Slachtemarathon

JRDoller
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2016, 14:01

Re: Slachtemarathon

Bericht door JRDoller »

Wie gaat voor welke pacer?

Ik kies voor 3.15 uur of het gaat lukken met dit schema moeten we maar afwachten :D
amsregle
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 dec 2014, 19:09

Re: Slachtemarathon

Bericht door amsregle »

3.15 komt bij mij niet goed. Ik twijfel nog of ik alleen ga lopen of me wel aansluit met de 3.45 groep. In principe is dat wel mijn doel...
Sanne
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2016, 14:53

Re: Slachtemarathon

Bericht door Sanne »

Ik ga voor de 4 uur groep, mits hartslag het toe laat. Anders laat ik ze gaan.
Doel is echt om hem hardlopend uit te lopen.
3:56 voorspelde eindtijd ligt zo dicht bij mijn PR van 3:53 dat ik daar stiekem op hoop.
Dit was echter na 1,5 jaar trainen. Dus geloof niet dat ik dit met 110 dagen trainen ga redden.
We gaan het zien nog 3,5 nachtje slapen!
victor2
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mar 2015, 16:19

Re: Slachtemarathon

Bericht door victor2 »

hoi

geloof in jezelf en in het schema.
Vertrek op het tempo/hartslag waarop je getraind hebt.






Ik ga voor 3:30 is 5'00" per minuut
dus wie loopt gezellig mee?

Wijtse gaat voor 3:56
Jan Herman 3:45

als het niet te warm is loop ik in het zwarte 14km sportrusten shirt.
met de bus uit Leeuwarden om 05:00!
www.hardlopenleeuwarden.nl
Sportrusten in Friesland
Leeuwarden
victor2
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mar 2015, 16:19

Re: Slachtemarathon

Bericht door victor2 »

laatste info:
route:
http://afstandmeten.nl/index.php?id=1760056

http://www.slachtemarathon.frl/
laatste info voor publiek en deelnemers
www.hardlopenleeuwarden.nl
Sportrusten in Friesland
Leeuwarden
amsregle
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 dec 2014, 19:09

Re: Slachtemarathon

Bericht door amsregle »

Droog weer!

Gelukkig een vroege start, want het word warm!
Fokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2016, 18:08

Re: Slachtemarathon

Bericht door Fokke »

Goedemorgen allemaal,

Fijn dat er morgen hazen zijn. Ik kruip achter de 3:30 en kijk hoe lang ik dat volhoudt. Qua hartslag moet het lukken.

Eerlijk gezegd knijp ik hem behoorlijk. Het is mijn eerste marathon en de laatste twee trainingsweken zijn helemaal in de soep gegaan vanwege rugklachten.
Gelukkig zijn we binnen voor het echt warm wordt ;-)

Heel veel plezier allemaal!

Groeten, Fokke
Jan-Willem
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2016, 09:13
Locatie: Spijkerboor n-h

Re: Slachtemarathon

Bericht door Jan-Willem »

Tjeempie wat was het warm!
Geen wereldtijd gelopen (4:21:45) tegen normaal rond de 4.00.
Desondanks ben ik zeer enthousiast over Sportrusten. Redelijk vlak gelopen, ondanks de hitte geen man met de hamer en aan het einde meer mans dan bij traditioneel schema.
Ik ga het in ieder geval ook maar eens proberen bij een najaars marathon.
JRDoller
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2016, 14:01

Re: Slachtemarathon

Bericht door JRDoller »

Zo de slachtemarathon uitgelopen, niet in 3.15 - 3.20 maar in 3.38.18 had het de laatste 12 km aardig zwaar, wat wil je ook met deze warmte, desondanks tevreden over het sportrustenschema.
Sanne
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2016, 14:53

Re: Slachtemarathon

Bericht door Sanne »

Het was een slachting, niet helemaal kunnen hardlopen en niet in de buurt van 3:56. Was voor mij te warm zat na 20 km al op mijn marathon hartslag met een pace van 6:10 de km. Geen succes dus, maar geef het weer de schuld. 4:24 eindtijd later meer.
victor2
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mar 2015, 16:19

Re: Slachtemarathon

Bericht door victor2 »

hoi
ik heb lekker gelopen!
door de onverharde natte stukken is het geen snel parcours.
gelukkig vond ik het weer wel lekker.
met de gedachte 3:30 weggegaan. 3:21 gefinisht met een negative split

je naam gezien bijde 14k?
www.hardlopenleeuwarden.nl
Sportrusten in Friesland
Leeuwarden
JRDoller
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2016, 14:01

