Intermittent fasting en training voluit

Plaats reactie
renata77
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2020, 20:27

Intermittent fasting en training voluit

Bericht door renata77 »

Hallo!

Ik had vandaag een 5 km voluit training op het programma staan. Normaal loop ik altijd nuchter, maar vraag me af of dat bij een voluit training ook slim is of kan ik dan wel beter iets eten?
Vanochtend dus nuchter gelopen, maar echt lekker ging het niet (sterretjes zien ipv vogels kijken) en vraag me dus af of iets eten beter is bij een snelle loop.

Groeten,
Renata
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Renata,

In principe moet het wel kunnen, een intensieve training op een nuchtere maag. Ik heb wel eens 20km getraind, 's ochtends op een kop koffie...

Maar het is heel eenvoudig: als je het een ongemakkelijk gevoel geeft, of je wordt licht in je hoofd, neem dan een licht ontbijt of een bakje yoghurt of zo, dat is uiteraard geen probleem.

Blijde groet,
Rob
renata77
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2020, 20:27

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door renata77 »

RunningRob - Sportrusten schreef: 22 apr 2020, 21:39 Hoi Renata,

In principe moet het wel kunnen, een intensieve training op een nuchtere maag. Ik heb wel eens 20km getraind, 's ochtends op een kop koffie...

Maar het is heel eenvoudig: als je het een ongemakkelijk gevoel geeft, of je wordt licht in je hoofd, neem dan een licht ontbijt of een bakje yoghurt of zo, dat is uiteraard geen probleem.

Blijde groet,
Rob
Hallo Rob,

Ik heb me in de dagen na de 'voluit-training' verre van top gevoeld. Kon merken dat het voor mijn lichaam te belastend is geweest (o.a. arousalsysteem overprikkeld). Wat is slim voor als ie een volgende keer op het programma staat....
Minder snel lopen?
Een kortere afstand voluit lopen en aanvullen met D2 tempo (bijv 2 km voluit en 3 km D2)?
Intervaltraining?

Hoor graag!

Groeten,
Renata
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Renata,

Volgende keer bij je voluit training is het goed om toch wat te eten en kijken of dat beter voelt. En je kunt de 5 kilometer prima opknippen in 5 x 1000 meter en tussendoor 400 meter rustig.

Laat even weten hoe deze training ging.

Wordt vervolgd,

Koen
renata77
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2020, 20:27

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door renata77 »

Koen - Sportrusten schreef: 29 apr 2020, 16:40 Ha Renata,

Volgende keer bij je voluit training is het goed om toch wat te eten en kijken of dat beter voelt. En je kunt de 5 kilometer prima opknippen in 5 x 1000 meter en tussendoor 400 meter rustig.

Laat even weten hoe deze training ging.

Wordt vervolgd,

Koen
Bedankt Koen. Ga ik dat proberen!
renata77
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2020, 20:27

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door renata77 »

Koen - Sportrusten schreef: 29 apr 2020, 16:40 Ha Renata,

Volgende keer bij je voluit training is het goed om toch wat te eten en kijken of dat beter voelt. En je kunt de 5 kilometer prima opknippen in 5 x 1000 meter en tussendoor 400 meter rustig.

Laat even weten hoe deze training ging.

Wordt vervolgd,

Koen
Hoi Koen,

Vandaag de voluit training gedaan (week te vroeg zag ik later). Heb eerst iets gegeten en ging nu gelukkig een stuk beter (heb ook gewoon 5km aan een stuk gelopen zonder onderbrekingen).

Wat ik me overigens nog wel afvraag, is hoe ik de trainingen vanaf deze week (week 7) precies moet doen? Ik heb nu namelijk voluit gelopen en zat op een gemiddelde hartslag van 162 (5,03 km/28:05 min, gemiddeld tempo 5:35, hoogst gemeten hartslag 178). Maar ik moet m'n trainingen vanaf nu gaan doen in een hartslagzone van 158-166 & 158-173. Dat is dus eigenlijk altijd voluit in mijn geval. Zelfs als ik aan de onderkant van deze zone ga zitten (adviseerde Rob me), is het best pittig. Klopt dat wel?

Mijn omslagpunt is 2 jaar geleden door Nico vd Breggen bepaald en vastgesteld op 174. Dit is ook het getal wat ik heb ingevoerd als omslagpunt in het Sportrusten programma.

Ik hoor graag.

Groeten,
Renata
renata77
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2020, 20:27

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door renata77 »

Dit waren destijds de zones:

*Hardlopen / Loopband / Zwemmen / Crosstrainer in hartslagzone:
D1-zone: 126-144
D2-zone: 144-162
D3-zone: 162-180
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door Koen - Sportrusten »

Renata,

Je omslagpunt van 174, dat was op de fiets? Je waardes kloppen wel. Jij kunt deze trainingen aan en voor een dik PR is dit goed om te doen. Het is overigens prima om wat rustiger te lopen, als je dat prettiger vindt. Het is voor je gemoed, je conditie en je opbouw prima om wat langzamer te lopen, maar voor een nieuw PR is dat vermoedelijk wat te rustig.

Wat is je voornaamste doel met lopen?

Koen
renata77
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2020, 20:27

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door renata77 »

Koen - Sportrusten schreef: 15 mei 2020, 13:58 Renata,

Je omslagpunt van 174, dat was op de fiets? Je waardes kloppen wel. Jij kunt deze trainingen aan en voor een dik PR is dit goed om te doen. Het is overigens prima om wat rustiger te lopen, als je dat prettiger vindt. Het is voor je gemoed, je conditie en je opbouw prima om wat langzamer te lopen, maar voor een nieuw PR is dat vermoedelijk wat te rustig.

Wat is je voornaamste doel met lopen?

Koen
Hoi Koen,

Bedankt voor je reactie!
174 is het omslagpunt voor hardlopen. Moet ik hier nog een correctie op toepassen, omdat de meting inmiddels 2 jaar geleden is?

Na 2 jaar niet te hebben gelopen door een hardnekkige bilblessure is op dit moment mijn doel vooral om weer een beetje op te bouwen. Iets sneller lopen is fijn, maar geen absolute must op dit moment.

Vandaag 7 km gelopen met een gemiddelde snelheid van 6'07 en een gemiddelde hartslag van 156. Ik houd voorlopig qua hartslag hoog D2/laag D3 aan en kijk dan wel hoe het zich ontwikkelt. Omdat mijn arousalsysteem nogal snel op hol slaat, adviseerde Nico me om niet in een te hoge hartslag te lopen. Het is dus even zoeken naar de grens, om daar dan vervolgens net onder te blijven.

Groeten,
Renata
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Intermittent fasting en training voluit

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Renata,

Prima om de hele intensieve trainingen over te slaan. Als je wél weer wat intensiever gaat lopen, is het overigens prima om dat nuchter te doen. Vooral goed om ná het lopen de tijd te nemen om ademhalingsoefeningen te doen.

Geluk,

Koen
Plaats reactie