terug

Karina, Amsterdam Marathon (2019)

“Ik merkte dat het Sportrustenschema me sneller en sterker heeft gemaakt.”

Ongeveer een jaar geleden schreef ik mij in voor de marathon van Rotterdam. Na een heel aantal halve marathons en een wedstrijd van 32 kilometer had ik behoefte om mijn grens weer iets te verleggen.

Eind december begon ik met het 100-dagen-schema van Sportrusten. Het voordeel hiervan was voor mij, dat ik geen hele dagdelen van huis hoefde te zijn. Wel vier keer in de week hardlopen, maar dat is voor mij geen straf. Trainen tot maximaal 14 kilometer. Het leek mij prima te doen.

Tot een aantal weken voor het schema ging het goed. Helaas kreeg ik pijnlijke voeten en na een bezoekje aan de fysiotherapeut en de podoloog bleek ik doorgezakt voorvoeten te hebben. Ik heb wel mijn schema kunnen afmaken, maar heb hierdoor de marathon in april aan me voorbij laten gaan.

In juni heb ik wel de halve marathon in Zwolle kunnen lopen, het 5e jaar op rij. Ik merkte dat het Sportrustenschema me sneller en sterker heeft gemaakt. Eindelijk een halve marathon onder de 2 uur.

Hierna vol vertrouwen me ingeschreven voor de marathon van Amsterdam. In juli mijn schema van Sportrusten weer opgepakt. Sommige trainingen heb ik vervangen door fietsen en soms wisselde ik de volgorde wel eens om. Maar de meeste weken heb ik wel viermaal kunnen trainen.

Zondagochtend 20 oktober sta ik toch met lichte zenuwen in startvak groen. Als ik mijn marathonhartslag aan kan houden, dan ga ik finishen in 4:30 uur. Dan is daar de start en ik begin met rennen. Rustig aan beginnen natuurlijk. Al snel krijg ik het gevoel dat het me gaat lukken vandaag. Ik kan echt genieten onderweg. Ik geniet van de parkieten in het Vondelpark, het Rijksmuseum, en het stuk langs de Amstel vind ik ook heel mooi.

Wanneer ik zie dat mijn hartslag wat hoger komt, lukt het me om met mijn ademhaling deze weer omlaag te krijgen. Bij het 14kilometerpunt natuurlijk even een high five met Janneke van Sportrusten. Deze afstand kennen we. Op naar nog twee keer de 14 kilometer.

Als ik het 21,1-kilometerpunt bereik realiseer ik me dat ik op de helft ben. Ik voel me goed en ben zelfs blij dat ik nog een stuk verder mag. Ik geniet van al het publiek en de muziek. Wat een leuke sfeer. Doordat ik me goed voel en nog steeds het vertrouwen heb, kan ik echt genieten onderweg, constant met een lach op mijn gezicht.

Bij de laatste 10 kilometer merk ik dat ik nog veel energie overheb. Ik let minder op mijn hartslag en kan nog versnellen. En dan zijn daar de laatste 3 kilometer. Ik zie de pacers van 4:30 en haak bij ze aan. Uiteindelijk weet ik voor ze te komen lopen.

Dan is daar weer het Vondelpark en daarna het stadion, ik doe een eindsprint en finish in 4:28:50. Wat een geweldige ervaring. En ik weet zeker dat ik dit nog vaker wil meemaken.

Geweldig dat dit met het schema van Sportrusten op deze manier gelukt is!

Nog geen reacties op "Karina, Amsterdam Marathon (2019)"