Re: Slachtemarathon

Bericht door JRDoller »

victor2 schreef:hoi
ik heb lekker gelopen!
door de onverharde natte stukken is het geen snel parcours.
gelukkig vond ik het weer wel lekker.
met de gedachte 3:30 weggegaan. 3:21 gefinisht met een negative split

je naam gezien bijde 14k?
Haha jazeker, goed gelopen Victor..
amsregle
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 dec 2014, 19:09

Re: Slachtemarathon

Bericht door amsregle »

ja, warm was het zeker....

de eerste 10 km ging prima, al begon mijn hartslag wel aardig op te lopen na 5 km, maar dat is bij mijn marathons vrij normaal. Toch moest ik tempo minderen om niet in het rood te komen en ik had al gauw in de gaten dat de 3.45 er niet in zat. Dus mooi op hartslag gelopen en goed drinken bij de drinkposten.

Nieuwe ervaring opgedaan: er een hekel aan hebben als je voor de wind loopt!

Enfin, de hele marathon wel door kunnen rennen en niet zoals in Rotterdam op het laatst stukken moeten lopen. In Rotterdam 3:50 en nu 4:04 waar ik eigenlijk meer tevreden op terugkijk dan Rotterdam. Rotterdam is echt wel een goed leermoment geweest, anders was ik nu de man met de hamer wel tegengekomen denk ik en dan had ik echt een probleem gehad.....

Nee helaas Victor, mijn naam niet gezien. ik zag alleen maar naar de sportrustenvlag! Leuk je nog even gesproken te hebben bij de finish

gr wibe jan
rinyanne
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2016, 16:59

Re: Slachtemarathon

Bericht door rinyanne »

Tjonge, wat een Slachte(rij)! Ondanks de warmte redelijk kunnen doorlopen. Ik ben vanwege de hoge temperaturen langzamer gestart dan vooraf gepland. Dat langzamere tempo heb ik vol kunnen houden tot ongeveer 32 km. Daarna ook stukjes gewandeld. Het laatste stukje onverharde parcours was erg pittig.
Mijn hartslag was al direct veel hoger dan de hartslag waarop ik heb getraind: gemiddeld was mn hartslag 186 i.p.v. 169. Na een paar km al heb ik me bij deze hoge hartslag neergelegd en heb ik vooral op het tempo gelet. En uiteraard op de omgeving en de toeschouwers. Uiteindelijk in 4:52 lachend over de finish. Dik 20 minuten langzamer dan van te voren bedacht.
Ik ben erg tevreden over het 14k-schema! Ik heb nu ook veel minder spierpijn dan bij mijn vorige (en eerste) marathon in Berlijn.
Goeie actie bij de 14k, Victor!
Fokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2016, 18:08

Re: Slachtemarathon

Bericht door Fokke »

Ook ik zag mijn naam op de weg staan. Erg leuk!

Verder ging het heel slecht. Ik ben te snel gestart en heb het effect van de warmte onderschat.
Volgens schema was mijn (lage) marathonhartslag 155. Maar omdat het mij moeilijk lukte om de wekelijkse trainingen op 165 te volbrengen besloot ik te starten op hartslag 150. Bij de trainingen liep ik dan altijd nog ruim 12 km/u.

Daarom besloot ik de pacers van 3:30 te gaan volgen. Qua hartslag ging dat goed, rond de 150.
Toch had ik het gevoel dat het een beetje hard ging. Ik besloot dat ik even door moest zetten en dat ik er wel doorheen zou komen. Dat was niet handig want rond de 10km moest ik ze laten gaan. Toch kwam ik niet lekker in mijn ritme. Vervolgens ging ik me overal aan ergeren; een scheefzittend zooltje, mijn drinkzak, medelopers....

Uiteindelijk wilde ik stoppen. Toen toch nog even aanhaken bij de 3:45 pacers en toen dat ook niet ging heb ik een afslag genomen naar mijn logeeradres. Dat was nog wel een eindje maar alleen liep toch lekkerder.

Al met al een teleurstelling. Dat lag gelukkig aan mezelf.
Voor een volgende poging ga ik wel weer het 14km schema volgen. Alleen zoek ik dan wel een loopmaatje.
De eenzaamheid tijdens de training viel me het zwaarst. Ondanks dat heb ik veel progressie gemaakt in korte tijd en ga ik eens bedenken wanneer ik op herhaling ga.
ricksterenborg
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2016, 15:36

Re: Slachtemarathon

Bericht door ricksterenborg »

De Slachtemarathon 2016 werd mijn tweede marathon na Rotterdam 2015.
In Rotterdam liep ik 3:40 uur en uiteraard wilde ik onder deze eindtijd komen.

