Temperatuurverschil -> snelheidsverschil?

Plaats reactie
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Temperatuurverschil -> snelheidsverschil?

Bericht door Marjolein30 »

Ha sportrusters!

Wie merkt er nog meer een enorm verschil in snelheid bij dezelfde hartslag ten opzichte van vorige week?

Ik vermoed dat het met de temperatuur te maken heeft, dat ik vanmorgen bij +4 oC gemiddeld 10.9 km/u liep op marathonhartslag, terwijl dit vorige week woensdag bij -10 oC nog 10.0 km/u was, zelfde hartslag, zelfde afstand, zelfde rondje.

Dat belooft nog wat... iemand anders een soortgelijke ervaring?

Groetjes Marjolein
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Temperatuurverschil -> snelheidsverschil?

Bericht door Wizzard247 »

Laat de zomer maar komen voor jou dan ;)

Voor mij is het net andersom, ik loop beter in de kou dan wanneer het 'ineens' een stuk warmer is.
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Temperatuurverschil -> snelheidsverschil?

Bericht door Marjolein30 »

Wizzard247 schreef:Laat de zomer maar komen voor jou dan ;)

Voor mij is het net andersom, ik loop beter in de kou dan wanneer het 'ineens' een stuk warmer is.
Haha! Nou ik vond het verschil wel erg groot.. vandaar mijn vraag ook even hier! Mij hoor je verder echt niet klagen, integendeel, maar ben wel verbaasd :D

Voor jou wordt het dus een mooie wintermarathon inplannen ;) maar merk je deze week dan bijv. dat je minder snel liep?
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

Re: Temperatuurverschil -> snelheidsverschil?

Bericht door Nele »

Bij mij is het ook omgekeerd. Mijn hartslag is veel hoger als het warmer is, dus dan moet ik ook trager lopen. :)
Misschien had je jezelf veel dikker aangekleed toen het kouder was? Of je conditie gaat gewoon goed vooruit! :D
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Temperatuurverschil -> snelheidsverschil?

Bericht door Linda_Rotterdam »

Ideale temperatuur om te lopen is zo'n 8-10 C volgensmij. Afwijkinge daarvan (beide kanten op !), kosten je meer energie.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Temperatuurverschil -> snelheidsverschil?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Als je hier meer over wilt weten moet je het boek "Hardlopen met power" (opvolger van "Het geheim van hardlopen") lezen. Hierin wordt uitgelegd dat de ideale temperatuur voor een wedstrijd afhankelijk blijkt te zijn van de afstand.

Hoe langer de afstand, hoe lager de temperatuur. Voor een marathon worden toptijden gelopen zo tussen de 10 en 15 graden, een sprinter komt tot zijn recht ruim boven de 20 graden :)

Maar er zullen best uitzonderingen zijn op de regel als ik de reacties zo zie :D

Blijde groet,

Rob
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Temperatuurverschil -> snelheidsverschil?

Bericht door Marjolein30 »

Ja, interessant! Je hebt er op internet ook calculators voor, bijv. http://www.runworks.com/calculator.html.

Thnx Rob, groetjes!
Plaats reactie