Marathon van Parijs 2017

Plaats reactie
HHuijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2016, 08:37

Marathon van Parijs 2017

Bericht door HHuijer »

Ik zal op 9 April de marathon van Parijs lopen, en zal het sportrusten schema gebruiken ter voorbereiding!

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hetzelfde gaan doen.

Ik heb hiervoor 3 marathons gelopen, welke allemaal prima bevallen zijn.
Marathon Eindhoven 2015, tijd: 4:22:00, 4 weken voorbereiding, max. duurloop 27 km.
Marathon Rotterdam 2016, tijd: 4:08:00, 16 weken voorbereiding, max duurloop 31 km.
Marathon Nottingham 2016, tijd: 3:59:58, 16 weken voorbereiding, max duurloop 30 km.

Het lopen van lange afstanden heb ik altijd lekker gevonden. Echter, de tijd die het kost per week heeft af en toe een te grote invloed op de rest van mijn leven, waardoor ik neig naar dit 14 km schema.

Als doel heb ik om een PR neer te zetten.

Mijn PR's zijn:
5 km - 00:20:20
10 km - 00:43:40
21.1 km - 01:39:46
42.2 km - 03:59:58

Ik zoek mensen waarmee ik de voorbereiding kan delen en om gewoon ervaringen te delen.

Cheers!
victor2
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mar 2015, 16:19

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door victor2 »

beste Cheers,

Ik ben benieuwd hoe je trainingen eruit zagen.
Met de sportrusten omreken methode zou je bij deze 10km tijd uitkomen op ongeveer 3 uur 34 minuten. Ik denk dat je veel baat zal hebben met kortere trainingen met hogere snelheden. Gezien je 5 km tijd valt er makkelijk wat te winnen op je PR.

belangrijk voor jou is een goede begintest om je omslagpunt te bepalen. Hiermee herleid je je trainingsHF middels het online schema of het schema uit het boek.

enne niet vergeten het 'rusten' deel in te voegen

Victor
www.hardlopenleeuwarden.nl
Sportrusten in Friesland
Leeuwarden
HHuijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2016, 08:37

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door HHuijer »

victor2 schreef:beste Cheers,

Ik ben benieuwd hoe je trainingen eruit zagen.
Met de sportrusten omreken methode zou je bij deze 10km tijd uitkomen op ongeveer 3 uur 34 minuten. Ik denk dat je veel baat zal hebben met kortere trainingen met hogere snelheden. Gezien je 5 km tijd valt er makkelijk wat te winnen op je PR.

belangrijk voor jou is een goede begintest om je omslagpunt te bepalen. Hiermee herleid je je trainingsHF middels het online schema of het schema uit het boek.

enne niet vergeten het 'rusten' deel in te voegen

Victor
Bedankt voor je reactie.

De trainingen waren tijdens mijn voorgaande voorbereidingen allen op gevoel. Zat weinig structuur in. Ik probeerde vooral zo'n 60 km per week te lopen op de pieken van mijn voorbereiding. Hier heb ik me soms wel een beetje overbelast. Vooral qua tijd was het soms moeilijk.

Ik heb zondag een 10km wedstrijd. De perfecte gelegenheid om te peilen waar ik nu eigenlijk sta. Ik verwacht echter niet dat ik mijn pr ga verbeteren. Ik denk dat het me lukt deze te evenaren. Mijn ultieme doel is een <43 min tijd. Het sportrusten schema zou dan inderdaad aangeven dat ik een dik pr ga lopen in Parijs. Dat zou gaaf zijn, maar daar ga ik nog niet van uit ;)

Ik zal hier na de wedstrijd weer een update plaatsen.
AnjaHoog
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:04

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door AnjaHoog »

Goedemiddag,

Kun je met die 10km wedstrijd alvast een hartslagmeter om doen?

Ze willen hier straks vast graag je gem.Hf van je 10km voluit weten.

Ben benieuwd wat het programma je brengt, succes!

