Training voor Marathon Rotterdam 2018

Plaats reactie
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Training voor Marathon Rotterdam 2018

Bericht door Wizzard247 »

Ik heb met mezelf afgesproken de marathon van Rotterdam te gaan lopen. Niemand in mijn omgeving (op partner na) verwacht dat ik dit zal doen (kan), wat alleen maar meer motiverend werkt voor mij.

Eind december begint de training hiervoor volgens jullie Sportrusten principe. Ik weet mijn hartslagen voor de halve marathon, maar nog niet voor de hele. Is het handig om tot eind december te trainen op de halve marathon-principe? En in de tussentijd het boek de Hardlooprevolutie door te lezen?

Of zit er een (te groot) verschil tussen trainen op halve en hele marathon?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Training voor Marathon Rotterdam 2018

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Iedere hardlooptraining is zinvol in aanloop naar een 100 dagen periode. Je kunt ook gewoon in zone trainen.

B.v. 1 maal D3 (of interval), 1 maal vogels kijken en 1 of 2 maal in D2.

En eens in de 3 weken een 10km voluit

Als je varieert blijft het hardlopen leuk en begin je straks fit gericht aan een nieuwe 100 dagen periode :)

Met blijde groet,

Rob
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Training voor Marathon Rotterdam 2018

Bericht door Linda_Rotterdam »

Leuk, ik doe ook met je mee! Al heb ik m'n hoofddoel enkele weken eerder, en ga ik in Rotterdam hazen.

Ik zou niet nu al met een schema beginnen, maar alle extra voorbereiding is inderdaad mooi meegenomen. Dus gewoon lekker 3 keer per week lopen, waarbij je afwisselt in tempo, vogels kijken en een duurloop. Je zou ook al eens naar een 10 km toe kunnen trainen, dan weet je wat je tempo en hartslag daarbij is, als startpunt.
Straks 14 weken gedisciplineerd een schema volgen, vraagt al genoeg van je, is mijn eigen ervaring. ;)
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Training voor Marathon Rotterdam 2018

Bericht door Wizzard247 »

Ik loop ook 3x per week nu een blok(je). Merk voorzichtig wat verbetering in snelheid, hersteltijd, gemak van lopen.

Wat mij gisteren opviel: Ik liep 154 gemiddeld qua hartslag over 12 km, terwijl mijn marathonhartslag 152 is. Volgens de berekening op de pagina 'Welke tijd loop jij op de marathon?' zou ik gemiddeld 6:15 per km moeten lopen. (52min op 10k). Ik liep echter zonder moeite 5.58 per km.

Maakt die paar hartslagen voor marathon-laag (150) dan zoveel verschil? Of moet ik binnenkort nog 1 a 2 minuten sneller kunnen lopen op de 10k?

Merk trouwens wel dat dit alles verslavend werkt! :lol: :D
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Training voor Marathon Rotterdam 2018

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Er zit altijd variatie in je trainingstempo, als op ene bepaalde hartslag loopt. Dus ik zou niet na een training hier al conclusies aan verbinden, maar kijk het eens een paar weken aan.

Maar uiteraard is het mogelijk dat je beter bent dan verwacht :)

Blijde groet,

Rob
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Training voor Marathon Rotterdam 2018

Bericht door Linda_Rotterdam »

Dat tempo is ook bedacht zodat je er straks een marathon mee kunt lopen he, dan kan je hartslag nog wel verder oplopen.

Maar als je straks vooruit gaat op de 10 km voluit, kan je het alsnog aanpassen. Ik werd gedurende de voorbereiding ook nog wel sneller namelijk.
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Training voor Marathon Rotterdam 2018

Bericht door Wizzard247 »

Linda_Rotterdam schreef:Dat tempo is ook bedacht zodat je er straks een marathon mee kunt lopen he, dan kan je hartslag nog wel verder oplopen.

Maar als je straks vooruit gaat op de 10 km voluit, kan je het alsnog aanpassen. Ik werd gedurende de voorbereiding ook nog wel sneller namelijk.
Ja is ook zo, 12 km is nog niet eens 30 procent van een marathon. Was echter wel positief verrast. Kan niet wachten tot ik ECHT met het schema kan beginnen!! Ik denk niet dat ik mijn schema ga aanpassen mocht ik ietsjes sneller worden op de 10k. Hou liever wat marge in mijn hartslag, want op zo'n marathondag loopt alles toch iets minder relaxed dan thuis... :geek: En omdat het mijn eerste marathon is, is en blijft uitlopen het hoofddoel.
Plaats reactie