oorzaak Popliteus door looptechniek?

Plaats reactie
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door pi-tje »

Momenteel heb ik last van de peesplaat aan m'n linker been (runner's knee ook wel). Hiervoor ben ik bij de fysio.
Waar ik nu benieuwd naar ben, is welk van mijn looptechniek (of liever gebrek eraan) hier de oorzaak van kan zijn.

Het begin bij km 28 tijdens de marathon van Amstelveen. Een plek boven de kuit net onder de knieholte (Popliteus) ging ik voelen. 2 km later aan de zijkant (buitenkan) van de knie (peesplaat). Bij overbelasting van de Popliteus draait de knie naar binnen en gaat de peesplaat vervolgens overbelast raken. Dit begreep ik van de fysio.

Sinds 1 jaar doe ik aan chi running. Kadans lukt goed, losse enkels redelijk en kan zeker nog een en ander verbeteren. Gezien de blaren, kan het stempelen zeker beter :D

Ik vermoed nu dat een gebrek aan techniek heeft gezorgd dat de Popliteus overbelast is geraakt. Ra ra, welk deel techniek?
Op internet kan ik niets vinden en op dit forum ook niet zo gauw.

Iemand een idee?

groeten Pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

Kan het aan de stand van de voeten liggen? Let erop dat je tenen naar recht naar voren wijzen, en niet naar buiten.

Rob
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door pi-tje »

Hoi Rob,

Bedankt voor de suggestie!

Op de stand van de voeten heb ik inderdaad niet gelet. Het zou dus zomaar kunnen dat ze niet altijd naar voren wijzen.

Weet jij of daar een verband met de Popliteus is? Anders heb ik een aanknopingspunt om verder te zoeken.

Bedankt, groeten, Pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

Problemen met de Popliteus komen voornamelijk voort als de knie rotatie op moet vangen. Dit gebeurt dus bij lopen in los zand of bijvoorbeeld heuvelafwaarts. Maar ook een verkeerde stand van de voeten kan knieklachten geven, vandaar dat ik hieraan dacht. Ook omdat je loopfrequentie en basistechniek wel in orde zou moeten zijn als je aan chirunning doet.

Heeft je fysio geen verklaring voor gegeven?

Groet,
Rob
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door pi-tje »

Hoi Rob,

Bedankt wederom voor je antwoord!

Fysio heb ik ook gevraagd en geeft aan geen expert te zijn op looptechniek. De uitleg blijft dan redelijk algemeen en inderdaad zoals jij ook al aangeeft, spelen kniedraaiingen dan een rol.
De fysio geeft aan dat uithoudingsvermogen van de core (stand bekken) en de bovenbeenspieren (bilspier en hamstrings) ook een rol kunnen spelen. Die dus wat meer trainen de komende tijd.

Stand van voeten is voor mij een goede om voortaan als volgende aandachtspunt op te gaan letten tijdens het lopen!

groeten, Pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima, succes!

Laat je weten hoe het gaat?

Blijde groet,
Rob
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door pi-tje »

Hoi Rob,

Doe ik! Zal pas in het najaar zijn na de marathon van Amsterdam :D Probleem treedt pas op rond 30km :D

groeten, Pieter
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door rfathene »

Hallo Pieter, heb op weg naar Athene sinds 2,5 week last van popliteus tendinitis en heb nauwelijks kunnen lopen. Aan de slag met sportarts en FT maar heb het idee dat ik marathon over exact 2 maanden kan vergeten.Hoe staat het er bij jou voor ?

Groet,
Ron
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: oorzaak Popliteus door looptechniek?

Bericht door pi-tje »

Hallo Ron,

Ik zie nu je vraag pas. Heb je Athene nog gehaald?

Zelf heb ik een 2 maanden niet kunnen hardlopen. Daarna met FT weer langzaamaan opbouwen. Afgelopen januari het marathonschema weer opgepakt.

groeten, Pieter
Plaats reactie