Voluit lopen

Plaats reactie
carlahensen
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2018, 21:03

Voluit lopen

Bericht door carlahensen »

Ik ben net begonnen met trainen voor de marathon en vroeg me af wat er bedoeld wordt met voluit lopen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voluit lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Je loopt in het marathonschema één maal in de drie weken voluit, en dat is 10km zo snel mogelijk.
Dus als het lukt raden we ook aan dit tijdens een wedstrijdje te doen, dan is het makkelijker echt voluit te gaan :)

Blijde groet,
Rob
Chrisvp
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2016, 00:40

Re: Voluit lopen

Bericht door Chrisvp »

Tempolopen en voluit-lopen vragen een warming up, toch? Maakt dat deel uit van die training? 6 minuten of een km lang? Ik ben pas 'klaar' na 2 km. En dan heb je ook nog in de laatste week voor een wedstrijd 2x 12 minuten lopen. Zonder warming up is dat afzien. Een koude start!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voluit lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

De warming up zit niet bij de afstanden in, dus dat komt er nog bij. Warming up is rustig warm lopen 1 à 1,5 km. En als je er 2km over wil doen is dat natuurlijk geen probleem. Je kunt eventueel ook nog wat rekoefeningen doen na je warming up, voor je aan de kerntraining begint.

De 12 minuten loopjes mag je ook vooraf laten gaan door een warming up.

Succes!

Blijde groet,

Rob
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

Re: Voluit lopen

Bericht door Nele »

Waarom zit dat 10km voluit lopen eigenlijk in het schema, als ik vragen mag.
Ik heb daar echt zo'n hekel aan. :?
Misschien ga ik dat met iets meer goesting doen als ik weet waarom. :D
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voluit lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nele,

De 10km voluit zorgen ervoor dat je sneller wordt. Door af en toe op of tegen je omslagpunt te lopen creëer je een extra prikkel die ervoor zorgt dat je sneller wordt. Dit hoeft niet iedere week vandaar dat deze training om de 3 weken is. Het is erg lastig om dit te halen op een korte training.

En de tweede reden is dat met name beginnende hartlopers nog wel eens een PR lopen tijdens deze 10km waardoor ze hun snelle 10k kunnen corrigeren aan de hand waarvan je marathonhartslag wordt bepaald.

Wat je eventueel kunt doen is een interval lopen waarbij je de snelle stukken voluit doet. Dat heeft hetzelfde effect maar vindt je misschien minder vervelend?

Blijde groet,
Rob
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

Re: Voluit lopen

Bericht door Nele »

Hey Rob,

Bedankt voor je antwoord!! Ik ben een heel trage loper, dus dan lijkt het zeker nuttig toch eens een hele tijd voluit te gaan. Ik zal wel gewoon sterven. :lol: :lol:

Als ik interval lopen zou willen doen, hoe doe ik dat best?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voluit lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik luister net naar een podcast waarin een Nederlandse toptrainer geïnterviewd wordt, en die vertelde net dat de snelle trainingen ervoor zorgen dat de trainingen die net wat langzamer gaan veel makkelijker aanvoelen. Die tip krijg je nog even gratis mee :D

Een interval kun je doen 2/3 snel, 1/2 rustig. Zelf vind ik prettig 400m snel, 200 m rustig. En dat herhaal je dan 10 keer of zo.

Als je echt 10km vol moet maken dan kun je ook 1000m voluit, 500m rustig doen. Als je dit 7 keer doet dan heb je ook de 10km vol gemaakt.

Blijde groet,
Rob
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

Re: Voluit lopen

Bericht door Nele »

Ik heb m'n best gedaan vandaag en ik heb mijn PR met 3 minuten 50 seconden verbeterd. 8-) Moet er wel bij zeggen dat het twee jaar geleden was dat ik nog een keer geprobeerd had. :D

Ik blijf het vreselijk vinden, haha. De volgende keer in het schema ga ik dat intervallopen toch maar doen.
Bedankt voor de uitleg, Rob!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voluit lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Leuk om te horen! Succes verder! :D

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie