Marathon van Rotterdam 2018: een deceptie

Remco, Marathon Rotterdam 2018Dit jaar de marathon van Rotterdam gelopen met het 14K-schema, dit is helaas (net als vorig jaar) op een deceptie uitgedraaid.

Vorige jaar heb ik ook (voor het eerst) de marathon gelopen. Als basis had ik een eigen trainingsschema met wat kortere lopen (o.b.v. het 14K-schema) en wat langere duurlopen (o.b.v. de traditionele schema’s). Dit pakte niet goed uit, na 20 km begonnen mijn bovenbenen al zwaar te worden en na 30 km schoot de eerste kramp er in. Met strekken en stukken wandelen toch de marathon volbracht in 4:12.

Dit jaar wilde ik het anders (goed) aanpakken. Ik heb de marathonrevolutie gelezen en me strak aan het 14K-schema gehouden. Toch stiekem 1 halve marathon tussendoor voor het gevoel. Dit beviel wel goed, merkt dat ik sneller hersteld was en weinig tot geen last van spieren had, dit was na de lange duurlopen van vorig jaar wel anders.

Toen zondag de marathon, dit was een kopie van vorig jaar. Na 20 km de bovenbenen en na 30 de eerste kramp in de hamstrings en later ook de kuiten. Weer strompelend aan de finish gekomen in 4:08.

Ik heb geen idee waar het fout is gegaan. Ik heb volledig op hartslag gelopen. Mijn maximale hartslag is 186, 10 km voluit gemiddeld 180, omslagpunt rond 175, dan zou de marathonhartslag +/- 155 zijn. Hier keurig aan gehouden, liever iets eronder. In de trainingen liep ik met een hartslag van 150 +/- 5:00 min/km, tijdens de marathon was dit al 5:15, dit viel al op. Na 20 km begon ik mijn bovenbenen te voelen en bij 30 begon de kramp. Een aantal keren moeten stoppen om te rekken en een aantal keer gewandeld. Toen was de hartslag ook ontregeld, want als ik weer enigszins hard begon te lopen schoot hij gelijk naar 160. Dus heel rustig naar de finish in 6:30 min/km.

Mijn doel was om hem zonder kramp uit te lopen (liefst onder de 4 uur), dat is dus niet gelukt. Ik heb goed gedronken en gegeten, elke post water + iso en gelletje elke 10 km. Waar kan het nog aan liggen? Zouden mijn spieren de afstand niet aan kunnen? Ik heb wel snel last van mijn spieren, daarom was het 14K-schema prima voor mij.


Nieuwsbrief
Wil je het e-book Sportrusten voor hardlopers cadeau? Mét ademhalingsoefeningen en slimme tips om hard te lopen, waaronder vogels kijken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt het boek vanzelf in je inbox.


Over de auteur

De Sportrusten-redactie is fan van rustig ademen, koud douchen, marathons lopen, ver fietsen en verse groenten.

We zijn continu op zoek naar interessante verhalen en artikelen. Heb jij een tip voor de Sportrusten-redactie? Mail naar info@sportrusten.nl

Word fit met een glimlach (en af en toe een grimas)

Een reactie op "Marathon van Rotterdam 2018: een deceptie"

Geef een reactie