Uitstappen in de marathon

Plaats reactie
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Uitstappen in de marathon

Bericht door jleeuwer »

Ik wilde bij deze even polsen hoe jullie tegenover het volgende staan: Uitstappen in (uit) de marathon.

Ik heb al een aantal marathons gelopen. En ook regelmatig de man met de hamer tegengekomen. De vorige marathon liep ik tot 30km blij tempo 4:30, en dit werd binnen een kilometer ineens 6:00 en nog langzamer. Dan is 12 kilometer nog een heel eind... Ik kan me voorstellen dat "de vorm van de dag", maar ook bijvoorbeeld het weer een grote invloed hebben of je die dag je doelen gaat halen.

Nu vraag ik me voor komende marathons af: Als je serieus de man met de hamer tegenkomt bij 30 km, en er is eigenlijk geen kans op verbetering (vrijwel uitgesloten). Is het dan niet beter om uit te stappen? Gewoon herstellen, doortrainen, en weer eens een andere marathon op de planning zetten? Wel is dit natuurlijk een glijdende schaal, want misschien staat die man met die hamer bij 32, 35, 38 kilometer, en dan kijk je er wellicht anders tegenaan.

Het alternatief is doorbikkelen, maar de kans bestaat wel dat je echt wat fysieke schade oploopt. Daar komt bij dat je hoe dan ook niet tevreden gaat zijn over je tijd. En als je al een aantal marathons hebt gefinished, dan is "finishen voor het finishen" ook niet meer interessant.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Wanneer is uitstappen beter dan doorlopen?
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door Wizzard247 »

Volgens mij is dat echt persoonlijk. Voor diegenen die niet veel marathons lopen is uitlopen het doel. Voor iemand als jij ligt dat anders.. Het is een afweging die je maakt nadat je al je genoemde argumenten hebt doorgenomen met jezelf.. 😉.(ok hier heb je dus weinig aan)
Persoonlijk zou ik na 30k wel uitlopen en kijken waar ik iets verkeerds heb gedaan voor of tijdens de race en me hier bij een volgende loop op richten...
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door jleeuwer »

Dank voor de reactie. Ik was niet zozeer op zoek naar een ijzeren regel, maar weer wat gedachten.

Wat voor mij ook nog van belang zou zijn, is of de marathon een speciale gelegenheid is. Stel ik loop nog een keer Amsterdam en ik heb een slechte dag, dan stap ik uit. Maar als ik een keer zou meedoen met Berlijn (om maar wat te noemen), dan zou ik hem waarschijnlijk willen uitlopen. In dat laatste geval zou je ook ervoor kunnen kiezen om te starten met een wat meer conservatief tempo, zodat de kans iets groter is dat je ook nog van de 2e helft kunt genieten...
Reinier
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jan 2016, 11:07

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door Reinier »

Persoonlijk zou ik een marathon niet willen opgeven, of er moet een blessure / lichamelijke conditie aan ten grondslag liggen die verantwoord verder lopen nauwelijks mogelijk maakt.

Marathon lopen is voor een groot gedeelte een mentaal spelletje; als je een zeer moeilijke marathon toch hebt voltooid, geeft dat toch een gevoel van trots en dat neem je mee naar een volgende keer.
Omgekeerd kan hetzelfde gebeuren; geef je op een keer omdat je je streeftijd toch niet gaat halen, dan kan dat de drempel verlagen om een volgende keer nogmaals uit te stappen.

Maar ben je wel eens uitgestapt? Of bekijk je het als toekomstige optie ? :D
Als je altijd de man de met de hamer tegenkomt, is het wellicht een betere een optie iets aan te passen aan je voorbereiding/trainingsschema, race indeling, voeding of ...
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door jleeuwer »

Ik overweeg het in de toekomst.

Stel je hebt een goede voorbereiding. Je bent er klaar voor. Op de racedag zit er iets tegen (het weer, vorm van de dag, te snel gestart, watdanook) waardoor het niet gaat lukken die dag. Nu zijn er 2 opties:
1 Je gaat grandioos stuk die dag en haalt de finish met een slechte tijd (trots of niet). Het herstel hiervan duurt erg lang.
2 Je stapt uit bij 30km. Herstelt volledig in een weekje (of 2). Een paar weken later kies je een andere marathon uit. Die dag gaat alles goed.

Dit is een beetje zwart-wit gesteld, maar wat voor de toppers geldt, geldt ook voor de amateurs. Je kunt maar een (heel) beperkt aantal marathons per jaar lopen op niveau. Ik zou zeggen 2 maximaal per jaar. Dus als je uitloopt en stukgaat verlies je misschien wel 6 maanden, als je uitstapt voordat je al te erg stuk bent verlies je misschien maar 1 of 2 maanden.