Groet,

Anja
HHuijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2016, 08:37

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door HHuijer »

Ik loop altijd met een hartslagmeter! :) Dus ik zal na zondag een linkje posten van mijn run, dan ben ik benieuwd naar de reacties
HHuijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2016, 08:37

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door HHuijer »

Ik heb gisteren de 10k gedaan, heb lekker hard kunnen lopen, en het ging heerlijk. Een nieuw PR ook, dus dat is mooi meegenomen. Zie hieronder de linkjes naar de 10k.

http://smashrun.com/hugo.huijer/run/6443105
https://runkeeper.com/user/HugoHuijer/a ... List=false&
https://connect.garmin.com/modern/activity/1436909601

Ik ben voor mijn gevoel tot 95% gegaan, aangezien ik tot de laatste kilometer mijn ademhaling volledig onder controle had: langer uitademen dan inademen, en in een relatief beheerst tempo. Ik ben dus niet compleet tot het gaatje gegaan. De laatste kilometer ben ik nog even gaan versnellen, dus mijn hartslag ging uiteindelijk nog wel flink omhoog.

Mijn gemiddelde hartslag was 178 en bij het finishen 195, wat toch echt wel mijn max is.

Nu ik dit zo weet, hoe zou ik dit nu het beste kunnen interpreteren voor mijn sportrusten schema?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Als ik je tijd zie dan heb je een mooie PR gelopen toch? :D
In dat geval kun je je gemiddelde hartslag gebruiken als omslagpunt en je tijd als basis om je trainingshartslag te bepalen voor je 100 dagen schema.

Na 3 weken in je schema doe je weer een 10km voluit, dit is een mooi meetmoment om te kijken waar je dan staat.

Met blijde groet,

Rob
Guido_vdA
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2016, 21:25

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door Guido_vdA »

Hoi Hugo,

Ik ga in april ook in Parijs de marathon lopen samen met mijn zwager en het is voor ons allebei de eerste. Ik wordt wel enthusiast van alle verhalen over de "Marathon Revolutie". Heb al wel meerdere halve marathons gelopen met PR van 1:42:34. Dit jaar ook nog een trailrun van 30 k gedaan. Nu dan de stap naar de eerste volledige marathon met het 14 k schema. Ben nu een paar weken bezig en lopen op marathonhartslag is wel pittig. Ik heb een vrij hoge hartslag met omslagpunt >190 en marathonhartslag van 168-170. Ik zie nu al dat het beter gaat en ben pas 3-4 weken bezig.

Succes met de voorbereiding op Parijs. Guido
HHuijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2016, 08:37

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door HHuijer »

Hey Guido,

Gaaf. Dit wordt mijn 4e marathon, maar de eerste met het 14km schema. Ondertussen ben ik ook weer formeel begonnen aan de voorbereiding ;). Tot nu toe bevalt het schema me wel. Nog weinig moeilijkheden. Het vogels kijken is op dit moment het zwaarst, omdat ik daar de minste mentale voldoening van krijg.

Ik heb 1.5 maanden geleden een 10Km wedstrijd op 95% gelopen, waarbij mijn gemiddelde hartslag 178 was. Dit zou volgens de marathon revolutie ook zo op en nabij het omslagpunt moeten liggen. Stel dat ik 178/95% doe kom ik uit op 187. Ik neem aan dat je ook vroeg in de 20 jaar oud bent? Anders is je omslagpunt zo goed als gelijk aan je max. hartslag, wat mij niet helemaal lijkt te kloppen, maar ik kan het mis hebben.

Op basis van mijn omslagpunt van 187 zou mijn gemiddelde hartslag voor de marathon zo'n 166 moeten zijn, oftewel hoog D2. De duurlopen op deze hartslag lopen is voor mij totaal geen probleem.

Hoe heb jij je gegevens precies bepaald?

Heel veel succes in de voorbereiding, en tot aan de finish ;)
HHuijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2016, 08:37

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door HHuijer »

Hoi iedereen,

Tijd voor een update.

