terug

Annet Bosman, halve van Amsterdam 2017 (2u33)

“Het fijne van dit schema zijn de relatief korte trainingen die makkelijk in te passen zijn aan werk en gezin.”

Een half jaar voor ik 50 jaar zou worden besloot ik een halve Marathon te gaan lopen en dan wel die in Amsterdam, waar ik geboren ben. Ik had nog nooit verder dan 1/4 gelopen en ik had het idee dat ik het wel zou kunnen en ook om aan mezelf te bewijzen dat ik het op mijn 50ste nog zou kunnen. Ik loop sinds een jaar of 6 hard en ik heb gemerkt dat ik blessure gevoelig ben. Dus in aanloop naar de wedstrijd koos ik daarom voor het schema van Sportrusten. Daar ben ik op 8 juli aan begonnen, een paar dagen voor ik op vakantie zou gaan. Ik heb het schema trouw gevolgd, ook in Frankrijk. Een enkele training vogeltjes kijken heb ik vervangen door fietsen of zwemmen. De blessures bleven weg, op een kleine kuitblessure aan het einde na, die de trainingen 2 weken onderbroken heeft. Ik heb de rest van het schema met tubes aan kunnen voltooien. Mijn conditie verbeterde en mijn km tijden ook. In wedstrijdzetting eindelijk na 6 jaar de 5 km onder de 30 minuten gelopen en mijn 10 km tijd verbeterde zelfs met 7 minuten. Met deze nieuwe 10 km tijd werd ook het schema wat zwaarder, het was pittiger om de hogere hartslagen te halen. Maar het lukte wel. Het fijne van dit schema zijn de relatief korte trainingen die makkelijk in te passen zijn aan werk en gezin. En toen was het 15 oktober, de dag van de wedstrijd. Onverwacht stralend mooi weer en warm. Heel erg warm. Volgens mijn meest recente 10 km tijd zou ik de wedstrijd in 2.18 moeten kunnen lopen. Zelf zou ik heel blij zijn met iedere tijd onder de 2.30 ( al was het maar 2.29.59). Maar met deze warmte liet ik iedere gedachte aan een tijd varen en wilde de wedstrijd gewoon uitlopen. En dat heb ik gedaan, in 2.33. Mijn hartslag liep snel hoog op en ik heb mijn tempo aangepast hierop. De hele wedstrijd heb ik boven de hartslagen in het schema gelopen maar gemiddeld ruim onder het omslagpunt en ook mijn maximale hartslag in nooit boven het omslagpunt gekomen. Ik heb bij iedere post goed de tijd genomen om te drinken, en direct langs en na de posten langzamer gelopen omdat de weg over de gehele breedte bezaaid lag met sponzen en bekertjes. Bij 17 km begon de kuitblessure weer op te spelen, maar na een stukje wandelen kon ik weer verder lopen, weliswaar wat langzamer maar tot het einde toe kon ik het goed volhouden. De route was mooi, de verzorging onder weg goed, een geweldig enthousiast publiek langs de kant, ook onverwacht vrienden en familie dan van overal naar Amsterdam waren gekomen om mijn aan te moedigen. Dit alles maakte het voor mij een mooi avontuur. Dus kortom, het schema van Sportrusten heeft  mij veel gebracht: conditie, mooie PR tijden op de 5 en de 10 km, een halve Marathon, maar vooral het vertrouwen dat ik meer kan dan ik dacht en ook nog blessure vrij.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nog geen reacties op "Annet Bosman, halve van Amsterdam 2017 (2u33)"