Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Plaats reactie
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

Op een forum stel je je altijd even voor. Ik ben Frans, 51 en loop al hard sinds ik actief met basketballen gestopt ben (18 jaar lang serieus competitie gespeeld). Niet altijd even fanatiek, maar ik heb er al wel twee halve marathons opzitten. Sinds een jaar of 4 fiets ik ook regelmatig. Ja inderdaad, ook ik ben één van die velen die de continue reeks van blessures zat was. Achillespezen en kuiten zijn bij mij de zwakke plekken. De belangrijkste oorzaak is dat ik heel veel moeite heb met ontspannen lopen, mijn natuurlijke neiging is om elke keer weer het maximale eruit te halen. Voorbij de 40, 45 jaar gaat dat niet meer. Sneller dan de 43:59 op de 10 (in 2012 gelopen) ga ik niet meer lopen en 1:43:02 op de halve is ook een tijd die ik los moet laten.

Een marathon lopen is een ambitie die ik al heel lang heb, maar regelmatig uit mijn hoofd gezet heb, 2 meter en 90 kg+, dat moet je niet willen. In eerdere voorbereidingen ben ik tot 25 km gekomen, maar steeds terugkerende kleine zweepslagjes in met name mijn linkerkuit verstoren de ambitie keer op keer. Fietsen dan maar? Ik heb vorige zomer met mijn twee broers de Marmotte gereden, dus qua duurvermogen maak ik me niet zoveel zorgen. Dat was misschien wel wat overambitieus, want voordien had ik nog nooit een Franse col van dichtbij gezien. Toch heb ik het gehaald en uiteraard dacht ik, als ik dit kan, dan moet een marathon toch ook lukken??

Inmiddels onder de 90kg en blessurevrij sta ik met een kennis te praten over sporten in het algemeen, zegt hij: ken je sportrusten?

Zal het verhaal niet nog langer maken, maar komende vrijdag ga ik starten met de 100 dagen, ik wil zondag 11 september mijn eigen marathon lopen (daarover later meer), de afgelopen week heb ik al een soort aanloopje op het schema genomen (rustiger en vaker lopen). Ik heb m'n oude Suunto t4 weer uit de kast gehaald (alleen vraag ik me af hoe betrouwbaar die hartslagmeting is, in rust geeft die 80 aan, handgeklokt zit ik onder de 60) en ik ga m'n Asics inruilen voor Hoka One One's, waarmee ik hoop dat mijn kuiten heel blijven.

Ik hou jullie van de voortgang op de hoogte
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Welkom bij de club :)

Succes de komende 100 dagen!

Met blijde groet,

Rob
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door korz »

Hee nog een basketballer! top! en wat zeg je? 2meter lang en onder 90 kilo? C 8-) 8-) L ! Ik hoop ook ooit onder 90 kilo te komen met mijn 1.93 , maar ben bang dat me dat niet gaat lukken ;)

Succes met 100 dagen, gaat je zeker lukken. Misschien is chi-running misschien ook iets voor je?
Lopen met je hart: heerlijk!
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

ben niet al te zwaar gebouwd idd, maar er zit zo rond mijn middel nog wat reserve-voeding, daar wil ik nog vanaf ;)

Chi-running heb ik wel wat van meegekregen, net als barefoot running (ken iemand die er zwaar in gelooft), maar ik wil gewoon traditioneel de marathon proberen te halen, tenminste traditioneel, wel met dit 100 dagen schema. Ik vermoed dat mijn kuitproblemen (naast slechtere doorbloeding agv leeftijd, doe je niks aan) behoorlijk te maken hebben met m'n gewicht (was 95+). We gaan het zien.

Aan de motivatie ligt het iig niet, liep gisteren 52:01 op de 10, wel redelijk voluit, maar dat viel me niet tegen. Ik hoop het langzaam (en vooral verantwoord) op te schroeven naar een marathon tempo van 11 km/h (en dus stiekem onder de 4 uur)
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door korz »

Ambitieus! In Berlijn is mijn ambitie vooral: uitlopen ;)
Lopen met je hart: heerlijk!
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

tja, ambitieus, ik roep wel continue dat ik vooral heel wil blijven, maar diep gaan (tijdens elke training eigenlijk) is een verlokking die ik vaak moeilijk kan weerstaan.

Gelukkig heb ik nu een Tomtom cardio en dat helpt me inhouden, eindelijk een fatsoenlijke hartslag meting.

De eerste dagen van de 100 zitten erop, bij de eerste kilometers (6 maar) suikers leegtrekken, liep ik makkelijk 12km/h +, vandaag lekker vogels kijken.

Mijn voorlopige marathon tempo is 6 minuten, maar daarvoor moet ik voor mijn gevoel continue inhouden, is een tempootje hoger (ondanks dat dat beter voelt) schadelijk, zeg 5:40 ofzo?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

De bedoeling is dat je traint op marathonhartslag, en veel mensen ervaren dit in het begin als "te langzaam". De training is erop gericht dat je went aan deze hartslag / dit tempo, te moet het immers 42 kilometer vol kunnen houden! Wel is het zo dat je na een aantal weken moet kunnen merken dat je sneller gaat lopen bij deze hartslag. De trainingen voelen dan automatisch zwaarder aan.

