Hartslag niet onder controle te krijgen

Plaats reactie
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Beste allemaal,

Hier in het kort mijn situatie: man van 35 jaar, vroeger veel geprobeerd om hard te gaan lopen, maar dat was nooit succesvol door allerlei klachten. Zo'n 2 jaar terug heel rustig aan dingen opgebouwd en best wat bereikt (voor mijn begrippen). O.a. het volgende:
  • Pijnvrij lopen
  • 10 km onder de 48 minuten
  • Halve marathon gelopen (en nog binnen de 2 uur ook)
Dat zijn dingen waar ik echt niet van kon geloven dat het voor mij weggelegd was. Maar ik wil natuurlijk meer.... Dus veel aan het lezen geweest en zo ook op deze methode gekomen. Na het lezen van het boek 'De hardlooprevolutie' ben ik om. Ik wil niet eens zozeer een marathon lopen, maar ik wil wel op die manier gaan trainen.

Na aanschaf van een Garmin Forerunner 35 dus op hartslag aan het letten in plaats van als een gek volle bak rond rennen, wat ik voorheen deed. De Forerunner had soms wat gekke dingen (o.a. eerste paar km een hartslag van rond de 130 en dan snel naar de 170). Zodoende v.d. week nog een band er bij geregeld en dan zie je de hartslag wat normaler/geleidelijker oplopen.

Alleen waar ik heel erg mee zit is het volgende: ik heb nog met de Forerunner mijn omslagpunt proberen te berekenen. Ik ben echt flink stevig begonnen. Hartslag bleef zogenaamd rond de 130 hangen dus nog meer gas gegeven en toen zat hartslag ineens op 170+ en daarna was het natuurlijk afzien. Maar doorgelopen met dit als resultaat:

Afbeelding

Hier zie je ook die gekke hartslag aan het begin.

In deze sessie ben ik echt diep gegaan, ik heb 6 dagen zere benen gehad. Normaal heb ik echt geen klachten na hardlopen. Maar goed, gemiddelde hartslag was volgens deze sessie 177. Maar daar zit dus wel dat rare begin in.

O.b.v. deze waarde heb ik geprobeerd om in D2 te lopen. Als ik het goed begrepen heb is dat 141 t/m 159 in mijn geval. En het is als volgt; ik kan alleen snelwandelen, anders blijft dat horloge me lastig vallen met een te hoge hartslag. Gisteren weer 7 km gelopen (niet echt een wereldafstand) in maar liefst 7 minuten per km omdat ik elke keer giga gas terug moet nemen i.v.m. de hartslag. Mijn gemiddelde hartslag was 160 op dit loopje.

Het is niet zo als ik iets harder loop dat mijn hartslag gelijk naar 180 of hoger gaat, maar als ik niet ongemakkelijk traag loop zit ik toch een paar hartslagen hoger dan 160.

Dus ik vraag me af of er iets mis gaat. Zit die 177 misschien fout? Klopt mijn D2 niet? Of moet ik echt door de zure appel heen bijten en kijken of ik al in enkele weken in staat ga zijn wat harder te lopen zonder keer op keer hoger te zitten qua hartslag?

Hopelijk kan iemand mij helpen! Ik heb echt zin om met deze methode te trainen, ik geloof er ook echt in. Maar aan het einde v.d. straat al wandelen omdat je horloge begint te piepen is niet echt waar ik vrolijk van word....
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je hebt de grafiek gemaakt met of zonder borstband? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
  • Als je meting niet goed gaat bij een polsmeting, dan helpt het vaak op de band wat strakker te doen (het horloge mag absoluut niet schuiven op de pols).
    Als de meting met een borstband in het begin niet goed gaat maar later wel, dan wil het nog wel eens helpen de band goed nat te maken onder de kraan voordat je vertrekt. Als je dat niet doet bestaat de kans dat de band niet goed contact maakt in het begin, en later wel want dan ontstaat er zweet onder de band.
Als je twijfelt over de zones kun je ook eens op marathontempo proberen te trainen en te kijken wat je gemiddelde hartslag is bij deze training.
zie: https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Ik ben benieuwd.
Ik hoop dat ik je wat verder heb kunnen brengen, als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

Met blijde groet,
Rob
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Grafiek is nog o.b.v. horloge. En zelfs als ik die zo strak deed dat mijn hand ongezonde kleuren kreeg kreeg ik vergelijkbare waarden. Dus zodoende de switch naar borstband.

Ik zal binnenkort eens op marathontempo lopen. Wat gaat dat me brengen? Hoe moet ik dat zien? Stel mijn hartslag ligt dan x slagen hoger wat houdt dat dan in?
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Goed, vanmorgen een kleine 10 km gelopen. Ik heb o.b.v. mijn 48 minuten op de 10 km een verwachte marathontijd van +/- 4 uur en dus kom je dan ergens tussen de 5:40 en 5:50 per km uit. Ik heb dus vanmorgen op 5:40 ingezet. Dat is redelijk gelukt:

Afbeelding

Maar zoals te zien is is mijn hartslag wel echt veel hoger dan 160.

Ik moet ook zeggen dat ik niet bepaald het idee heb dat ik dit heel lang zou kunnen lopen. Qua benen wel, maar qua gevoel rondom mijn ribben (wat ik altijd relateer aan mijn ademhaling) niet.

