Omslagpunt

Plaats reactie
bensmits
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2015, 15:56

Omslagpunt

Bericht door bensmits »

Goedemiddag,

Afgelopen maanden getraind voor halve marathon, nu wil ik door voor de hele. Het boek besteld, hartslagmeter gekocht en ik wil graag beginnen. Allereerst dan mijn omslagpunt bepalen, kan ik ipv lopen naast een fietser en elke 2 minuten versnellen dit ook doen op een loopband? Lijkt mij makkelijker om daar elke twee minuten de snelheid op te voeren of is dit niet te vergelijken met het echte werk buiten?

Alvast bedankt. Groet Ben
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Ben,

Dat is uiteraard mogelijk, alleen houd er rekening mee dat lopen op een loopband minder energie kost dan lopen in de buitenlucht. Dit kun je compenseren door de loopband onder een hoek van 1 graad te zetten.
Zie:
http://www.prorun.nl/training/32180/lop ... -loopband/

Succes met je training!

Met blijde groet,
Rob
victor2
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mar 2015, 16:19

Re: Omslagpunt

Bericht door victor2 »

beste Rob

het artikel waarnaar je verwijst is volgens mij iets genuanceerder
Conclusie
De resultaten van deze studie laten zien dat de loopeconomie tijdens het lopen op een loopband die onder een helling staat van 1%, aanzienlijk slechter is dan die tijdens het lopen op een atletiekbaan. Hierdoor leidt het bepalen van de loopeconomie op de lopende band tot een onderschatting van het zuurstof- en energieverbruik tijdens het lopen op de atletiekbaan en waarschijnlijk ook tijdens het lopen op de weg. Dit kan van belang zijn bij het voorspellen van de energiebehoefte voor bijvoorbeeld een 10 km, een halve of een hele marathon. Net als voor andere metingen van de sportprestatie geldt dus ook voor het bepalen van de loopeconomie dat het aan te bevelen is dit in een zo sportspecifiek mogelijke situatie te doen.
dus Ben
misschien de veldtest en de loopband doen en laat ons de verschillen weten......

groeten
Victor
www.hardlopenleeuwarden.nl
Sportrusten in Friesland
Leeuwarden
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Victor,

Je hebt gelijk, ik wist dat om het lopen op een loopband gelijkwaardig te maken aan het lopen in de buitenlucht, de loopband onder een bepaalde hoek gezet moest worden, maar ik wist niet meer de helling en vond in het genoemde artikel de hellingshoek. Ik heb de rest van de inhoud alleen vluchtig gescand.
Wel is het natuurlijk zo dat voor het bepalen van het omslagpunt alleen de hartslag van belang is, en voor de correctie de behaalde snelheid.

Door je opmerking en het artikel ben ik toch wel nieuwsgierig geworden en heb de proef op de som genomen, en heb vandaag de veldtest op de loopband gedaan en de uitslag vergeleken met een veldtest in de buitenlucht gelopen eerder dit jaar. De veldtest in de buitenlucht leverde voor mij een omslagpunt op van 172 hsm. De "veldtest" op de loopband leverde een omslagpunt van 171 hsm. De loopband stond onder een hoek van 1 graad, en ik haalde uiteindelijk wel een 1km/u hogere snelheid op de loopband ten opzichte van de buitenlucht, maar dat zou ook kunnen omdat ik beter getraind ben dan tijdens de eerste test. Dus uiteindelijk viel het verschil mij erg mee.

Dus Ben, laten we het er op houden dat een test in de buitenlucht het beste is, en mocht dat om een of andere manier niet lukken een test op de loopband een redelijk goede benadering oplevert.

Ik ben wel benieuwd of er meer Sportrusters zijn die deze vergelijking wel eens gemaakt hebben?

Met blijde groet,
Rob.
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: Omslagpunt

Bericht door dextertje »

Nog een vraagje over het bepalen van je omslagpunt volgens deze methode: https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/

Ik heb zelf de test gedaan en hield 14km/u nog 2 minuten vol, maar 15 km/u hield ik geen minuut meer vol. Uiteraard haalde ik wel de hoogste hartslag tijdens die laatste minuut dat ik 15km/u liep.

Moet je uitgaan van de hoogste hartslag bij de hoogste snelheid die je 2 minuten volhoudt, of van de hoogste harstlag tijdens de hoogste snelheid die je daarna nog haalt, maar geen 2 minuten volhoudt?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dat laatste, dus je gaat in dit geval uit van 15km / uur.

Overigens is het verschil marginaal, dus als iemand het per ongeluk anders doet er nog niets aan de hand.

Succes,

met blijde groet,

Rob
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: Omslagpunt

Bericht door dextertje »

Duidelijk, bedankt. Bij mij scheelde het 3 slagen per minuut. Maakt op mijn marathonhartslag qua gevoel best wel uit, vond ik.
Plaats reactie