Met blijde groet,

Rob
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

Heb nu een kwart van de 100 dagen erop zitten en net de 10km voluit gedaan: 47:50 best wel tevreden over (voor de start van de 100 dagen was het 52:01) met een avg hartslag van 151(piek 164). Ik train op een hartslag van 130, dwz eerst eronder, maar nooit er dik boven, dan gaat het tempo naar beneden. In de praktijk komt dat (nu nog) neer op een tempo van rond de 5:30.

Veel belangrijker is dat ik tot nu toe blessurevrij ben gebleven, da's al dikke winst en of het door de ademhalingsoefeningen komt of door de trainingsfrequentie: ik voel me fitter dan in tijden en m'n gewicht blijft stabiel onder de 90kg, zo rond 88.

Ga nu ff in de tabel kijken wat 47:50 voor een theoretische eindtijd oplevert (jajaja, beetje gefixeerd op onder de 4 uur lopen, niet goed)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Goed bezig!

Succes,

Rob
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

thx,

Om de boog voor mezelf gespannen te houden, schrijf ik over mijn marathon ambities. Hier de laatste bijdrage, waar ik inga op welke marathon ik ga lopen.
Laatst gewijzigd door frans.san37943100 op 29 jun 2016, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Mooi verhaal, ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen :)

Met blijde goret,

Rob
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

Even een update dan maar, de stilte na het vorige bericht was gelukkig in de categorie 'geen bericht is goed bericht'

Ik zit op 22 dagen voor mijn eerste marathon, wat lichte blessures gehad (hamstring bij voluit en spiertje in de lies) maar die zijn voorbij (tot nu toe slecht twee trainingen moeten skippen uit voorzorg). Géén achillespees ellende, géén zweepslagjes in de kuiten, de spelbrekers bij eerder pogingen om de 25 km voorbij te komen.

Voel me sterk, gewicht is goed (onder de 88 bij 2 meter), de laatste trainingen heel blijven en dan gaan op zondag nine-eleven '16.

Wel nog een vraagje eigenlijk, gek genoeg zijn de 'vogels kijken' trainingen voor mij het lastigst, ik wil continu harder, ik kan blijkbaar niet ontspannen joggen. Wat is eigenlijk de functie van deze training? Wat doen die paar km's joggen tov van bijvoorbeeld een dag rust? Ik doe het braaf, maar zou graag willen weten over het hoe en waarom.

Vandaag besloten helemaal op gevoel te lopen en 14km niet op m'n horloge te kijken. Gevolg, ik liep een iets groter rondje dan gepland en keek pas bij 15,5 km :oops: Wel ietsje boven marathon tempo (5:24 ipv 5:30) en twee hartslagen boven gewenst 131 ipv onder de 130. Binnen de 4 uur lijkt haalbaar, maar of sportrusten ook bij mij werkt? Ik loop de laatste km's vaak met de gedachte, phoe, nu nog twee keer 14km??
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Frans,

Wat betreft je vraag over vogels kijken:
https://www.sportrusten.nl/vogels-kijken-hardlopen/
Truc is om je ademhaling te verlengen, dus bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 4 of 5 stappen uitademen. Als je dan te snel gaat wordt het onaangenaam, je komt lucht te kort. Dan weet je dat je te snel gaat.
Als het lopen niet lekker gaat, probeer je stappen te verkleinen, dus met een hogere stapfrequentie lopen (mocht je dit nog niet doen). Misschien even wennen maar dat loopt een stuk lekkerder bij lage snelheden.

Mocht je hier nog vragen over hebben dan hoor ik het graag.

Wat betreft je opmerking "Pfoe, en nu nog 2x 14" is herkenbaar.
Tijdens de laatste trainingen voor de marathon had ik soms moeite om mijn marathonhartslag überhaupt te halen , laat staan dat dit dan 42 km lang moet lukken.
Bij de "echte" marathon zal je zien dat het halen en volhouden van de hartslag geen probleem is. Het gevaar is dan dat je juist te hoog zit en aan het einde energie te kort hebt.

Met blijde groet,

Rob
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

bedankt Rob,

had het ook wel eerder gelezen, maar was het blijkbaar kwijt (ook de ademhalingsoefening tijdens het vogels kijken). De grap is dat ik altijd door een polder hardloop en daadwerkelijk oplet welke vogels ik allemaal tegenkom, best hard werken soms :D

Gisteren voluit 9km gedaan in een tempo dat ik niet meer gehaald heb sinds september 2013 (en zonder pijntjes of spierpijn). Mooi om te zien dat je condities gestaag beter wordt van het programma, niet super verassend natuurlijk bij die trainingsarbeid, maar voor mij belangrijker: ik voel me fitter en sterker worden.
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

Oh ja, nog een vraagje, die 2 keer 12 minuten in het schema de laatste week, is dat een rustig loopje, vogels kijken, marathon tempo? Of maakt het niet zoveel uit?

Nog twee weken, het komt wel akelig dichtbij nu......
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

Die doe je op marathon tempo.

Met blijde groet,

Rob
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Gaat het met 100 dagen wel lukken?

Bericht door frans.san37943100 »

Check!

Dus morgen nog vogels kijken, 13km, 14m en 2 keer 12min marathon tempo en ik ben er klaar voor.

Gelukkig ben ik nu al niet zenuwachtig :roll:
Plaats reactie