Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Plaats reactie
RunningFine

Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningFine » 11 jul 2019, 19:17

Ik zag jullie berekeningen mbt omslagpunt, het snot voor de ogen lopen doe ik niet met mijn 58 jaar, maar kan de 10k lopen in ca. 1 uur 10 min.
Als ik stevig doorloop D2 met een hartslag rond de 140 loop ik lekker. Met jullie formule zou ik op 132 uitkomen maar dat is wel erg laag.
Klopt Sportrusten ook voor de oudere jongere onder ons :lol: ? Zijn er meer mensen in mijn leeftijdsklasse die ervaringen kunnen delen?
Groet
Jaap

RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt voor de oudere jongeren :-)

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 11 jul 2019, 22:29

Hoi Jaap,
RunningFine schreef:
11 jul 2019, 19:17
Klopt Sportrusten ook voor de oudere jongere onder ons ?
Met mijn 54 komt ik aardig in de buurt ;)
En ik loop al jaren met Sportrusten schema's :D

Je vergeet te melden wat je wilt berekenen, je marathonhartslag?
En weet je ook je gemiddelde hartslag bij de 10km voluit?

Blijde groet,
Rob

RunningFine

Bericht door RunningFine » 17 jul 2019, 20:55

Ha Rob, leuk, dan heb ik toch nog medebroeders :D het gaat om de marathon hartslag, ik loop het beste rond de 140 en verwacht dat dit ook wel de hartslag is op de 10k + 5 maar moet die nog eens lopen, dat is langer geleden en heb geen data v@n die run. Ik ben gevoelsmatig geen sprinter gezien mijn gewicht ook niet anders te verwachten.
Groet3n uit het Goudse
Jaap

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 17 jul 2019, 22:22

Hoi Jaap,

De gegevens die je geeft zijn toch iets te vrijblijvend om een marathonhartslag te bepalen. In plaats van een 10k voluit zou je ook een veldtest van Stans van der Poel kunnen doen:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/

Maar mocht je twijfelen over de marathonhartslagen, zou je ook kunnen beginnen met trainen op marathontempo. Aan de hand van de (geschatte?) 10km tijd kun je hier je marathontempo bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

De trainingen op marathonhartslag doe je dan op marathontempo. Na een aantal weken staat er een 10k voluit op het programma, en aan de hand hiervan zou je dan je omslagpunt kunnen bepalen en aan de hand hiervan kunnen checken wat je marathonhartslag is.

Kun je hier mee verder?

Blijde groet,
Rob

RunningFine

Bericht door RunningFine » 28 jul 2019, 20:08

Ha Rob,

Ik kan de tweede optie niet gebruiken omdat ik verwacht de 10k te lopen in ca. 1uur 8 minuten.

Ben je niet gehouden aan een maximaloe (toelaatbare = gezonde ) hartslag op basis van je leeftijd ?

Ik zal binnenkort idd de 10k lopen op sportrusten schema, moet je die dan lopen met het snot voor de ogen ?

Groeten
Jaap

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 28 jul 2019, 21:28

Hallo Jaap,

Even voor de duidelijkheid: we raden je aan niet aan een marathon te beginnen als je een 10k niet binnen de 65 minuten kan lopen. De reden is dat je de kans groot is dat je niet binnen de tijdslimiet bij de finish komt, en we willen je wel een eerlijke kans geven de marathon binnen de tijdslimiet te laten finishen.

De tweede eis die we stellen, en ik noem dit toch even omdat je ook je gewicht noemt: we raden je ook aan niet de marathon te lopen als je aan de zware kant bent. Hiervoor hanteren we een vrij eenvoudige formule: lengte – 100 centimeter + 10% = de grens.
Dus stel je bent 180cm dan is de grens 180 - 100 = 80 + 10% = 88 kg.
De reden van deze eis is dat de kans groot is dat je last krijgt van je knieën en gewrichten als je te zwaar bent, en we willen wel dat je heel over de finish komt ;)

Deze eisen gelden dus allen voor de marathon, voor de andere afstanden hanteren we geen minimale grenzen.
RunningFine schreef:
28 jul 2019, 20:08
Ben je niet gehouden aan een maximaloe (toelaatbare = gezonde ) hartslag op basis van je leeftijd ?
Nee, je gaat niet dood aan het lopen op je maximale hartslag. Je maximale hartslag is trouwens net als je vingerafdruk: deze kan per persoon anders zijn en is niet met een formule te berekenen. Je maximale hartslag en ook je omslagpunt daalt wel naarmate je ouder wordt, maar er lijken bewijzen te zijn dat deze daling minder is naarmate je meer sport.
RunningFine schreef:
28 jul 2019, 20:08
Ik zal binnenkort idd de 10k lopen op sportrusten schema, moet je die dan lopen met het snot voor de ogen ?
Ja, ik merk een zekere angst om voluit te gaan, vanwege je leeftijd (?), maar als je eens goed kijkt naar de uitslagen van een marathon dan zul je zien dat hier meer vijftigers aan meedoen dan twintigers! In het marathonschema loop je eens per 3 weken een 10k voluit, en deze 10k helpen je je tempo te verbeteren.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag! :)

Blijde groet,
Rob

RunningFine

Bericht door RunningFine » 29 jul 2019, 23:03

Dank Rob, super info. Ik wil gaan voor de halve dus niet een hele marathon. Binnenkort loop ik de 10 k trainingen uit jullie schema👍

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 30 jul 2019, 20:09

Ah prima!
Succes!
Rob

Plaats reactie