1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Op 1 januari gaan we weer beginnen met de Cool Challenge: 1 maand koud douchen.

Het is heel simpel: je doucht warm - zoals altijd - en daarna draai je de warme kraan uit. In het begin is het afschuwelijk, maar je blijft rustig ademen en na 30 seconden gaat het wel. Blijf dan nog 30 staan en je voelt je topfit. Een goed begin van de dag.

In deze groep kun je ervaringen delen en vragen stellen.

Groet, Koen
MvM
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2016, 12:50

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door MvM »

Goedemiddag,

Hoe houden jullie de tijd van de koude douche bij?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je hoeft niet echt de tijd bij te houden hoor. Wat ik doe (en ik douche nu ruim een half jaar koud), is ik laat eerste even het koude water over mijn hoofd en lijf lopen ga dan heel rustig met de douchekop mijn armen, benen en dan mijn lijf af.

Daarna nog even helemaal en klaar. En dat zal in totaal wel 1 a 2 minuten zijn. De ene keer wat sneller dan de andere.
Je moet zelf even ontdekken wat je zelf het prettigst vindt.

Met blijde groet,

Rob
MvM
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2016, 12:50

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door MvM »

Hi,

Ik heb het webinar gemist, Maar ik heb begrepen dat het is opgenomen. Waar kan ik het vinden?

Groet,
Marjan
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Marjan,

Hier kun je het terugzien: https://sportrusten.webinargeek.com/coo ... 7-ondemand
Het webinar begint na 8 minuten en 30 seconden.

Koen
Humphrey Mandoeng
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2016, 15:44

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Humphrey Mandoeng »

MvM schreef:Goedemiddag,

Hoe houden jullie de tijd van de koude douche bij?
Hallo MvM,

ik houd de tijd bij met een ouderwetse wekker van de Hema met secondenwijzer, die plaats ik op de linnenkast. Dat gaat prima!
MvM
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2016, 12:50

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door MvM »

Hi,

De wekelijkse ijsbaden voor handen en voeten, zijn die onderdeel van de challenge ?

Groet,
Marjan
toffeme
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017, 20:42

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door toffeme »

Hoe houden jullie de tijd van de koude douche bij?
Ik heb een wekkertje gekocht speciaal voor de badkamer.
MvM
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2016, 12:50

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door MvM »

Bedankt voor jullie reacties op mijn 'tijdvraag'. Ik heb besloten het vooral op gevoel te doen.
PvdElst
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 sep 2016, 12:10

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door PvdElst »

Ik doe het al wat langer, dus ik doe deze maand ook gewoon mee.

Ik vind het heerlijk. Het is een gewenning. Mijn zoontje doet nu ook mee. Hij zei na de eerste keer, zo dat was lekker.
Lisa
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2017, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Lisa »

Hi! Is het ook de bedoeling dat je je hoofd eronder houdt?
Ik heb het nu 3 dagen gedaan en maak mijn gezicht in begin even nat maar niet mijn hoofd.
RenRen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:30

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RenRen »

durf het bijna niet te vragen....
na het koud afdouchen lijkt het wel of de bodylotion/olie niet in mijn huid wil trekken.....(normaal gebruik ik nivea bodylotion of bodyolie waarop dan allerlei marketing termen staan als 'hydraterend' en 'extra vocht inbrengend', maar op een koude huid werkt dat voor geen meter...iemand een tip voor bodylotion die wel werkt?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lisa,
Lisa schreef:Hi! Is het ook de bedoeling dat je je hoofd eronder houdt?
Ik heb het nu 3 dagen gedaan en maak mijn gezicht in begin even nat maar niet mijn hoofd.
De eerste 2 weken hoeft dat nog niet:
https://www.sportrusten.nl/tips-bij-koud-douchen/

Met blijde groet,

Rob
MvM
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2016, 12:50

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door MvM »

Hi,

De wekelijkse ijsbaden voor handen en voeten, zijn die onderdeel van de challenge ?

