op nuchtere maag trainen

Plaats reactie
irenedebloois
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2015, 09:27

op nuchtere maag trainen

Bericht door irenedebloois »

Ik heb nu een aantal keren op een nuchtere maag of koolhydraatarm voedsel gelopen. Wat mij opvalt is dat ik bij dezelfde afstand en dezelfde snelheid mijn hartslag 30 slagen/minuut hoger is. Is dit normaal? Merkte wel onder het lopen dat het moeizamer ging maar dat mijn hartslag zo enorm veel hoger was vind ik wel vreemd. Iemand ervaring mee?
Hartslag bij normaal ontbijt en tempo gemiddeld 133/min.
Hartslag zonder ontbijt of koolhydraatarm 167/min.
Hartslag in rust 50/min.
Ik moet wat gewicht kwijt, ongeveer een kilo of 3 à 4 en wil de marathon in april lopen en loop ongeveer 6,27 min/km.

Groetjes Irene
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: op nuchtere maag trainen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Irene,

Ik herken dit niet, ik loop ook wel eens voor het ontbijt, maar mijn hartslag is dan vergelijkbaar met de andere trainingen. Kan het misschien zijn dat je te weinig gedronken hebt? 's Nachts verlies je best wel vocht en het is zaak dit aan te vullen voor je gaat lopen.

Maar misschien zijn er andere Sportrusters die dit wel herkennen?

met blijde groet,

Rob
RichardNootebos
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2016, 09:34

Re: op nuchtere maag trainen

Bericht door RichardNootebos »

Hi Irene,

Zelf ben ik een paar jaar terug begonnen om koolhydraadarm te eten. Geen suikers, snelle koolhydraten (geen brood, pasta, aardappelen etc.) en geen alcohol meer.

Het duurt enkele weken voordat je lichaam went aan het feit dat je geen 'suiker' direct beschikbaar hebt voor energie, en de omschakeling maakt naar het verbranden van vet. Doe rustig aan in die periode - maar hou wel vol. Er is kans dat je je lusteloos en zonder energie voelt gedurende een paar dagen, tot wellicht een paar weken maar het is het wel waard.

Ik ben in een jaar tijd ongeveer 20 kg afgevallen, en heb letterlijk nooit meer last van een energie dip.

Success.

Richard
marcoarts
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2016, 08:44

Re: op nuchtere maag trainen

Bericht door marcoarts »

Hallo,

dit bericht is al wat ouder, maar ik haak er toch even op in met een wedervraag.

Ik lijkt last te hebben van het omgekeerde, in de zin dat ik meestal nuchter loop 's ochtends (ik ontbijt niet). Dit gaat met veel beter af dan een run laat in de middag of in de avond. Zeker na het avondeten (met zeker 2 uur tussen eten en rennen) loop ik beduidend moeizamer dan 's ochtends. Ik krijg dan best vaak last van lichtheid in mijn hoofd, duizelingen en het gevoel dat ik zweef (zonder dan sneller vooruit te komen ... :lol: ).

Zijn er mensen die dit herkennen? Is hier wellicht een verklaring voor? En ... is er iets aan te doen?

Bij voorbaat dank, groeten, Marco
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: op nuchtere maag trainen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Marco,

Hoe is het met de hartslag? Loop je 's ochends ook sneller bij dezelfde hartslag als 's avonds?
Doe je ook ademhalingsoefeningen?

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie