10 kilometertijd > marathontijd

Katsirema
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2016, 20:41

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Katsirema »

Bij mij klopt het niet.
10km tijd is 38.40 marathon is 3.02.18
LazyD
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2016, 14:07

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door LazyD »

het valt me op dat deze tabel behoudender is dan die in het boekje de Marathon revolutie.
meer kans op succes dus...
boekje: 39:15 op de 10km = marathon in 3:10
volgens de link: 3:14.
ik ken andere calculatoren, die zijn vaak nog enthousiaster dan de genoemde 3:10, maar langzamer heb ik ze - op deze na - dus niet gezien.
39.15 = 3:10 lijkt me behoorlijk kloppen.
moniquekleingoldewijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2016, 19:09

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door moniquekleingoldewijk »

Ik heb vanmorgen 0:53:30 gelopen op een 10K test wedstrijd....... mijn snelste tijd op de 10K sinds jaren.
Volgens jullie formule zou mijn marathon eindtijd uitkomen op 4:31:00....... maar ik heb vorig jaar tijdens de Rotterdam Marathon 4:23:00 gelopen, aan de hand van een "normaal" marathon schema.

Vraag me nu dus af welke pace ik moet gaan lopen tijdens de duurlopen, om er voor te zorgen dat mijn eindtijd zo rond de 4 uur kan komen te liggen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Monique,

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie!
De sportrusten berekening is wat pessimistischer dan andere formules, dat klopt. Maar zeker voor mensen die voor het eerst een marathon lopen wel een realistische en haalbare...

Maar ik heb je tijd even ingevuld in de formules uit "Het geheim van het hardlopen" en die komen uit op 4:10 bij een 10km tijd van 53:30. Deze formules gelden wel voor mensen die redelijk wat ervaring hebben in het lopen van de betreffende afstanden. Ik zou dus niet teveel focussen op die 4:00, want het gevaar bestaat dat je dan te hard van start gaat en dan kom je jezelf tegen aan het einde van de marathon...

Ik weet niet hoever je bekend bent met de sportrusten methode maar je kunt je beter focussen op je marathon hartslag. Als je traint op deze hartslag dan past de snelheid zich automatisch aan aan je zich verbeterende conditie. De marathon start je ook op deze hartslag. In het boek de marathon revolutie wordt een en ander uitgelegd en staan ook tabellen hoe je je marathon hartslag kunt bepalen.

Met blijde groet,

Rob
JacVerbeek
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2015, 09:43

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door JacVerbeek »

Nee, bij mij klopt het niet met dit schema, mathontijd was 3.43 uur en halve was 1.43 uur.
Gr. Jac
josvandamme
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2015, 10:07

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door josvandamme »

ik loop 47:27 op 10 km en 1:49 op HM, nog geen marathon gelopen. Ik wil de HM op 1:45 leren lopen en dan gaan voor de hele marathon die ik graag binnen 4 uur wil lopen. Ben nu 63 jaar. Zal dat gaan lukken denken jullie?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Jos,

Een tijd van rond de 4 uur moet wel lukken:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Succes!

Met blijde groet,

Rob
renrat
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2016, 15:50

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door renrat »

volgens deze formule zou ik op de marathon 4.23 lopen en op de halve 2.00 uur.
Ik liep de marathon ( Via Belgica) die 44 km bleek te zijn in 4.39. en de Natuurmarathon Kasterlee (B) in 4.26 Maar beiden hebben behoorlijke hoogtemeters en zand, bosgrond en modder als ondergrond. Ik ben benieuwd wat ik loop op een vlak parkours.Ik hoop sneller dan de prognose van 4.23. De halve loop ik in 1.53 en dat is 7 min. sneller dan de prognose van Sportrusten.
RichardNootebos
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2016, 09:34

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RichardNootebos »

Inderdaad - ik liep vorig jaar de 10KM in 53 min, en de Halve Marathon in 2:02:55. In het overzicht maar 5 seconden van de tijd af.

En dat niet alleen, met een ingeschatte omslagpunt van 182 (max. van 186) zou ik een gemiddelde hartslag van 164 op de halve marathon moeten hebben - en inderdaad, mijn gemiddelde hartslag op de halve was exact 164. (eindigde wel op 178).

