Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Goedemorgen,

30-12 begint mijn schema richting mijn eerste marathon; Rotterdam! Heb er heel veel zin in, ondanks een protesterende rechterenkel.. Meer mensen die beginnen 30-12 voor Rotterdam? Misschien leuk elkaar te motiveren/bij te praten met hoe het gaat?

Mijn vraag; ik heb een Garmin 235 die ik 24/7 om heb. Hij meet dan ook s nachts mijn hartslag; Mag ik dan voor mijn rusthartslag ook het gemiddelde van de hele nacht gebruiken als dagelijkse meting? Of moet ik echt een vast moment van de ochtend nemen voor een meting?
Laatst gewijzigd door Wizzard247 op 09 jan 2018, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Richard de Jong
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2017, 08:56

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Richard de Jong »

Hoi Wizzard,

Ja ook ik ga 30-12 starten met mijn echte voorbereidingen voor Rotterdam.
Ik gebruik dezelfde hartslagmeter, dus ben benieuwd naar de reactie.

Richard
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Marjolein30 »

Ha Wizzard en Richard,

Ik ga ook op deze datum beginnen voor Rotterdam! Spannend en erg veel zin in. Goed idee om met elkaar te delen!

Van familieleden die deze marathon al vaak gedaan hebben, heb ik begrepen dat de grootste valkuil de temperatuur is. Het kan in april al warm zijn, terwijl je het grootste deel van je trainingen in de koudere maanden loopt. Ik loop zelf ook de helft van de trainingen op de loopband in de sportschool waar het warmer is, misschien dat dit al helpt.

Ik ben benieuwd, heb jij deze marathon al eens gelopen Richard?

Groetjes, Marjolein
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Wizzard247 »

Grappig Richard: dezelfde marathon (logischerwijs zelfde startdatum voorbereiding), dezelfde hartslagmeter. Bijna dezelfde naam (Wichard).. Wat is jouw voorspelde marathontijd? De mijne is 4:31 uur, gebaseerd op mijn huidige 10k van 52:30 min.

En Marjolein: daarom train je toch ook op hartslag? Dan pas je je tempo 'automatisch' aan, aan de weersomstandigheden? Eén van de grote voordelen van deze manier van voorbereiden. Als je op tempo blijft trainen, kan je jezelf vies tegenkomen de tweede helft van de marathon bij 'niet-goed-getrainde'-weersomstandigheden.

Ik hoorde ook al dat het vorig jaar bijna 18 graden was ten tijde van de marathon. Denk dat we dan weinig trainingen hebben de komende periode die in de buurt van de 18 graden komen ;)
Marlies E.
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2017, 15:31

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Marlies E. »

Hoi Richard, Wichard, Marjolein,

Ik ga ook de Marathon van Rotterdam lopen, de eerste keer, dus ik vind het best spannend.

Net mijn schema gezien en ik start (natuurlijk) ook de 30ste.

Leuk om ervaringen te delen!

Groeten,
Marlies
Maus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2017, 22:51

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Maus »

Hallo,

ook ik start op 30-12 voor mijn eerste marathon, ook die van Rotterdam.
Heb ook een Garmin, overweeg nog een 735 of 935 aan te schaffen.

Groet,
Maurice
boeskoolloper
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2017, 16:16

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door boeskoolloper »

Hallo,
Ik loop in Rotterdam ook mijn eerste marathon.
Start ook 30-12 met mijn schema, en ja heel toevallig ook in bezit van Garmin 235 :D
Succes allemaal!
Aloys
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2017, 12:49

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Aloys »

Hallo,
Ik loop in Rotterdam ook marathon.
Start ook 30-12 met mijn schema, en in bezit van Garmi Fenix 3 :D
Is mijn 10 Marathon,en de 1st. met Sportrusten
Succes allemaal!
Drummerboy1972
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2017, 16:29

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Drummerboy1972 »

Hoi allemaal . Ik ga ook voor Rotterdam in training de 30ste uiteraard. Alleen heb nu nog wat last van een oude blessure dus schuif het schema denk ik een weekje op (hoop ik) Ik heb een polar m600. Groetjes Ed
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door jleeuwer »

Met pijn in het hart besloten om Rotterdam aan mij voorbij te laten gaan. De reden is dat ik eerst nog wat sneller wil worden voordat ik aan een marathonschema begin. Kortom, eerst nog wat langer halve marathontrainingen (en sneller) lopen en dan waarschijnlijk de voorbereiding beginnen voor Amsterdam in oktober 2018.
MeritvM
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 dec 2017, 11:36

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door MeritvM »

Hey goedemorgen,

Ik start ook vandaag met het programma richting Rotterdam.
Het zal mijn eerste marathon worden en ik ben erg benieuwd naar het verloop er naar toe.
Straks mijn eerste rondje vogels kijken :-)

Ik heb ook een Garmin Forerunner 235 en meet sinds korte tijd ook mijn rustpols erop als voorbereiding. Ikmoet zeggen dat ik schrik van mijn hoge rustpols. Die is boven de 60. Volgens mij is dat best hoog toch? Hopelijk gaan die ademhalingsoefeningen helpen om het te verlagen...

