Ademhalingsoefening

Plaats reactie
Loershop
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2014, 23:02

Ademhalingsoefening

Bericht door Loershop »

Als ik de ademhalingsoefening in rust doe gaat het redelijk goed, maar tijdens "vogels kijken" lukt het me niet om na de uitademing te pauzeren. Ik loop normaal 5,5/6 min/km en tijdens "vogels kijken" 7,5/8 min/km Doe ik iets verkeerd of moet ik gewoon wat meer geduld hebben? Ik ben nu 15 dagen met het programma bezig
Bartho
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2014, 16:25

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Bartho »

Precies! Herken ik helemaal wat je schrijft. Vooral door het letten op mijn ademhaling gaat het heel geforceerd worden en kom ik in ademnood....
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Koen - Sportrusten »

Je hoeft ook niet te pauzeren na je uitademing tijdens het sporten. Dat is de oefening voor rust. Excuus als ik daar ergens verwarring heb gezaaid.

Oefening tijdens vogels kijken: Adem in door de mond, verleng de uitademing, en adem weer in door de mond.

Gaat dat beter?

Forceer nooit en geniet ook van groene spechten.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Koen - Sportrusten »

Hier drie oefeningen die je kunt doen tijdens het lopen.

Hebben jullie daar iets aan?

http://www.sportrusten.nl/kennisbank/ad ... het-lopen/
Tonnie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2014, 11:41

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Tonnie »

Grappig om te lezen dat ik ook dezelfde fout maakte als meerdere mensen, vond het al zo verrekte lastig om tijdens het lopen even mijn adem te pauzeren :lol:
Komende loopjes het dus niet meer doen.
Hardloophertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2014, 22:03

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Hardloophertje »

Hoi Koen/ andere ervaringsdeskundige,

Ik heb ook al een aantal keren geprobeerd om mijn uitademing tijdens het hardlopen langer te maken dan de inademing. Binnen een paar honderd meter ben ik volledig buiten adem. Weet niet zo goed wat ik verkeerd doe. Ik heb met name de eerste techniek gebruikt en zal nog meer experimenteren met de andere twee.
En het inademen door de neus voelt heel onprettig. Adem jij zowel in als uit door de mond?
En even een andere vraag (hoop dat dat mag): weet jij of er eerder mensen jullie schema's hebben gevolgd die nooit eerder een halve marathon hebben gelopen? Ik ga 20-06-15 mijn eerste lopen (wel ervaring met 10km wedstijden) en vind het best eng om niet verder dan 10 km te trainen (zit nu zelf op 16 maar ga in februari pas met "echte" training beginnen).
Bedankt voor je/ jullie reacties.
Maaika
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2014, 19:25

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Maaika »

Ik ben blij dat ik niet de enige was die buitenadem werd door de "verkeerde" ademhaling =D
DanielHendriks
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2014, 11:53

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door DanielHendriks »

Met name het verlengen van je uitademslag maakt dat je ademhaling en je hartslag onder controle kunt houden. Op de fiets werkt dit in ieder geval voor mij. Dit verlengen kan bijvoorbeeld door in te ademen via je mond en uit te ademen via je neus. Wat ook kan werken is je wangen te bollen kort voor de uitademing en daarna dan een denkbeeldige ballon op te blazen bij je uitademing (deze techniek scheelt bij mij zo 5 hartslagen (op de fiets, ben geen hartloper ;) ).

Succes!
Hardloophertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2014, 22:03

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Hardloophertje »

Dank je wel, Daniel! Zou het inderdaad ook al op de fiets uitproberen.
Fredje
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2015, 07:15

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Fredje »

Ik pauzeerde ook na uitademing tijdens het lopen. Dit had totaal geen resultaat en het lukte ook niet. Blij te lezen dat dat dus ook niet moet. Nu dan maar weer opnieuw beginnen. Had inmiddels geconstateerd dat geen enkele ademhalingsoefening hielp om hs naar beneden te krijgen.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Fredje en Hardloophertje,

Tijdens hardlopen hoef je nooit te pauzeren na de uitademing. Nooit forceren ook. Na de inademing je uitademing rustig verlengen. Dat kan door met opgebolde wangen een beetje druk op de uitademing te zetten. Of door in 2 of 3 etappes uit te ademen.

Je kunt ook beginnen met de oefening als je wandelt, en dan de snelheid langzaam opvoeren. Kijken tot welk tempo het lukt.

Succes, Koen
Majet
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:09

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Majet »

Bij mij lukte het met druk zetten en in drie keer met horten en stoten in 4 stappen in om 6 stappen uit bij eerste poging. Geen invloed op hartslag, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er teveel over moest nadenken.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Majet, misschien moet je eens proberen wat sneller in te ademen. Ik voel me het prettigst bij 2 stappen inademen en dan 4 of 5 stappen uitademen tijdens het vogels kijken. Hartslag gaat bij mij duidelijk naar beneden. Bij een tempoloop wordt het dan 2 in 3 uit of 2 in 2 uit als het echt voluit gaat.
Majet
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:09

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Majet »

Hoi Bob, dit voelde nu toch het best maar ga wel wat proberen. Het hangt waarschijnlijk ook samen met pasfrequentie, zit zo rond 180-185/min, dus 18 ademhalingen per minuut. Gezien de gelopen intensiteit zou dat ok moeten zijn, denk ik
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Koen - Sportrusten »

Hoe gaat het nu Majet?
Majet
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:09

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Majet »

Het gaat super. Het gaat inmiddels vanzelf. Bij tempotraining krijg lukt het me om tempo en ontspanning terug te krijgen of vast te houden door de rust in ademhaling terug te brengen.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Koen - Sportrusten »

Goed nieuws Majet, moedig voorwaarts.
Lietje_1984
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2015, 07:17

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Lietje_1984 »

In het schema voor marathon moet je ook een keer sneller lopen. Dan vind ik het lastig met ademhalingsoefening om neus in mond uit en dat langer, ik heb het gevoel dat ik dan in ademnood komt. Of doe ik dan iets verkeerd?
Alvast bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Tijdens het hardlopen mag je gewoon door je mond in en uitademen hoor, dat hoeft niet door de neus. Dat geldt alleen voor ademhalingsoefeningen in rust.

Tijdens het hardlopen kun je de uitademing verlengen, bijvoorbeeld 2 stappen inademen en 3 stappen uitademen. Maar als je snel gaat zal dat niet meer lukken en adem je even lang in als uit.

Succes,

Rob
Lietje_1984
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2015, 07:17

Re: Ademhalingsoefening

Bericht door Lietje_1984 »

Bedankt voor uw antwoord. Hier kan ik zeker wat mee. :-)
Plaats reactie