Dus de schema's zien er erg wetenschappelijk doordacht uit...

Zou ik nog een inspanningstest moeten doen?
Kristien
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2015, 22:31

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Kristien »

Hoi hoi hoi !

Na 3 weken sportrustenschema gisteren mijn tweede 10 km voluit gegaan : 54,46 minuten hetgeen mijn marathonsnelheid op 9.05 km / u brengt en dan zou ik een halve marathon op 2 u 07 kunnen lopen... en wat hebben we vorig jaar februari gedaan ? Mijn eerste halve marathon gelopen in ... 2 u 07 !!! Creepy ! :-)
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door dextertje »

Nu ik gisteren mijn tweede marathon heb gelopen, moet ik zeggen: de link op de site (https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/) geeft een te lange marathontijd, maar het schema in het boek klopt best aardig.

Volgens mijn Garmin is mijn beste 10k 44:46. Volgens diezelfde Garmin liep ik gisteren in Rotterdam 42,67 km in 3:40:07 (dus mijn Garmin gaf 475m meer aan dan de officiële lengte); 42,195km volgens mijn Garmin liep ik dan in ongeveer 3:37:45.

Het boekje geeft bij een 10k van 44:26 een marathontijd van 3:38:53.
Dus ik loop de marathon relatief snel, of de 10k relatief langzaam, maar het klopt behoorlijk aardig. :)
jijbentaandebeurt73396700
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2016, 21:56

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door jijbentaandebeurt73396700 »

Ik begon half januari dit jaar met mijn voorbereiding voor de marathon van Antwerpen. Omdat ik volgens de souplesse methode train moest ik weten waar ik stond om de tijden voor mijn trainingen te weten.

Ik liep oudejaarsdag een 10 km. om dit te bepalen. Het werd 40.07, dus zeg maar 4.01 per km. Een week voor aanvang van de marathon liep ik nogmaals een 10 km. en dit x in 39.05. In maart liep ik overigens wel een halve in 1.26 uur.

De grootste fout die je kunt maken is je marathontijd afstemmen op de laatste 10 km. tijd. Ik heb deze fout gemaakt en ben echt kapot gegaan de laatste 15 km. Ik had op basis van de 40.07 een marathontijd eindtijd moeten kiezen en volgens de sportrusten calculator dus 4.50 min./km om zodoende in 3.23 uur te finishen.

Ik heb een inschattingsfout gemaakt en was weggegaan op 2.59 uur. Op basis van de sportrusten calculator zou ik met 39.06 dus 4.37 min./km ofwel 3.14 moeten kunnen halen. Omdat ik niet voor het marathontempo van 39.06 had getraind al die weken, heb ik de prijs moeten betalen. De laatste 15 km. echt af moeten zien en strompelen naar de finish.

Desalniettemin mag ik heel blij zijn met een eindtijd van 3.10.

Voor de mensen die dus een marathon gaan lopen:'bepaal je marathontijd naar de tijd waar je mee aanving aan het begin van je schema, en maak niet de fout die ik heb begaan.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je bericht,

Wat was je hartslag tijdens de training en tijdens de marathon?

Met blijde groet,

Rob
franaky94839000
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2016, 20:24

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door franaky94839000 »

Je 10K tijd: 54 minuten

Je marathontijd: 4u39
Snelheid in min/km: 6:38
Snelheid in km/u: 9,05

Je halve marathontijd: 2u07
Snelheid in min/km: 6:00
Snelheid in km/u: 10,01

gerealiseerde tijden
10 km 54,14 min
halve marathon van Meersen 2u07m47s ( 170 hoogte meters)
marathon Rotterdam 4u36
Getraind via tradioneel schema met langste duurloop van 34 km (3u40)

Wil nu verder trainen voor marathon Amsterdam in oktober.
Wil dit nu volgens 100 dagen schema gaan doen, waar moet ik in het schema instappen of moet ik gewoon op dag 1 beginnen ?

gr Frans
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

Als je via het 100 dagen programma wilt voorbereiden op de Marathon van Amsterdam op 16 oktober dan begint het schema voor jou dus op 9 juli met dag 1.

