Vetverbrander worden

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Valesca
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017, 12:52

Vetverbrander worden

Bericht door Valesca »

Hallo,

Ik loop al 2 jaar hard nu weer, na een pauze door een lichte hernia. Daarvoor ook al twee jaar hardgelopen. Heb in oktober 2018 in Keulen de halve marathon in 2:09:59 gelopen en ik ben momenteel aan het trainen voor de marathon in Rotterdam. Mijn eerste... ontzettend veel zin in en tegelijkertijd doodeng :lol:. Ik train vaak met een marathonloper samen, die zich goed aan mijn tempo aan kan passen en mij goed weet te motiveren. Heel snel lopen doe ik niet. Hoeft ook niet, mijn marathontempo zal 6:23" zijn.
Om mij optimaal voor te bereiden op de marathon, heb ik een laktaattest gedaan op een loopband en aan de hand daarvan mijn hartslagzones laten berekenen. Mijn maximale hartslag is vlgs de test 180. Ik moet volgens deze fysiotherapeut, om mijn lijf vetverbranding te laten komen, minstens 2,5 uur op een hartslag van 127 tot 136 lopen. Die lopen zijn echter tamelijk frustrerend, want mijn hartslag blijft maar relatief snel omhoog gaan. Dat betekent dat ik dus een tempo van 8:00" moet lopen om in die hartslag te blijven. Ik heb echter dan het gevoel dat ik dan ga lopen sloffen en gevoeld in elkaar zak zeg maar en ben na 20km kapot. Het voelt niet rond aan, dit langzame lopen. Loop ik gewoon mijn tempo, waar ik me goed bij voel en ook nog kan praten (tussen de 6:00" en 6:30") dan is mijn gemiddelde hartslag 155. Loop ik 7:00-7:30 kom ik op een gemiddelde hartslag van 140-146.

Kom ik op mijn vragen. Moet ik perse die megalange supersaaie lopen doen om mijn lijf vetverbranden te leren? Mijn hartslag blijft ook vrij snel opklimmen, ook al ben ik dan eigenlijk nog niet aan mijn limiet. Gister bijvoorbeeld 10km nuchter gelopen in 59 minuten. Was hard werken, en mijn hartslag loopt dan ook op naarmate de tijd vordert, maar ik ga niet dood zeg maar. Mijn hartslag zakt ook heel snel weer als ik dan rustiger ga lopen, of ademhalingsoefeningen doe tijdens het hardlopen (en ja dat was nog mogelijk gister, tempo van 5:45 kort naar 6:15 en de hartslag ging ook ietwat terug). Hoe krijg ik dat hart van mij nu zo ver dat het eindelijk snapt dat ie niet zo snel hoeft te slaan... ;). Rusthartslag is momenteel gemiddeld 58. Ben een vrouw van bijna 45 (en ik woon in Duitsland overigens... anders had ik mijn omslagpunt wel bij jullie laten berekenen).

Ben benieuwd naar jullie antwoorden...

Valesca

Jose watrin
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2019, 23:13

Re: Vetverbrander worden

Bericht door Jose watrin »

Ik volg even. Heb hetzelfde.... mijn Max is vrij laag (176) en rust hartslag is 50. Als ik ga lopen is dat eigenlijk altijd in te hoge hardslagen. Lopen in D2 lijkt niet mogelijk... dan moet ik wandelen..

Koef
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Vetverbrander worden

Bericht door Koef »

Waarom "moet" je je lijf in vetverbranding laten komen? Niet dat ik het er niet mee eens ben maar ik begrijp niet waarom je dit persé wil.

Valesca
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017, 12:52

Re: Vetverbrander worden

Bericht door Valesca »

Om straks met de marathon optimaal van mijn energievoorraad gebruik te maken. Als mijn lichaam niet gewend is aan het gebruik maken van mijn vetvoorraad, en alleen maar op "suiker" kan lopen, zal ik eerder vermoeid raken en de man met de hamer tegen komen, zo is mij verteld.

Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Vetverbrander worden

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Valesca,

Je hebt het antwoord van Koen gekregen op Facebook.
Ik plak het hier even onder voor als andere mensen het ook nog willen teruglezen :-)

Groetjes Janneke

Ha Valesco, met een marathontempo van 6:23 zijn trainingen tussen 6:00 en 6:30 perfect.
Met een max hartslag van 180 is een gemiddelde hartslag van 155 ook perfect. Die hartslag valt in je D2 zone en daarin zit je 50% in je vet- en 50% in je suikerverbranding. In combinatie met het 5KG kwijt programma leer jij je lichaam dan goed om op vetten te lopen.
Die hele langzame duurlopen waarbij je '100%' in je vetverbranding zit, zijn niet nodig. Simpelweg omdat je bij zo'n laag tempo heel weinig calorieën verbrandt. Dus procentueel gezien wel veel vet, maar in absolute zin heel weinig.
Kortom: lekker lopen op 155!
groeten Koen

Plaats reactie