twijfel over omslagpunt en hartslagen

Plaats reactie
DennisF
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2016, 14:22

twijfel over omslagpunt en hartslagen

Bericht door DennisF »

Hallo,

Ik heb een vraag over de omslagpunt en de berekende marathon hartslagen in het schema. Eerder heb ik een halve marathon gelopen met het sportrusten schema. Ik heb daarvoor zelf mijn omslagpunt 'bepaald' tijdens een veldtest. Hier kwam een omslagpunt van 170 uit. Ik had moeite de hartslagen te halen uit het halve marathon schema, maar heb wel een PR gelopen op de halve uiteindelijk en inmiddels meerdere halve marathons gelopen.

Nu wil ik graag de marathon van Rotterdam gaan lopen, heb ik een inspanningstest laten doen via sportrusten. Hier kwam een veel lager omslagpunt uit. nl. 157 voor hardlopen. In het marathon schema komt hier 134, 139 en 144 uit. Nu is het schema nog niet begonnen, maar ben ik wel al sinds een week of 4 aan het proberen om te trainen op deze hartslagen, echter dit is voor mij eigenlijk onmogelijk. Ik kom eigenlijk heel snel al op een hartslag van minimaal 140 / 145. Ik loop dan heel rustig (ruim onder het beoogde marathon tempo). Het is eigenlijk best frusterend, en brengt me in twijfel. het voelt niet als trainen, maar snelwandelen :)

Mijn snelste recente 10km is 45.51 minuten met een gemiddelde hartslag van 163. Laatste halve marathon heb ik gelopen in 1.50 met een gemiddelde hartslag van 159. Tijdens intensieve interval training (bij atletiekvereniging) haal ik geregeld max. hartslagen van 180, 182). Kortom ik heb het gevoel dat ik te laag in de hartslagen aan het trainen ben. Zou ik beter de 163 uit de laatste 10km kunnen aanhouden, of moet ik gewoon volhouden en blijven proberen de hartslagen omlaag te krijgen?

Mvg
Dennis
Laatst gewijzigd door DennisF op 15 nov 2017, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: twijfel over omslagpunt en hartslagen

Bericht door Wizzard247 »

Ik gebruik als mijn omslagpunt die van de 10km. In jouw geval is dat 163. Scheelt toch 6 hartslagen met die van 157....
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: twijfel over omslagpunt en hartslagen

Bericht door jleeuwer »

Mijn omslagpunt is mijn hartslag die ik tegen het einde van een 10km loop. Dus zeg het gemiddelde van de laatste 3 km van een 10 km wedstrijd. Let op: ik negeer de piek van de eindsprint.

Ik denk dat jouw omslagpunt met deze methode nog iets hoger zou kunnen uitkomen dan 163.
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: twijfel over omslagpunt en hartslagen

Bericht door Wizzard247 »

Alhoewel, als ik heb goed heb gekeken levert een 10 km tijd van (bijna) 46 min met gemiddelde hartslag(omslagpunt) 163 een marathonhartslag van 139 op.... Maar goed, vast 1 van de pro's hier die dit kan bevestigen/ontkennen :lol: :oops: :roll:
DennisF
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2016, 14:22

Re: twijfel over omslagpunt en hartslagen

Bericht door DennisF »

dank voor jullie antwoorden. als ik 163 hanteer, geeft het online schema een (hoge) marathon hartslag aan van 144.
als ik de laatste 3 km methode hanteer kom ik gemiddeld op 166. dus niet veel hoger. dat zou dan resulteren in een hoge marathon hartslag van 147. ik ga dit maar eens proberen dus denk ik. dank!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: twijfel over omslagpunt en hartslagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Het omslagpunt berekend via de 10km methode is het gemiddelde over de hele 10km:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/

Dennis, je kunt controleren of je goed traint door je tempo eens te checken op (lage) marathonhartslag. Als dit tempo (veel) lager is dan het verwachte marathontempo, dan train je waarschijnlijk op een te lage hartslag.
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Blijde groet,

Rob
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Re: twijfel over omslagpunt en hartslagen

Bericht door SportrustenDemo »

RunningRob - Sportrusten schreef: Dennis, je kunt controleren of je goed traint door je tempo eens te checken op (lage) marathonhartslag. Als dit tempo (veel) lager is dan het verwachte marathontempo, dan train je waarschijnlijk op een te lage hartslag.
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Blijde groet,

Rob
Dag Rob,

Maar dat marathontempo is toch juist herleid vanuit het omslagpunt en de 10k tijd? Wordt het niet circelredeneren zo?

Ik zit namelijk het een vergelijkbaar dilemma. Omslagpunt volgens SMA test is 158, op de 10k (44,47) heb ik HF gemiddeld 172, halve marathon (1.40,40) HF gemiddeld 166. Marathon HF zou 135 moeten zijn maar dan kom ik nooit op 3:40 binnen vrees ik.

Mvg Peter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: twijfel over omslagpunt en hartslagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Peter,

Je marathonhartslag is herleid van omslagpunt en je 10km tijd. Als je op deze hartslag loopt zou je ongeveer je marathontempo moeten lopen. Als dit niet het geval is, dan is wellicht je marathonhartslag niet goed bepaald. Dus dan zou je als test een kunnen proberen wat je hartslag is als je op marathontempo loopt.

Als ik naar jou omslagpunt kijk:
Heb je de SMA test op de fiets gedaan? Dan mag je 10 slagen bij je omslagpunt optellen. Je omslagpunt op de fiets is lager dan je omslagpunt bij het hardlopen.

met blijde groet,
Rob
Plaats reactie