Ik heb het boekje van Stans vd Poel aangeschaft en ben gestart met het trainen voor Rotterdam, dat wordt mijn derde marathon en de eerste volgens sportrusten. Na flink wat puzzelwerk tussen de info van het boek, het voorbeeldschema en de rekentool ben ik erachter gekomen hoe de relatie zit met de zones die mijn Garmin al in zich heeft en aanpast als prestatie verbeteren/verslechteren. De Garmin heeft namelijk de hartslagzones bepaald volgens de lactaat drempel en dat komt goed overeen met de rekentool op deze site. Enige verschil is dat D2 van sportrusten in de Garmin uiteenvalt in zone 3 en 4.
Sportrusten
Omslagpunt 179
Zone D0: 120 t/m 130
Zone D1: 131 t/m 143
Zone D2: 144 t/m 161
Zone D3: 162 t/m 178
Garmin zones
Zone 1 105-129
Zone 2 130-143
Zone 3 144-153
Zone 4 154-161
Zone 5 >162
Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik aan kan houden (want dat is in de Garmin goed als workout limiet ook in te stellen):
Vogels kijken: Garmin zone 2
Marathon hartslag traning 1: Garmin zone 3 (Laag D2)
Marathon hartslag traning 1: Garmin zone 4 (Hoog D2)
Snelle training: Garmin zone 5
Mooie is dat zodra de conditie verbeterd de lactaat drempel iets kan verschuiven maar ik gewoon netjes binnen de zones kan blijven lopen.
Hierdoor hoef ik dan weer niet een volle bak 10 kilometer wedstrijd te lopen om te zien in hoeverre de fitheid is verbeterd.
Ik wil dan ook puur op hartslag lopen en in Rotterdam zien waar ik in tijd op uitkom.
Waar ik natuurlijk wel benieuwd naar ben is of ik enigszins juiste conclusies heb getrokken

Eerste week trainen is in ieder geval al uitstekend bevallen.