Succes allemaal en leuk om verhalen uit te wisselen!
Groetjes, Merit
BertFransen
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2017, 20:36

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door BertFransen »

Goedemorgen allemaal,

Vandaag begint ook mijn training richting mijn eerste marathon. Het schema lijkt goed te doen.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het in Rotterdam zal gaan zonder training op duurloop.

Met een glimlach toch? :D
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door jleeuwer »

Wordt het niet tijd om het onderwerp aan te passen? "Sportrusten Rotterdam 2018" ofzo dekt de lading volgens mij meer ;)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Eindelijk dan een antwoord op de vraag:
Wizzard247 schreef:Hij meet dan ook s nachts mijn hartslag; Mag ik dan voor mijn rusthartslag ook het gemiddelde van de hele nacht gebruiken als dagelijkse meting? Of moet ik echt een vast moment van de ochtend nemen voor een meting?
Ik zou de laagste gemeten waarde aanhouden als rusthartslag, en niet het gemiddelde.

En iedereen succes met trainen!

Met blijde groet,

Rob
boeskoolloper
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2017, 16:16

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door boeskoolloper »

Hallo alle Garmin gebruikers,
Mijn garmin profiel is Laurens van Gils.
Lijkt me leuk om jullie te connecten en elkaar te volgen :)
Succes met de voorbereiding!
Groeten,
Laurens
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Wizzard247 »

Hallo een ieder,

Hoe gaat het met jullie trainingen? Ik ben zeer tevreden over de eerste 10 dagen! Zowel het lopen op de gevraagde hartslag, als het bijbehorende tempo gaat me vrij gemakkelijk af. Het komt in ieder geval overeen met de verwachte km-tijd. Ook heb ik mijn Garmin ook zo afgesteld dat 1 van de velden de gemiddelde hartslag toont, voor mij erg handig.

Kijk stiekem uit naar de 20ste, dan heb ik mijn eerste 10k voluit staan. Benieuwd of mijn behaalde 52.30 uit december dan nog mijn PR is. :ugeek: :geek:
IngridBannink
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 apr 2017, 14:17
Locatie: Dalfsen

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door IngridBannink »

Dag allemaal,

Ook ik ga meedoen aan de marathon van Rotterdam. Ik was al eerder begonnen met het schema, om te testen of het werkte. En ja, het is prima om te volgen. De afgelopen 3 weken heb ik niet veel gelopen en nu pak ik het weer op. Ik ben hiermee begonnen omdat ik in oktober 2016 Pfeiffer heb gehad en nog lang moe bleef. Nog steeds voel ik me niet helemaal optimaal, maar ik merk wel dat ik me fitter voel als ik wel loop, dan dan ik weinig/of niet loop. Dus ik ga hier zeker mee door!

Groet,
Ingrid
Bas V
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jan 2017, 08:07

Re: Start 30-12 / Meting rusthartslag.

Bericht door Bas V »

Dag allemaal,

Ik train ook voor Rotterdam. Vorig jaar met sportrusten mijn eerste marathon in Enschede gelopen. Methode heel goed bevallen. Ben benieuwd hoe het deze keer zal gaan. Ik doe deze keer wel meer krachttraining en ben daar ook op tijd mee begonnen. Succes allemaal. Suggestie om de titel van deze draad te wijzigen is een hele goeie trouwens.

Groeten, Bas
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

U wenst, ik draai...

Titel aangepast. Hopelijk kunnen we elkaar motiveren/bijpraten/oppeppen in onze road to..... 😊
Marcel1969
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2017, 12:21

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Marcel1969 »

Ook ik ben begonnen voor Rotterdam. Het wordt mijn 3de marathon maar de eerste via deze methode. Ik heb voor deze methode gekozen omdat ik het plezier in hardlopen was verloren door die lange afstanden te trainen en ik kreeg er steeds blessures door. Heb nog wel steeds twijfels of ik met deze afstanden een marathon kan gaan lopen maar we zullen het zien.

Gr Marcel
Plaats reactie