Groet,
Marjan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

RenRen schreef:durf het bijna niet te vragen....
na het koud afdouchen lijkt het wel of de bodylotion/olie niet in mijn huid wil trekken.....(normaal gebruik ik nivea bodylotion of bodyolie waarop dan allerlei marketing termen staan als 'hydraterend' en 'extra vocht inbrengend', maar op een koude huid werkt dat voor geen meter...iemand een tip voor bodylotion die wel werkt?
Hoi, Body lotion heeft meestal als basis vaseline en vaseline wordt pas vloeibaar boven lichaamstemperatuur. De toevoegingen zorgen dat het smeerbaar wordt op de huid. Misschien een ander merk proberen?

Hopelijk zijn er andere Sportrusters met ideeën?

Met blijde groet,

Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

MvM schreef:Hi,

De wekelijkse ijsbaden voor handen en voeten, zijn die onderdeel van de challenge ?

Groet,
Marjan
Hoi Marjan, ik weet het eerlijk gezegd niet, ik zal het navragen maar ik denk het niet. Bij de eerste cool challange was dit in ieder geval niet het geval. Toen werd het gezondheidseffect onderzocht van (alleen) koud douchen.

Met blijde groet,

Rob
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door frans.san37943100 »

Beetje later aangehaakt, maar ik doe ook mee. Net de eerste gehad.

Wel al ervaring met duiken in koud water, ga al voor het 4de seizoen met een maatje elke vrijdagochtend (van september/oktober tot mei ofzo) op de fiets naar Loosdrecht (vanuit Maarssen, maar 10-15 minuutjes), weer of geen weer (liever geen weer :mrgreen: ) en we nemen dan een frisse duik. Afgelopen vrijdag was het weer een beetje wakduiken, toch een extra dimensie.

De plek waar we erin gaan is het iets meer dan kniediep en van daaruit duiken. De kick is zo groot dat de kou-sensatie ruim gecompenseerd wordt met adrenaline. We speculeerden allebei al vaker over het vermeende positieve effect op de gezondheid (ben eigenlijk nooit ziek/verkouden), maar dat was nooit onderbouwd.

Ook nu voel ik het interne kacheltje flink stoken, dit is ook goed om je lijf te voelen, bewust te zijn van je verbranding.

Tot slot wil ik nog een ander positief effect benoemen, eigenlijk twee. De eerste is dat als je fietst in de kou (en dat doe ik best veel) of voor mij part wandelt en het is guur weer, dan komt je bijna als vanzelf in een "hè jekkes wat is het kou"-modus; een onplezierige sensatie. Je kan jezelf makkelijk terechtwijzen door je te realiseren: koud te douchen (of te duiken in mijn geval), da's pas koud, dit stelt niks voor. In het verlengde daarvan ontstaat het tweede effect: kou is niet vervelend, het is een beetje een aangeleerde reactie. Mijn ervaring is dat ik kou nu heel anders beleef, toegegeven, het is een beetje een mentaal dingetje, maar het werkt voor mij.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

Dank voor je reactie! Leuk verhaal en mentaal een hart onder de riem :)

met blijde groet,

Rob
Lisa
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2017, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Lisa »

Mijn zus en ik doen het beide sinds 2 januari.
Nu heeft zij het er steeds over dat ze een uur lang na de koude douche zo lekker warm is.
Ik herken daar niet zoveel in en ben stiekem jaloers.

Ik sta echt een ruime minuut onder de douche (behalve hoofd) en zij doet met de sproeier de
armen / benen en dan er heel kort onder). Ik zou verwachten dat ik het warmer had.
Waar zou dat aan kunnen liggen dat ik me na de douche niet veel warmer voel?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lisa,

Als je op 2 januari bent begonnen met je echt nog maar net begonnen, maar het kan natuurlijk zo zijn dat je zus wat sterker reageert op een koude douche dan jij.
Ik merk aan mijzelf dat ik het veel minder vaak koud heb, en dat ik het prima in een polootje volhoud terwijl het gros in een wintertrui rondloopt. Dit effect begon bij mij pas na verloop van weken, dus als je net een week bezig bent, houd hoop, het komt vanzelf :D

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie