Omrekenen tijden halve marathon

Plaats reactie
theotm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2015, 15:59

Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door theotm »

Wat is de formule voor het omrekenen van je 10 km tijd naar de tijd voor de halve marathon?

Met de bekende formule T2 = T1 * (D2/D1)^1.06 kom ik namelijk 10 minuten sneller uit.
(T1, D1 = tijd en afstand voor 10 km; T2, D2 = tijd en afstand voor de halve marathon)

Moet wel zeggen dat ik het boek nog niet gelezen heb :?

vriendelijke groet,
Theo
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door peterde »

Wat is jouw 10 kilometer tijd die je ingevoerd heb en wat was het resultaat?

Wat bedoel je eigenlijk met de 10 minuten sneller?
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
theotm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2015, 15:59

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door theotm »

De laatste keer liep ik de 10 km ongeveer in 1 uur en 6 minuten. Als ik voor het gemak even de tabel op deze website aanhoud voor 1.06'28'', dan zie ik een tijd van 2.36'34'' (zie: http://www.sportrusten.nl/5-tips-voor-e ... -marathon/).

Een tijd van 1.06'28'' is gelijk aan 66.5 minuut. Alles ingevuld in de formule geeft echter:

T2 = T1 * (D2/D1)^1.06 = 66.5 min. * (21.1 km/10 km)^1.06 = 146.7 min.
Dit is 2 uur en 26.7 min., dus 2.26'44''.

De formule geeft dus een tijd die ca. 10 min. sneller is dan de tabel op de website.
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door peterde »

Ok ik zie nu wat je bedoelt,

De calculatoren gaan er vanuit dat je dat zou kunnen lopen met de nadruk op zou....

De tabel van de Sportrusten site is denk ik wat realistischer voor de gemiddelde mens en gebaseerd op gezond uitlopen en niet op de optimale prestatie denk ik. Misschien dat Koen er zelf ook nog iets over kan zeggen.

Op zich loop ik zelf al jaren hard en bij mij is de formule nog nooit opgegaan hoor..... Hardlopen is nu eenmaal niets iets wat je in formules kan vangen. Plezier en ontspanning door inspanning moet eigenlijk voorop staan.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
theotm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2015, 15:59

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door theotm »

De nauwkeurigheid van de tabel impliceert een bepaalde nauwkeurigheid, dus het kan bijna niet anders dat daar een bepaalde formule achter zit. Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

Blijft wel het feit dat ik 10 minuten een redelijk groot verschil vind op de 2.5 uur. Ik ben dus benieuwd wat de reden is van die grote afwijking t.o.v. de 'standaard' formule, die veel wordt gebruikt om je verwachte looptijd door te trekken naar grote afstanden.
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door Linda_Rotterdam »

Het is misschien wat conservatief ingeschat. Ik liep met griep in Egmond 1.58 op de halve marathon, dus onder normale omstandigheden wel wat sneller. Maar ik loop echt geen 10 km onder 50 minuten hoor!

Kan je ook je eigen richttijd gebruiken voor de lange duurlopen?
Dus stel ik wil voor een 1hr50 trainen, dan zo'n 5:15 p km?
theotm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2015, 15:59

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door theotm »

Als ik het allemaal goed begrijp dan moet dat kunnen. Als je dus die snelle 10 km (van eens per maand) in 5:15 kunt lopen, dan kom je met de aangepaste snelheid dus uit op 1 uur 50 min.

Blijf ik nog wel met de vraag aan Koen zitten hoe je een willekeurige 10 km tijd kunt doortrekken naar een halve marathon tijd (en andersom natuurlijk).
theotm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2015, 15:59

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door theotm »

Heb het zelf uitgerekend:

In de genoemde bekende formule er een constante verhouding tussen T2 en T1. Dit is (21.1/10)^1.06 = 2.21
T2 = de tijd van de halve marathon, T1 = de tijd van de 10 km.

Bij de formule voor sportrusten loopt deze 'constante' redelijk linear op van 2.22 (bij 58.41") naar 2.35 (bij 2.36'34''). Het laatste punt (bij 2.59'45'") heeft een wat vreemde afwijking naar beneden, dus die vergeet ik maar even.

Door de zes overige punten kun je een rechte lijn trekken met de vergelijking: T2 = 2.44 * T1 - 6.

De maximale afwijking van de uitkomsten van deze formule t.o.v. van de waarden in de sportrustentabel is 1 minuut en 15 seconden voor een halve marathon. Lijkt me nauwkeurig genoeg dus als je tijd onder de bij 1.06'28'' voor de 10 km ligt. Deze formule kun je bij elke 10 kilometertijd T1 gebruiken om je halve marathontijd T2 te bepalen. De gewenste snelheid (in km/uur of min/km) voor je duurloopjes kun je dan uit die T2 halen.
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door Linda_Rotterdam »

Theo,
De 5:15 is dan de halve marathon snelheid, m'n 10 km snelheid zou sneller moeten zijn volgens die omrekenfactor of de tabel.


Even nagerekend:
Volgens onderstaande formule gebaseerd op de tabel zou ik 10 km in 47.5 min (dus 4:45 p km) moeten lopen, terwijl met de omrekenfactor van 2.21 dat ongeveer 5:00 wordt.
Dat scheelt nogal. :o
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door Linda_Rotterdam »

Bedankt voor het bepalen van die formule!
theotm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2015, 15:59

Re: Omrekenen tijden halve marathon

Bericht door theotm »

Wie nog geïnteresseerd is in een nog nauwkeuriger formule: T2 = a*T1^2+ b*T1 + c

met:
a = 3,489828934E-03
b = 2,119291188E+00
c = 1,821981295E-01

Het laatste punt (1.15'20";2.59'45") is weer niet meegenomen. De fout van de overige punten t.o.v. de sportrusten formule is dan luttele seconden. Allemaal eenvoudig in Excel in te voeren!
Plaats reactie