Dat betekent dat je nog ruim 2 maanden hebt voordat je gericht op je marathon gaat concentreren.

Tot die tijd is het zaak je conditie vast te houden, hier hebben we (nog) niet echt een plan voor.
Mischien voor die tijd nog een extra uitdaging zoeken? B.v. een halve of een 10km begin juli en hier naar toe werken?

met blijde groet,

Rob
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door peterde »

Hallo Frans,

Ik ben zelf in de laatste fase voor mijn voorbereiding van de Marathon van Leiden. Ik heb hiervoor naar tevredenheid de halve marathon in Dordrecht gelopen met de sportrustenbenadering echter nog zonder hartslag meter. In de tussenliggende 2 maanden tot aan de start van het 100 dagen programma een hartslag meter gekocht en het hoe word jehet op de 10 km schema van sportrusten (3 x in de week gelopen) ter overbrugging. Het sportrusten 100 dagen schema gaat er gewoon van uit dat je 10 km in benen hebt.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
richardsmit63
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015, 19:00

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door richardsmit63 »

Ik heb met sportrusten eerst 100 dagen voor mijn eerste halve marathon gedaan (tijd: 1 uur 49). Daarna gedurende 3 maanden 3 a 4 dagen per week met verschillende hartritmes (1 a 2 keer marathon hartslag 1 keer hoger ritme en 1 keer vogels kijken) gedaan, waarbij de afstanden lagen tussen de 6 en 9 km. Vervolgens in 100 dagen voorbereid op m'n eerste marathon. De marathon van Enschede gelopen in 3 uur en 38 minuten. In 1 jaar via sportrusten van 53 naar 43 minuten op de 10K gegaan. Overigens mede door een paar kilo's (8) minder.

Dus voor mij een positieve ervaring is om tussen de 100 dagen door te trainen op korte afstanden en vooral te wisselen in tempo's/hartslagen per run.
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door peterde »

de formule op de website functioneert volgens mij niet echt lekker.

https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... athon/?10k

49 en 50 minuten geeft dezelfde eindtijd! En dan hebben wij het nog niet eens over de secondes.

Bestaat er geen betere formule? Dit lijkt geen formule maar opzoeken in een tabel waarbij de tabel steeds in 2 minuten stappen omhoog gaat.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
MarleenQatari
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2016, 14:12

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door MarleenQatari »

TonyGaillard schreef:Mijn PRs zijn als volgt: 10K 48, Halve 1:48 en Hele 3:51

Mijn tijden worden dus sterk onderschat 6 min voor de halve en 19 min voor de hele.
Mogelijke verklaringen: Ik kan niet zo snel lopen maar houd dat tempo wel heel lang vol. In wedstrijden stuift iedereen mij de de 1ste 5 k voorbij, maar haal ik ze op mijn gemak later in.
Wellicht speelt mijn leeftijd (71) ook een rol?

Tony Gaillard
Chapeau man, zou tekenen als ik dat op mijn 71ste ook nog kan.
Ongeveer zelfde tijden voor mij, ben 42 en moeder van 4 kinderen tussen 6 en 11 (en die doen je wel rondlopen...).
Zijn wij gewoon diesel types dan?
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door frans.san37943100 »

Eerste serieuze 10k gelopen dit jaar (na 25 dagen van de 100): 47:50

Volgens het schema zou mijn marathontijd 4:03 worden, hmmm. Ik kan natuurlijk wel heel verstandig zeggen dat uitlopen belangrijk is, maar onder de 4 uur uitkomen is voor mij wel een dingetje. Mijn snelste HM is 1:43 nogwat en mijn 10k pr (uit 2012) is 43:59 en rond de 45 minuten heb ik vaak gelopen, totdat ik begin 2015 de blessures zat was. Volgens de tabel moet de 10k tijd net onder de 47 minuten om onder de 4 uur uit te komen, moet kunnen

Ach, ik heb nog tijd zat, sterker nog, minstens 20 jaar (!): Tony die hierboven gequoot wordt is 71 en loopt met twee vingers in de neus onder de 4 uur, respect hoor.
Plaats reactie