zwemmen in koud water

Plaats reactie
Harry Heijblok
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:00

zwemmen in koud water

Bericht door Harry Heijblok »

Ik zwem om de paar dagen in de Spiegelwaal bij Lent. ( is ongevaarlijk en is weinig stroming) Het begint nu wel frisser te worden en ik houd t 20 min. vol. Hoe lang kan ik in t water blijven en is er bv een max bij 10 graden als watertemperatuur?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: zwemmen in koud water

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Harry,

Ik ken het stukje, mooie plek om te zwemmen!

De maximale tijd dat je het volhoud is erg persoonlijk, en hier is dus geen richttijd voor te geven. Je kunt het over het algemeen prima aanvoelen.

Als je iedere keer tot de grens gaat, zou ik wel voor zorgen dat je niet alleen gaat zwemmen.

Succes!

Met blijde groet,

Rob
Harry Heijblok
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:00

Re: zwemmen in koud water

Bericht door Harry Heijblok »

Okay, dank voor je reactie!
idje
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2017, 12:10

Re: zwemmen in koud water

Bericht door idje »

ik heb voor t eerst tijdens hardlopen in koud water gezwommen, zwemmen was het nog niet maar wel tot aan mn hoofd in t water. het voelde heel goed en had het daarna niet koud.
thuis een warme douche genomen, nu las ik dat je dan niet warm moet douchen maar koud?
ik loop met een hartslagmeter en na het koude water bleef mijn hartslag laag rond de 88 is dat goed?
gr Ida
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: zwemmen in koud water

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Ida,

Nadat je in koud water bent geweest is het herkenbaar dat je hartslag lager blijft.

Omdat je lichaam in het koude water gaat opwarmen is het niet handig (of nodig) om daarna warm te douchen. Het is wel prima om warm te douchen als je daarna weer even koud afspoelt. Anders is er de kans dat je juist afkoelt na de warme douche en dat is zonde.

Koen
Wilma33
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2019, 15:49

Re: zwemmen in koud water

Bericht door Wilma33 »

Hoi,

Op de warmste dag ben ik begonnen met buiten zwemmen. Erg fijn om te doen en ik merk dat ik er veel energie van krijg!
Ik merk wel dat het nu frisser begint te worden, en vooral als ik na het zwemmen nog 1 a 2 minuten de auto in stap om naar de douche te rijden. Tot hoe lang kan je blijven zwemmen buiten en hebben jullie nog tips hoe je vanuit het zwemmen zo goed mogelijk de douche kunt bereiken? :)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: zwemmen in koud water

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wilma,

Ik doe het zelf niet maar ik ken mensen die het hele jaar door buiten blijven zwemmen. Als het echt koud is dan is het meer een dip dan echt zwemmen, dat wel.

Na het zwemmen goed afdrogen en weer warme kleren aan, dan maakt de lengte van de rit niet zoveel uit ;)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie