KOUD hardlopen?

Plaats reactie
AnjaHoog
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:04

KOUD hardlopen?

Bericht door AnjaHoog »

Goedemorgen,

Is het naast koud douchen ook verstandig om voortaan met koude temperaturen (ik denk aan tussen -5 en +5) nog steeds in korte broek en zonder jas, handschoenen en muts te hardlopen?

Ik krijg nl. wel erg koude handen en oren bij +5 graden al...

Groet,

Anja
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: KOUD hardlopen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anja,

Doe wat je gevoel je ingeeft. Als je zwetend thuis komt had het dus minder kunnen zijn. Ik merk aan mijzelf dat ik niet gauw een lange broek of een dubbel shirt aan hoef. Loop nu dus nog steeds enkellaags en met korte broek.

Die koude handen herken ik, ik neem vaak dunne handschoentjes mee (die ik dan wel vaak ook weer uit trek na een paar km). En ja, dan loop ik dus in korte broek en handschoenen :D

Pas wel op met regen, de combinatie wind en regen kan zorgen voor onderkoeling, ook bij hogere temperaturen, en dat wil je niet.

Groet,

Rob
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: KOUD hardlopen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Hoi Anja,

Als je het koud hebt is het zeker goed om te experimenteren met focus en ademhaling om je warm te krijgen. Dus niet meteen kleren aantrekken, maar gecontroleerd ademen en de kou observeren, in plaats van je ertegen verzetten.

Het kan goed dat je het dan al warmer krijgt.

Laat maar weten hoe het je vergaat.

Koen
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: KOUD hardlopen?

Bericht door korz »

voor mij maakt het ook verschil of ik ga vogels kijken of voluit... hoe hoger mijn hartslag, des te minder kleren. met vogels kijken is het wel erg lekker om wat meer aan te hebben
Lopen met je hart: heerlijk!
JanWandelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2018, 09:19

Re: KOUD hardlopen?

Bericht door JanWandelaar »

Ik ga 1x per week 's morgens vroeg hardlopen in korte broek/T-shirt met korte mouwen. Ik ren dan (4km) naar het water. Kleren uit en dan een paar minuten tot aan mijn nek in het water zitten. Dan afdrogen, aankleden en weer terug rennen (op de terugweg lijkt het of ik nooit meer moe wordt). Ik merk nu (temperaturen rond het vriespunt of eronder) dat mijn handen echt koud worden, zeker na het koude water. Als ik dan thuis kom doen ze echt zeer en duurt het lang voordat het pijnlijke tintelen over is. Dus nu trek ik een paar sporthandschoentjes aan. Dat gaat stukken beter. Al met al ben ik dan een uur buiten in de kou met weinig om het lijf.
Als ik thuis kom en onder de koude douche (nu 8 a 9 graden) stap, dan voelt dat heerlijk warm aan. Ik heb de rest van de dag heel veel energie. Wel merk ik vaak dat ik de dag erna erg moe kan zijn. Kan dat te maken hebben met de intense koude-aanslag op je lichaam? Of moet ik de rest van de week ook dit soort gekke dingen doen om het lichaam beter te laten wennen? Nadeel is dat ik al vroeg begin door de weeks en het niet kan opbrengen om de wekker nog eerder te zetten.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: KOUD hardlopen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Jan,

Excuses voor mijn late reactie. In Rusland moedigen artsen aan om niet langer dan 2 minuten in de kou te gaan. Omdat er een punt komt dat de kou je niet alleen energie brengt, maar dat het voor je lichaam ook energie kost (om warm te blijven).

Ik ben benieuwd of je de komende weken merkt dat je minder moe bent, nu het buiten weer warmer wordt.

Groet,

Koen
Plaats reactie