Marathon voorbereiding: 14K of niet?

Marathon voorbereiding: 14K of niet?

In 2016 hebben we voor het eerst een groep 14K lopers onbevooroordeeld gevolgd in een marathon. Daarvoor hebben we het hele netwerk van Sportrusten en 14K trainers ingezet en uiteindelijk precies honderd 14K lopers gevonden in de Rotterdam Marathon 2016.

Onze vraag was, hoe verging het ze na het 15K punt, op “onbekend terrein”? Wat bleek was dat de 14K lopers wel een verval in snelheid hadden in de tweede helft van de marathon, maar gemiddeld niet meer dan niet-14K lopers met eenzelfde doorkomsttijd op het 15K punt. Zelfs minder, en daardoor hadden ze gemiddeld ook een snellere finishtijd.

Dit gold zowel voor de hele groep (Figuur 1), als voor mannen en vrouwen afzonderlijk (Figuur 2) als voor oudere en jongere lopers afzonderlijk (Figuur 3). Grappig genoeg was het verval in snelheid gemiddeld ook kleiner dan dat van de zogenaamde “super marathon masters”, een groep van lopers met meer dan 9 Rotterdam Marathons op hun naam (Figuur 4), die overigens wel gemiddeld een snellere eindtijd hadden.

Figuur 1. Gemiddeld snelheidverloop van 14K lopers en gematchte andere lopers.

Figuur 2. Gemiddeld snelheidverloop van 14K lopers en gematchte ander lopers: mannen en vrouwen.

Figuur 3. Gemiddeld snelheidverloop van 14K lopers en gematchte ander lopers: oudere en jongere lopers.

Figuur 4. Gemiddeld snelheidverloop van 14K lopers en Rotterdam Marathon Super Masters (alleen mannen).

De studie sloeg in, haalde de landelijke pers (1,2) en maakte heel veel discussie los op hardloopfora (3). Waren de twee groepen wel echt vergelijkbaar? Bewees dit nu dat het 14K schema beter was dan klassieke marathonschema’s?

Wat dat eerste punt betreft, dat weten we natuurlijk niet zeker. Leeftijd en geslacht hebben geen invloed, maar er zijn talloze andere factoren die de groep van honderd 14K lopers anders zouden kunnen maken dan de andere groep met eenzelfde 15K doorkomsttijd. Motivatie, gewicht, mate van getraindheid of overtraindheid. Schoenen. Eet- en drinkgedrag.

En nee, deze studie bewees ook niet dat de 14K methode “beter” is dan klassieke marathonschema’s, dat wil zeggen, leidt tot snellere tijden. Daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

Wat het wel aantoonde is dat het 14K schema gewoon werkt, ook als je onbevooroordeeld kijkt naar een grote groep hardlopers. Dat was een jaar geleden nog echt wel controversiëel.

En, als je dit gegeven combineert met de voordelen van een kort schema, zoals minder blessures, en minder pijnstillergebruik,  lijkt het zo langzamerhand een erg goed alternatief.

Lees het hele rapport hier.

Voetnoten

1. https://www.nd.nl/nieuws/nederland/eerder-over-de-finish-met-kortere.1732856.lynkx

2. Een marathon lopen zonder lange duurlooptrainingen vooraf. Trouw, 31 mei 2016, p2.

3. http://www.prorun.nl/training/32504/hoe-is-het-de-marathonlopers-met-de-14-km-voorbereiding-in-rotterdam-vergaan/

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Maarten Fornerod is eigenaar van Dataconsultancy Data42.

Hij is ook werkzaam als onderzoeker (associate professor) en docent aan de ErasmusMC/TU Delft, Rotterdam/Delft.

Fornerod analyseert niet alleen. Hij doet soms ook een marathon. Zijn beste tot nu toe liep hij in 3u27

110 reacties op "Marathon voorbereiding: 14K of niet?"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.