Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Plaats reactie
Boogje
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:37

Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Bericht door Boogje »

Hallo,

Mn gemiddelde hartslag (dus omslagpunt) bij een uitputtende 10 km (Ik kon 4 dagen niet hardlopen) is 171. Mn tijd daarbij is 49 min. Volgens 'de hardlooprevolutie' is mn marathonhartslag dan 144. Ik zou volgens het boek dan in een trainingsweek 2x op gemHF 144, 1x op gemHF 148 en 1x op een nog langzamere 'vogelkijkloopje' moeten doen.
Dit betekent dat ik alle trainingen op een sjoktempo zou moeten doen en na afloop nauwelijks vermoeidheid zou voelen. Dat kan toch niet kloppen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Gertjan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Gertjan,

Wat is je tempo op marathonhartslag (144)? Dat zou rond je marathontempo moeten liggen.
Dus als je 10k loopt in 49 minuten is je marathontempo ongeveer 6:04 min/km.
Klopt dat een beetje? Mocht het niet het geval zijn laat het dan even weten.

Je mag je intensieve training (dus die op hartslag 148) ook wel sneller lopen, het mag best pittig aanvoelen :)

Vogels kijken doe je op gevoel, dus dat mag zonder hartslagmeter. Gewoon lekker ontspannen lopen. Voor sommige lopers is dat sneller dan lopen op marathonhartslag :)

Blijde groet,

Rob
Boogje
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:37

Re: Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Bericht door Boogje »

Bedankt voor je reactie.

Vanwege alle vragen en twijfels op dit forum en tegenstrijdige uitkomsten w.b. bijv. Omslagpunt en hartslagzones heb ik het idee dat de berekeningen niet helemaal kloppen.
Ik houd het zolang bij het marathonprogramna van mn polar sporthorloge en wacht op nog even op een doorontwikkeld sportrustenprogramna met duidelijke berekeningen. Het is nog te verwarrend.

Groet,

Gert-Jan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Gert-Jan,

De berekening lijkt me toch vrij helder, je bepaalt je omslagpunt en 10km tijd en daaruit volgt je marathon hartslag :)

Bedenk dat de lopers waarbij het vermoedelijk niet goed gaat, reageren in de Koffiehoek (en dat willen we ook graag :) ) De grote groep lopers waarbij het wel goed gaat hoor je niet :D

Waar het vaak fout gaat is bij de bepaling van het omslagpunt. Als je dit doet via de veldtest of door een 10km wedstrijd te lopen, moet je echt maximaal gaan, veel lopers hebben hier moeite mee, waardoor hun omslagpunt te laag bepaald wordt en daarom om een te lage marathonhartslag getraind wordt. Vandaar dat ik vaak naar het tempo vraag waarin gelopen wordt op marathonhartslag. Als dit erg afwijkt van het verwachte marathontempo dan is dit een signaal dat het ergens niet goed gaat.

Bij twijfel kun je altijd je omslagpunt bepalen bij een sport medisch advies centrum.

Blijde groet,

Rob
Boogje
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2018, 11:37

Re: Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Bericht door Boogje »

Het omslagpunt heb ik op de manier bepaald zoals aangegeven op de site. Ik ben echt maximaal gegaan zoals je hebt kunnen lezen.
Ik vind het prima zo en ga er mijn eigen invulling aan geven en vertrouw niet teveel op de omslapunten, cijfertjes, hartslagzones, etc

Vr. Groet,

Gertjan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima! Succes met trainen. :)

Blijde groet,

Rob
Jan Peter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018, 16:57

Re: Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Bericht door Jan Peter »

GertJan,

Erg herkenbaar allemaal, sta er precies zo in. Met de opgegeven marathon hartslag kan ik me beter inschrijven voor de Nijmeegse vierdaagse, zo traag (7 - 7,5 km/uur, voorheen liep ik toch makkelijk 9 - 10 km/uur op een rustige training). Knieën en rug beginnen te zeuren na afloop vanwege het continue moeten "remmen". Onlangs heb ik de marathon hartslag (144) ingeruild voor de intensieve (156) op een 12 km training en heb me sinds weken niet zo goed gevoeld na afloop en de dag er na. Heb dus ook m'n twijfels of dit programma me gaat brengen wat ik nodig heb.

Succes verder.

Groet, Jan Peter.
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Huidige trainingen gemHf 156 maar marathonHF 144?

Bericht door Wizzard247 »

Jan Peter schreef:GertJan,

Erg herkenbaar allemaal, sta er precies zo in. Met de opgegeven marathon hartslag kan ik me beter inschrijven voor de Nijmeegse vierdaagse, zo traag (7 - 7,5 km/uur, voorheen liep ik toch makkelijk 9 - 10 km/uur op een rustige training). Knieën en rug beginnen te zeuren na afloop vanwege het continue moeten "remmen". Onlangs heb ik de marathon hartslag (144) ingeruild voor de intensieve (156) op een 12 km training en heb me sinds weken niet zo goed gevoeld na afloop en de dag er na. Heb dus ook m'n twijfels of dit programma me gaat brengen wat ik nodig heb.

Succes verder.

Groet, Jan Peter.
Hoe heb je je marathonhartslag dan berekend? Wellicht dat daar al iets fout gaat?
Plaats reactie