Ik begin nu met week 5 aan de voorbereiding van de marathon. Tot nu toe bevalt het schema mij. Ik geniet van elke training en heb nog geen moeite met de intensiviteit. Vooral in tijd is het allemaal goed te managen, Het voelt goed om niet elke zaterdag kwijt te zijn aan een >25km duurloop. Meer tijd voor andere dingen :)

Ik hou voor mezelf een online overzicht bij, waarin ik als het ware mijn voorbereiding vast leg in een logboek:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Ik vul al mijn trainingen in en probeer hieruit vatbare overzichtjes te maken.

Ik ben in de tussentijd een week ziek geweest (week 3), dus heb gisteren pas mijn eerste 10 km voluit kunnen doen. Het was een lokale wedstrijd waarin ik mijn PR heb kunnen aanscherpen met een paar seconden. Niet slecht dus! Mijn gemiddelde hartslag was 187, wat een stuk hoger was dan het gemiddelde op mijn vorige 10 km voluit.

Op basis van een omslagpunt van 187 gebruik ik de volgende hartslagzones voor mijn schema:
HR <150 voor het vogels kijken: ik probeer het rond de 140 te houden. Ik loop hierbij gemiddeld zo'n 9.5-10 km/u.
HR van 152-168 voor de duurlopen: ik begin meestal rond de 152, en probeer te eindigen op 168. Ik loop hierbij gemiddeld 11.6 km/u, wat ik vrij makkelijk volhoudt.
HR tot en met 185 voor de intensieve trainingen: Voor de korte, intensievere rondjes. Hiermee haal ik een snelheid van tussen de 13 en 14 km/u.

Mijn 10 km wedstrijd heb ik gefinisht in 42:24, iets meer dan 14 km/u.

Op basis van mijn 10 km zou ik een marathontijd van rond de 3:40:00 kunnen redden, maar daarvoor ben ik nu nog skeptisch. Zeker als ik kijk naar mijn laatste marathon, waarbij ik in 3:59:58 ben gefinisht en toch echt wel een goede voorbereiding heb gehad. Maar goed, hé, tot nu toe heb ik geen reden om skeptisch te zijn. Ik ben straks tevreden als ik een nieuw PR neerzet, en tot nu toe heb ik daar een goed gevoel over. Alles wat dichter in de buurt komt van de 3:40:00 is mooi meegenomen!

Tot zover mijn huidige stand van zaken. Als iemand vragen heeft wil ik ze altijd beantwoorden. Tot nu toe ben ik positief!
HHuijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2016, 08:37

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door HHuijer »

Mijn laatste trainingweek is ook aangebroken ondertussen.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

In dit linkje zie je hoe mijn schema is geweest en welke trainingen en hartslagen ik heb gebruikt.

Als alles goed gaat wil ik mijn marathon op ongeveer een hartslag van 153 te lopen, met een tempo van 11.1 km/u. Mijn finishdoel is een sub 3:50:00, wat ik helemaal fantastisch zou vinden.

Afgelopen woensdag zijn er 2 verstandskiezen getrokken bij mij, waardoor ik nu de laatste tijd uit de roulatie ben. Ik maak me er weinig zorgen over omdat ik al mijn kilometers wel gemaakt hebt. Verder voel ik me hartstikke fit, en wil ik morgen en donderdag nog een keer 5 km vogels kijken om de beweging erin te houden.

Succes iedereen in de laatste week voor de marathon (de meeste lopen wel Rotterdam), en hopelijk staat iedereen straks topfit aan de start! :D
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Succes !

Blijde groet,

Rob
HHuijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2016, 08:37

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door HHuijer »

Om ook terug te komen op mijn ervaring in Parijs:

Linkje naar de mooie grafiekjes
Linkje naar mijn voltooide hardloopschema o.b.v. sportrusten

De marathon van Parijs is fantastisch. Een ENORM evenement, met een prachtig parcours. Ik heb enorm kunnen genieten van het hele gebeuren, en een combinatie van marathon + citytrip bevalt me tot nu toe altijd heel goed.