Anyway, nog nooit gedaan. Maar toevallig ligt het 30km punt van de Amsterdam marathon wel erg dicht bij mijn huis ;)
Reinier
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jan 2016, 11:07

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door Reinier »

Erg aanlokkelijk als het 30k punt ongeveer voor je voordeur ligt :)
Maar als het uitgangspunt is: presteren (niets minder dan een PR), ja, dan is het te overwegen -als de omstandigheden niet goed zijn- om de betreffende marathon om te zetten in een lange duurloop . Dan kan je kort erop inderdaad een nieuwe poging doen.
Wel een prijzige duurloop in geval van één van de grote stadsmarathon (60-70EUR) ;)
roccoemmaneel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2015, 21:11

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door roccoemmaneel »

ik zou de volgende keer uitstappen idd. Ik herken je punt en heb nu twee keer meegemaakt dat ik eigenlijk al met een te hoge hartslag liep om een echt goede tijd te lopen. Uiteindelijk verlies je het zicht op een PR in de laatste 12 km, terwijl je dit al bij km 20 weet. Heb nu twee keer ervaren dat de teleurstelling dan groter is dan het uitlopen van de marathon. Mijn volgende marathon wordt er een redelijk grote (kleiner opgezet dan Rotterdam, maar wel met voldoende deelnemers (Enschede? ), waarbij ik dit wil gaan toepassen. Lukt het daar niet, dan heb je een goede training. Hoewel twee weken later misschien iets te ambitieus is (-;
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door Linda_Rotterdam »

Dan wandel je hem toch uit of jog je wat op langzaam tempo.

Ik was er de laatste keer echt wel blij mee, dat ik toch nog heb uitgelopen, ook al kwam het niet eens in de buurt van een PR. Neem dan de tijd om van de sfeer te genieten, of formuleer vantevoren een alternatief doel.
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door jleeuwer »

Linda_Rotterdam schreef:of formuleer vantevoren een alternatief doel.
Je zegt het precies goed Linda. Mijn alternatieve doel is een lange en zware duurtraining op marathon-doeltempo. Overigens is er altijd genoeg tijd om te genieten. De spanning in het startvak vooraf, en daarna alle kilometers voordat het grote afzien gaat beginnen. Er zijn altijd wel 20-25 makkelijke kilometers, hopelijk meer.

Anyway, leuk om te merken dat er veel meningen zijn rond dit onderwerp. Ik moet toegeven dat uitstappen in een wedstrijd ook wel tegen-natuurlijk voelt. Ik heb uitstappen overigens nog nooit overwogen voor afstanden t/m de halve marathon omdat mijn dipjes daar altijd wel meevallen, maar stukgaan op de marathon is heel wat anders in mijn beleving.
Sannybarnshed
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 dec 2015, 10:48

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door Sannybarnshed »

Ik ben eergisteren na 24 km uitgestapt tijdens mijn eerste marathon (Berenloop Terschelling) waarop ik me super verheugd had.

Bij deze marathon is er een tijdslimiet bij 33km (vlak voordat je het strand op gaat) en als je daar niet op tijd bent, word je uit de race gehaald. Haal je dat punt op tijd, dan kun je bijna kruipend de finish nog op tijd halen, haha. (je hebt dan nog 1:20u voor 9 km)

Helaas begon er vanaf 18 km een kramp omhoog te komen in m'n kuiten. Het was pittig in het duingebied, waar de koude wind vrij spel had. Toen ik bij 23 km de luwte van het bos weer bereikte, dacht ik: nu zal het beter gaan, maar toen de weg weer steeg, schoot de kramp mijn hamstrings in en wilde er niet meer uit. Inmiddels had ik al snelheid verloren door de kramp en doordat ik een steek in m'n zij probeerde weg te ademen. Bij de eerstvolgende verzorgingspost, vroeg ik advies bij de ehbo, maar als ze me ter plaatse hadden gemasseerd o.i.d. was ik zoveel tijd verloren, dat ik nooit op tijd bij het 33km-punt zou zijn. Ze hebben me een busje in geholpen (van de dierenhulpdienst, hihi) en me toegedekt met warme dekentjes. Zo gingen we op weg naar mijn tas en de fysio's. Vlak nadat we wegreden, barstte er een hagelbui los.

Nu weet ik dus nog niet hoe het is om wél te finishen, maar de eerste helft van deze marathon was wel heel erg tof! Ik ga me het komende jaar richten op het verhogen van mijn snelheid, zodat ik me minder zorgen hoef te maken over die tijdslimiet en het volgend jaar gewoon opnieuw proberen!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Jammer dat het niet gelukt, maar ik ben wel blij dat je er zo positief in staat!

Succes met de volgende poging!

Blijde groet,

Rob
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door Linda_Rotterdam »

jleeuwer schreef: Anyway, leuk om te merken dat er veel meningen zijn rond dit onderwerp. Ik moet toegeven dat uitstappen in een wedstrijd ook wel tegen-natuurlijk voelt. Ik heb uitstappen overigens nog nooit overwogen voor afstanden t/m de halve marathon omdat mijn dipjes daar altijd wel meevallen, maar stukgaan op de marathon is heel wat anders in mijn beleving.
Ik vind stukgaan en dus jezelf tegenkomen juist wel de 'lol' van een marathon. Dat is juist wat het zo bijzonder maakt, en ik kijk eigenlijk wel naar dat moment uit.
Kramp of blessures zijn wel wat anders. Maar dat hele mentale spelletje vind ik wel erg leuk.

Alternatieve doel voor komende marathon is trouwens om nergens te wandelen. Die fout maak ik normaal namelijk, voordat ik me herpak, als ik merk dat een goede tijd er niet meer in zit. Dan heb ik dus eigenlijk voor het eerst een marathon gelopen :D
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Uitstappen in de marathon

Bericht door jleeuwer »

Voor mij is vlak lopen bijna een doel op zich. Misschien gek om te zeggen, maar als ik (veel) verval heb tijdens een loop dan voelt het als "mislukt".

En je zou kunnen zeggen dat als je een loop bent begonnen op het juiste tempo/de juiste hartslag, dat je niet (veel) verval zou moeten hebben (als je voorbereiding goed was).
Plaats reactie