Het weer speelde mij parten. Het was veel te warm en mijn lijf liet merken daar niet getraind in te zijn.
Hoewel mijn tempo prima was, merkte ik dat mijn hartslag langzaam opliep. En die hartslag kreeg ik alleen nog
maar goed omlaag door stukjes te gaan wandelen. Tot 25 km ging het overigens prima, schema 3:30 uur, maar toen ging het kaarsje langzaam uit en schoot er kramp in mijn kuiten. Vanaf 30 km kon ik eigenlijk niet meer normaal hardlopen door de kramp. Ik heb het zwaar geforceerd. Ik heb hele stukken moeten wandelen. Dat was een zware mentale klap. Hoe kon dit gebeuren? Ik heb nimmer blessures..en dan met kramp die onverharde stukken lopen..dat was niet fijn!

Uiteindelijk kwam ik in een tijd van 3:57 uur over de finish en was ik gebroken. Ik kon niet meer normaal mijn benen afwikkelen door de kramp die er zomaar in kon schieten. Dat gebeurde ook nog twee keer en die pijn is vreselijk.
Uiteindelijk maakte de teleurstelling al snel plaats voor trots, want het was gewoon vrij zwaar door die warmte.
Nu drie dagen later, kan ik weer normaal mijn kuiten masseren!

Deze marathon was geen goede maatstaf voor het sportrustenschema, maar ik heb er zeker baat bij (gehad). Mijn hartslagen heb ik beter onder controle door een verbeterde ademhaling. In de voorbereiding heb ik bovendien een PR gelopen op de 10km, de 10 EM én de halve marathon. Ik ben dus zeker tevreden over de 100 dagen. Bedankt!
knipkeamerrixt17235200
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:22

Re: Slachtemarathon

Bericht door knipkeamerrixt17235200 »

Yes mijn eerste marathon gelopen en hoe!! Wat ben ik dankbaar voor deze training met mijn drukke schema, eigen zaak,kinderen en andere sociale dingen kon ik heerlijk trainen tot de slachte marathon.

Overtuigd door mijn vriendin, dat dit echt een training voor ons was ben ik er eigenlijk blind ingestapt. Ik wist zeker dat de lange afstanden trainen niks voor mij was omdat ik daar echt geen tijd voor had maar een marathon lopen stond zeker op mijn 'bucket list'.
Na het boek gelezen te hebben was ik er van overtuigd dat dit precies bij me paste. Mijn omgeving was er niet van te spreken want dan kon toch nooit, maar 14 km en dan aan de start staan van de slachte marathon. Dat motiveerde alleen maar meer, we gingen het gewoon doen en vol overtuiging hebben mijn vriendin en ik heerlijk getraind.
Ook de laatste weken beleefden wij nog steeds veel plezier aan het hardlopen. Om ons heen waren al veel mensen voor de zoveelste keer naar de fysio geweest en hadden het helemaal gehad met de lange afstanden trainen en waren vooral moe en blij dat het einde in zicht was van de lange trainingen.
De week voor de slachte voelde ik mij super sterk en fit. Dus laat die slachte maar komen.
De vroege start was voor ons geen probleem want ook dat hadden we getraind, wel wat gespannen maar ook vreeslijk zin om te starten.
En daar gingen we om 6.30 van start, we bleven eerst bij elkaar om elkaar ook wat af te remmen en niet te snel van start te gaan. De eerste 10 km gemiddeld 7.11 min/km mooi rustig van start mijn hartslag was wat aan de hoge kant maar het was ook erg warm en misschien door de spanning.
Op 14 km zei ik tegen mijn maatje kijk dat spandoek is voor ons "100 dagen".Nog 2 x 14...Ik liep nog heerlijk, mijn vriendin daarin tegen wat minder na 15 km zei ze loop maar door ik ga even wat langzamer. Wel even een knak moment maar ik kon me gelukkig snel herpakken.
21.1 km 7.07 min/km ook dit ging erg goed, veel drinken en koelen.
Ook de 30 km 7.04 min/km
Ik ging dus steeds sneller maar er gingen ook steeds meer mensen om mij heen lopen en ik voelde me of ik vleugels had, ik kon het bijna niet bevatten dat ik nog zoveel over had, in mijn hoofd wist ik dat ik het ging halen en dat ik ook nog wel wat kon versnellen.Ik voelde mijn boven benen wel maar daar kon ik goed op doorlopen.
Finish op 4.53.42 en 6.58 min/km ik heb dus de laatste 10 km het snelst gedaan! Ongelofelijk, en wat een euforisch gevoel als je dan over de eind streep komt.
Jammer genoeg moest mijn vriendin op 28 km afhaken en ik hoop voor haar dat zij dit gevoel ook een keer mag beleven.
Want wat was het super om te doen ,op naar de volgende want dit is zeker niet de laatste marathon die ik gelopen heb!!!
tsien_bier35601700
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2016, 11:16

