook had ik mijn twijfels of het wel geschikt was voor de bergen. De Jungfrau marathon gaat 1800m omhoog en daar kun je nauwelijks op trainen in Nederland. Uiteindelijk wel de heuveltjes opgezocht in de trainingen (bijvoorbeeld in de interval trainingen 20 keer een viaduct op in hoog tempo omhoog).

Voorheen liep ik niet met een hartslagmeter, maar heb deze voor het schema aangeschaft. De ademhalingsoefeningen heb ik allemaal niet gedaan. Dit heb ik wel even geprobeerd, maar vond het niet echt ontspannen om je ademhaling bewust te moeten veranderen.

Eigenlijk ben ik te snel gestart. Uiteindelijk geen last gehad van de snelle start. Ik ben op een gemiddelde hartslag van 147 uitgekomen en heb me de hele race goed fit gevoeld. Mijn conclusie is dan ook dat het schema werkt voor je conditie! Zeker de wekelijkse interval-trainingen hebben volgens mij bijgedragen aan het betere hartslagwerk :-).

Wel moet worden gezegd dat je voor het lopen van een marathon meerdere zaken moet trainen, zoals ook je voeding. Gelukkig had ik deze kennis al opgedaan van de Berlijn marathon, want met maximaal 14 km training, leer je niet het effect van vocht en voeding op je prestaties kennen. Misschien dat jullie dat nog uitdrukkelijker kunnen benadrukken in jullie materiaal. Een ander aspect is de conditie van je spieren, gewrichten, pezen, ed voor zo’n afstand. Moet je die toch niet ook trainen op een langere afstand? Bij mij knakte mijn knie op het 39 km punt, maar dat was waarschijnlijk in een vlakke marathon niet gebeurd.

Uiteindelijk ben ik gefinisht als 1923-ste van de 4000 deelnemers, dus erg tevreden. Weer een ervaring rijker en ik zal het bestaan van dit 14 km schema zeker doorgeven aan degene die twijfelen of ze aan een marathon moeten beginnen en zelfs ook aan hen vertellen die nog een volgende keer een marathon willen lopen, maar geen zin hebben in de lange afstanden.

Dus dank voor het handzame boek, het schema en alle andere doorgegeven kennis voor het succesvol uitlopen dan de Jungfrau marathon, Die schönste Marathon-Strecke der Welt 🙂 Groet, Sander Hefting, 49 jaar.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nog geen reacties op "Sander Hefting, Jungfrau Marathon 2016"