begonnen met hardlopen op 2100m hoogte

Plaats reactie
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

begonnen met hardlopen op 2100m hoogte

Bericht door SportrustenDemo »

Hoi,

ik ben een jaar geleden van Taiwan (tropisch, laaggelegen) naar Colombia (fris weer op 2400m) verhuisd, en ben onlangs weer met hardlopen begonnen, na een blessure van een jaar (niet door het lopen!).

In Taiwan was ik met Sportrusten begonnen en lukte me het op lagere hartslag te lopen, maar nu loop ik op 2100m hoogte en mijn hartslag blijft hoog. Na een paar weken van 175 gemiddeld naar 165 gemiddeld, bij een lage snelheid van 6:30 min/km...

Is dit normaal op grotere hoogte? zal het vanzelf beter gaan? wat kan ik eraan doen behalve de normale ademhalingsoefeningen?

Ik heb geen testen gedaan voor omslagpunt, maar liep voor de blessure 10k in 58 mins (and only twice until the accident cut my progress towards de halve marathon met sportrusten schema), gemiddelde hartslag was toen 168.

groeten, Didi
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: begonnen met hardlopen op 2100m hoogte

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Didi,

Hoogte heeft zeker invloed op je hartslag, de hartslag zal merkbaar hoger zijn, zoals je zelf hebt geconstateerd. Wel is het zo dat deze zal dalen na verloop van tijd. Jij geeft dit ook al aan.

Je lichaam maakt extra rode bloedlichaampjes aan waardoor het meer zuurstof kan transporteren. Dat zorgt ervoor dat je hartslag weer gaat dalen na enige tijd.

Je zou eens een veldtest kunnen doen of een 10K voluit om je omslagpunt te checken. Ik heb geen formules kunnen vinden die zouden kunnen berekenen in welke mate je hartslag wijzigt afhankelijk van de hoogte, Ik vermoed dat dat ook moeilijk is omdat er na enige tijd gewenning optreed.

Blijde groet,

Rob
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Re: begonnen met hardlopen op 2100m hoogte

Bericht door SportrustenDemo »

Hoi Rob

Bedankt voor je reply.
Ik hoop dat mijn hartslag inderdaad nog meer zal dalen.. en dat dat niet te lang duurt ;-)

Ben van plan een 10k voluit te doen om mijn omslagpunt te bepalen, maar pas na enige tijd, als ik weer fitter ben (en hopelijk gewend aan deze hoogte)... en dan eindelijk eens die 21k te voltooien die ik me voor de blessure tot doel gezet had, met SportRusten natuurlijk!! (en die 21k race is ook op 2100m hoogte!!)

vriendelijke groet
Didi
Plaats reactie