Vraagjes

Plaats reactie
Nick van Marwijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2019, 12:34

Vraagjes

Bericht door Nick van Marwijk » 08 sep 2019, 10:45

Goedemorgen Rob,

Ik heb twee vraagjes.

1) In welke zone moet ik nou precies mijn marathon lopen 20 oktober? Er is een training 161-169 , een training met zone 156-164, een training van zone 151-159. Mij is onduidelijk welke van de drie zones ik moet aanhouden voor mijn marathon??

2) Laatst heb je mijn omslagpunt iets omhoog gezet. Nou valt me op dat als ik bijvoorbeeld 161-169 moet trainen, dat ik echt voluit moet gaan wil ik mijn hartslag gemiddelde in deze zone krijgen. Bijvoorbeeld vandaag 7 km gelopen per km tijd: 4.33. Hartslag gemiddelde 158. Ik kom er dus niet... Heb jij hier advies op ?

Of lees ik het verkeerd. Ik kijk op mijn apple watch altijd naar mijn gemiddelde hartslag. Of moet ik tijdens het lopen naar mijn hartslag(apple watch) kijken en zorgen dat mijn hartslag tussen de aangegeven hartslag zones zit?

Dank alvast Rob.

Gr. Nick

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 3782
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Vraagjes

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 09 sep 2019, 20:53

Hoi Nick,
Nick van Marwijk schreef:
08 sep 2019, 10:45
In welke zone moet ik nou precies mijn marathon lopen 20 oktober?
In het online programma krijg je vanzelf een mailtje met meer uitleg hierover. Het komt erop neer dat je start in de laagste zone (lage marathonhartslag). Je hartslag mag dan langzaam oplopen tot in de tweede zone (hoge marathonhartslag). Dit rond km 30. Daarna mag je je hartslag loslaten en op gevoel verder gaan.
Nick van Marwijk schreef:
08 sep 2019, 10:45
Heb jij hier advies op ?
De bedoeling is dat je in de zone loopt, dus niet je gemiddelde hartslag zit on de zone, maar je hartslag van dat moment. Dus aan het begin van de training zul je hier nog onder zitten, maar op een gegeven moment kom je in de zone en dan houdt je die vast tot het einde van de training. Dus het kan best dat je gemiddelde onderin of onder je zone zit, dat maakt niet uit. Het handigst is het dus om de zone in te stellen op je hartslagmeter, zodat hij een signaaltje geeft als je er buiten komt. Ik weet niet of Apple watch dat kan, maar het voordeel is dat je dan ook niet steeds op je hartslagmeter hoeft te kijken.

Blijde groet,
Rob

Plaats reactie