Nou moet ik wel zeggen dat ik de laatste dagen en zeker ook vandaag niet ultiem ontspannen ben, maar hartslagen tot 185 aan toe, met een gemiddelde van 173 (waar mijn eerdere meting met echt volle bak gaan op 177 gemiddeld uit kwam). Ik als leek weet even niet wat ik hier van moet denken, maar ik kan dit moeilijk ruimen met een D2 die loopt tot 160 BPM.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Dank voor het uitvoeren van de test.
Gezien je gemiddelde hartslag van 173 lijkt me wel dat je omslagpunt van 177 aan de lage kant is (ook gezien je leeftijd).
Het gevoel van "dit houd ik geen marathon vol" kan overigens ook wel kloppen hoor. Bedenk dat je nog geen honderd dagen hebt getraind op marathonhartslag / tempo, en ook heb je afgelopen week gewoon getraind. Op dag 100 heb je de week ervoor bijna niet gelopen, en dus goed uitgerust.

De vraag is even wat je omslagpunt dan wel is. Als ik dit terugreken zou het 203 moeten zijn, maar dat lijkt mij wel erg hoog. Gezien je eerste grafiek lijkt het meer ergens tussen de 185 en 190 te liggen.
Ik wil voorstellen je omslagpunt eens op 185 in te stellen en te kijken hoe het dan gaat? Mocht je twijfels hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Ga ik doen! Bedankt voor het meedenken. Ik zal binnenkort een update plaatsen.
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Inmiddels de nodige trainingsloopjes gedaan en het gaat wat beter met deze nieuwe waarden. Met niet te gek doen is het nu enigszins mogelijk om in de juiste zone te blijven.

Wat ik me wel afvraag; ik zie in het schema vaak 'marathontempo' staan. Die heb ik voor mijzelf berekend op +/- 5:45, maar dan zit ik qua hartslaggemiddelde nog gerust op bijna 170 en met een max van boven de 180. In principe is dat nog aan de hoge kant denk ik. Doe ik dan alsnog iets verkeerd?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Ik wil je niet teleurstellen maar als ik uitga van een 10km tijd van 48 minuten dan kom ik op een marathontijd van 4h09.
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
En dat is 5:54 min/km... Kan dat de reden zijn van de mismatch?

Overigens is wel onze ervaring dat door het veelvuldig lopen op marathonhartslag de meeste lopers ook sneller worden op deze hartslag..

Blijde groet,

Rob
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Hoi Rob,

Ik liep hem in 47,40. De tool blijkt niet met kommagetallen te werken. Ik had namelijk 47,66 ingevoerd, maar ik zie nu n.a.v je opmerking pas dat hij eigenlijk rekent met 47 dan en dan kom ik niet goed uit inderdaad. Dus dan kom ik als ik het zelf uitreken op 5:51 min/km. Dat scheelt natuurlijk wel iets. Daar ga ik dan maar eens mee werken.

Wel nog een vraag waar ik de hele tijd mee zit; het boek spreekt over marathontempo in het schema, maar de meeste uitleg gaat over marathonhartslag. Nou snap ik dat die idealiter gelijk zijn, maar dat is niet altijd zo. Wat hou je dan aan? Tempo of hartslag?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

In principe ga je altijd uit van je hartslag tijdens de training en tijdens de marathon. En onder normale omstandigheden zou je dan ongeveer op je marathontempo moeten lopen. Het is wel zo dat je zult zien dat het van dag tot dag wat anders kan zijn, maar over een langere periode moet dit wel ongeveer gelijk zijn.

Blijde groet,
Rob
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Inmiddels zijn we een aantal weken verder. 2 weken geleden helaas een weekje niet kunnen lopen ivm een zere schouder, maar vooral hooikoorts. Daarna weer rustig opgepakt en ik loop nog steeds aardig.

Toch merk ik inmiddels dat ik alleen maar langzamer wordt, waar ik voorheen een PR van 48 minuten had op de 10 km loop ik inmiddels regelmatig boven de 6 minuten per km en dan nog zit mijn hartslag tussen 174 en 178.

Dit voelt niet bepaalt als vooruitgang. Is dit een fase? Hoort dit er bij? Of gaat er iets helemaal mis?

Want ik geloof bijv. niet dat ik momenteel in 48 minuten een 10 km zou kunnen lopen terwijl ik meer loop dan ooit.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Er kunnen een aantal factoren zijn die ervoor zorgen dat je hartslag hoger zijn. Hooikoorts en warm weer kunnen hier ook een rol in spelen.
Maar uiteindelijke zul je tocht wel progressie moeten zien als je loopt op marathonhartslag.

Om je snelheid wat op te krikken mag je ook je intensieve training als interval lopen. Loop eerst goed warm en loop dan 30 seconden voluit gevolgd door 1 à 2 minuten rust. Dit doe je 8 keer. De rest van de afstand kun je dan op een stevig tempo uitlopen.

Als je nog twijfels hebt hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Tsjah, zoals je helaas hoort is er geen sprake voor progressie. Sterker nog; ik ga fors terug uit.

Ik kan de intensieve doen zoals jij zegt, maar kun je me dan ook aangeven wat ik met de 'reguliere' training moet doen? Want een hartslag die elke keer boven de 175 uitkomt lijkt me niet passen bij jullie methode. En elke keer wandelen tussendoor is ook niet de weg lees ik elders op dit forum...
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Mike,

Heb jij een keer tijd om naar Amsterdam te komen? Dan kunnen we samen een rondje lopen en even kijken of we iets kunnen vinden.

Groet,

Koen: 06 388 997 30
MiKeZZa
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2021, 19:32

Re: Hartslag niet onder controle te krijgen

Bericht door MiKeZZa »

Hoi Koen,

Super aardig, maar dat is niet echt om de hoek voor mij... Ik wil eerst even kijken of ik digitaal en eventueel wat dichter bij huis iets kan vinden om verder te komen.
Plaats reactie