Ademhalingsoefening Wim Hof

Plaats reactie
MarjolijnN
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2017, 21:30

Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door MarjolijnN »

Gisteren heb ik de oefening van Wim Hof gedaan. Tijdens de oefening steeg mijn hartslag een klein beetje.
Doe je deze oefening 1x per dag, herhaal je die een paar keer na elkaar of kun je die het beste een paar keer per dag doen?
Ik heb het gisteren 1x gedaan en daarna 10 minuten de andere oefening. Ik heb wel heel lekker geslapen vannacht. :)
Groet,Marjolijn
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Marjolijn,

Als de oefening van Wim Hof goed voelt, dan kun je ongeveer 3 'rondjes' van 30 diepe teugen maken en dat afsluiten met de retentie. In het begin leuk om te proberen om je hartslag flink omhoog te krijgen door dieper of sneller te ademen, en dan te kijken of je rusthartslag nog verder zakt.

Na de drie rondjes kun je dan 10 minuten de rustige oefening doen.

Het is in het begin met de ademhalingsoefeningen goed om verschillende oefeningen te proberen en te kijken welke oefeningen bij je passen. Dan kun je voor jezelf een ritueel maken die goed werkt - ook afhankelijk van de tijd die je erin kunt steken.

Laat je morgen even weten hoe het gaat als je de oefening van Wim Hof 3 x herhaald?

Groet,

Koen
Simone Baddou
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2017, 19:33

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Simone Baddou »

Hallo Koen,

Ik heb de ademhalingsoefening van Wim Hof een paar dagen gedaan. Ik vind het een heftige oefening met heftige fysieke gevolgen. Ik heb inderdaad tintelingen, duizeligheid en een bittere smaak op mijn tong. Ik merkte dat ik 's avonds geen zin heb in deze oefening, daarom heb ik het vanochtend gedaan voordat ik in een plas ging zwemmen. Lekker in de buitenlucht en ik moet zeggen, ik was eerder door dan gewoonlijk. Misschien helpt het daarvoor wel.
Maar ik heb toch een vraag. Ik kan inderdaad de retentie heel lang volhouden. Soms lijkt het of je helemaal geen zin meer krijgt om adem te halen. Volgens mij komt dat omdat je je lijf vol hebt gepompt met zuurstof. Maar ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, je krijgt toch behoefte om adem te halem omdat je koolzuur kwijt moet en niet omdat je zuurstof nodig hebt? Hoe werkt dat dan?
Ik ben benieuwd. Simone
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Simone,

Door de oefening heb je je lijf niet volgepompt met zuurstof, maar je hebt veel koolzuur afgeblazen. Dus de retentie is lang omdat je lichaam veel koolzuur wil vasthouden in plaats van uitademen.

Wil je hier meer van weten, dan zijn de podcasts van Patrick McKeown een aanrader:
http://oxygenadvantage.com/podcasts/

Geluk,

Koen
MarjolijnN
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2017, 21:30

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door MarjolijnN »

Ik heb de oefening van Wim Hof nu een aantal avonden gedaan. Ik vind het geen prettige oefening en doe m daarom "maar" twee keer. Drie keer vind ik echt te veel. Ik krijg tintelingen en word draaierig en misselijk.
Tijdens de oefening meet ik de hartslag met een saturatiemeter. Het is interessant om te zien wat er dan gebeurd. Tijdens het inademen stijgt de saturatie naar 99% en tijdens de retentie zakt de saturatie naar 80-85% en de hartslag gaat met zo'n 10 slagen omhoog.
Ik lees net het bericht van Simone dat de oefening haar in de ochtend beter bevalt. Misschien moet ik dit ook eens proberen.

Groet, Marjolijn
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Marjolijn,

Als de oefening ook bij de retentie vervelend voelt, kun je hem ook laten zitten. De ontspanningsoefening is dan voor jou beter.

Je kunt de oefening van Wim dan beter een keer doen onder begeleiding van een ervaren instructeur: http://www.innerfire.nl

Geluk,

Koen
Neuf
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2019, 10:56

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Neuf »

Ha Koen,

Hoe ging de ademhalingsoefening ook alweer precies in combinatie met het zetten van stappen?

Eerst gaan lopen met adem inhouden en kijken hoe ver je komt. Of moet je daarvoor nog iets doen?
Dan met 30x heftig in en uit, in en rustig uit en dan lopen met adem vast en kijken hoe ver je komt.

Klopt dit?

Groet,

Marco
Plaats reactie