Re: Slachtemarathon

Bericht door tsien_bier35601700 »

Deze Slachte was ook mijn eerste marathon. Het schema van Sportrusten aangehouden voor een tijd van 4:15. Heb het goed doorstaan. De pacer van 4:15 gevolgd. Dit ging goed tot 35 km. Toen kon ik het tempo niet meer aan en zakte naar ongeveer 7 min per k.m. Aan het eind ging het weer iets beter. Gefinished in 4:20:50 en niet extreem vermoeid. Zondag rust gehouden, maandag alweer gekaatst. Heb veel mensen horen klagen maar heb zelf een goede ervaring met mijn eerste marathon. Dik tevreden. Bedankt Sportrusten.

Opnieuw een marathon lopen? Ja hoor. Maar eerst de afsluitdijkopen op 4 september a.s.

Groet,

Klaas Tjibbe
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Slachtemarathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hulde aan alle deelnemers van de Slachte marathon! Er zijn weer mooie prestaties neergezet!
Enne, vergeet niet je tijd te melden op de Wall of 14K :D :
https://www.sportrusten.nl/marathonrevo ... ll-of-14k/

Met blijde groet,

Rob
Sanne
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2016, 14:53

Re: Slachtemarathon

Bericht door Sanne »

Hierbij het wat uitvoerigere verslag van dit fantastische evenement. Hulde aan alle vrijwilligers en organisatie.
Om 2:00 mijn bed uit en zat voor 3:00 uur op de weg naar Raerd. Tot de A32 4 auto's tegengekomen. Maar vanaf hier werd het al gezellig druk. Was om 4:00 op het terrein en heb dus niet veel meegekregen van de drukte. Om 4:50 in de bus naar de start hier zagen we hoe alle wegen naar de start stampvol stonden. Ruim op tijd bij de start en rustig wat rek en strek oefeningen gedaan.
De start ging vanuit een schuur waardoor er 5 breed gestart kon worden. De Pacers stonden allemaal vrij voorin waardoor waarschijnlijk veel mensen de Pacers gemist hebben. Ik had de 4 uur in zicht en was van plan deze te volgen.
Hartslag lag de eerste 2 km rond 165 en zakte daarna iets. Het liep lekker en ontspannen. Bij 6 km kreeg je een voetgangers brug waar het wat opstopte. Km tijd was die km 6:20 wat voor de Pacers reden was om het tempo omhoog te gooien om verloren gegane tijd weer in te halen. Ik zat al op 165 en heb ze laten gaan. Met het idee om dit na 30 km weer goed te maken ;-).
Tot 14 km liep ik rond 5:40 en was hartslag opgelopen naar 168. Spandoek op de brug gezien, namen wel zien staan maar niet bewust dat de mijne er ook tussen stond.
Hierna wat gaan vertragen om hartslag te laten zakken. De ronde tijden zakte naar 6:10 en hartslag bleef constant te hoog 168-170.
De halve geklokt in 2:01, niets aan de hand dus. Al was de hartslag al iets te hoog. Hierna ging het alleen maar slechter qua hartslag/ ronde tijd verhouding. Ben dus doorgegaan met gedachte wel te gaan redden. Na 26 km was de koek aardig op en mentaal zat ik er ook doorheen, omdat er geen fatsoenlijke tijd gelopen kon worden.
Tot 32 km kunnen hardlopen, hierna gewandeld met stukken hardlopen. Ik was niet de enige al was dat geen troost. Ik had gelezen dat er circa 6 km onverhard zouden zijn maar kwam voor mijn gevoel telkens weer stukken tegen en het was voor mijn gevoel minstens 18 km onverhard.
Laatste km nog een eindsprintje gedaan en gefinisht in 4:24:20. Max hartslag 193.
Ik ben geen warm weer loper, dus dat zal de hoofdfactor zijn geweest. Verder toch beter naar hartslag moeten luisteren en nog langzamer moeten lopen.
Op naar volgende event, neig sterk naar de berenloop!

Groeten Sanne
Plaats reactie