Maar ik zou persoonlijk deze marathon niet lopen als je naar een PR op zoek bent. De hoofdreden hiervoor is dat het gewoon te druk is. Meer dan 42.000 finishers... 3x zo veel dan Rotterdam. En het parcours in Parijs is bijna nergens breed genoeg, laat staan 3x zo breed dan Rotterdam. Normaal gesproken is de eerste 5km van een marathon heel druk, maar kan je daarna wel de ruimte zoeken en je eigen tempo vast houden. Dat zat er hier niet in. Gedurende de hele 42.195 m was het onwijs druk: één grote stroop aan mensen. Voor mijn gevoel was ik veel te veel energie kwijt aan het aanpassen van mijn tempo aan dat van iemand anders. Ook veel te vaak een plotselinge ontwijk manoeuvre uit moeten voeren vanwege de hectiek. Het duurde niet lang voordat dat ging frustreren.

Daarnaast was deze editie ook niet de makkelijkste. Het was 25 graden toen ik over de finish kwam. Bloedheet! Mijn doel tijd van 3:50:00 moest ik op voorhand al loslaten, wat wel balen was.

Maar goed, met niet meer dan 14 km in de benen ging de hele marathon eigenlijk gewoon heel erg lekker. Ja, de laatste 5 km waren weer loodzwaar, maar niet zwaarder dan de vorige 3 marathons met een traditioneel schema. Wat dat betreft is dit dus zeker een succes te noemen. De hartslag heb ik welgeteld zo'n 10 km laag kunnen houden, voordat deze omhoog kroop naar de 170's. Gemiddelde hartslag is uiteindelijk 167 geworden, ten opzichte van een trainingshartslag van ~155. Hoger dan gepland, maar nog steeds lager dan mijn vorige marathons. Wat dat betreft bestempel ik dit dus ook als een succes.

Ik ben gefinisht in 4:04:25, wat dus wel iets langzamer was dan wat ik hoopte. Maar naar omstandigheden mag ik niet klagen. Tot en met kilometer 37 liep ik redelijk op 4:00:00 tempo, maar met name door de hitte en enorme drukte stortte het in de laatste 5 km in elkaar. Mentaal bleef ik ervan genieten gelukkig. Fysiek was het afzien. Hier helpt het denk ik ook dat dit mijn 4e marathon was: ik wist precies wat me te wachten stond.

Al met al ben ik tevreden. Het 14 km schema heeft zich voor mij bewezen. Ik ben niet méér stuk gegaan dan de vorige keren, wat voor mij bewijst dat hier muziek in zit. De volgende marathon wordt dus gewoon weer met dit schema voorbereid. Ik wordt al blij als ik denk aan de tijd die mij dit gaat besparen t.o.v. een traditioneel schema :)
Guido_vdA
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2016, 21:25

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door Guido_vdA »

Hoi Hugo,

Mooi dat je Parijs hebt uitgelopen. Ik was er ook samen met mijn zwager. Ik had me redelijk goed aan het schema van de Marathon Revolutie gehouden en het ging erg goed moet ik zeggen. Het was inderdaad wel erg druk, maar zeker in het begin was er meer dan genoeg ruimte. In het tweede deel van de marathon was het regelmatig wat krapper. Helaas waren er veel lopers aan het wandelen en daardoor moest er veel geslalomd worden. Ik heb vrij constant gelopen op ongeveer 5,38 min/km, met mijn hartslag die opliep van 140/150 naar 180 op het laatste stuk. Tot km 35 ging het heel soepel. Daarna werd het toch wel erg warm en begon ik mijn benen en voeten te voelen. De km leken steeds langer te worden. Gelukkig kon ik wel op tempo blijven doorlopen en heb ik in de laatste kilometers nog kunnen versnellen. Eindtijd 4.00.57. Gezien het warme weer was ik er erg blij mee. Natuurlijk gehoopt op minder dan 4 h, maar dan had ik wat sneller moeten starten. Maar ja, het was de eerste keer. Reden om een volgende marathon te lopen! Het 14 km schema heeft in ieder geval perfect gewerkt voor me. Super!

Groet, Guido
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon van Parijs 2017

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hugo en Guido,

Gefeliciteer met jullie prestatie! En dank voor de uitgebreide verhalen! :D

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie