Omslagpunt en D2

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Cornelieke Keizer
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2020, 23:03

Omslagpunt en D2

Bericht door Cornelieke Keizer »

Dag Janneke,

Ik heb gisteren mijn omslagpunt met de Stans van der Poel methode berekend en eindelijk mijn goede HS zones ingevuld op mijn Garmin hardloophorloge. Vanochtend mijn eerste rondje in D2 hardgelopen. Het voelde lekker, maar ik ga echt veel langzamer dan ik normaal gesproken gewend ben. Klopt dat?

Groetjes, Cornelieke
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Cornelieke,

Ja, het is heel goed verklaarbaar dat je momenteel langzamer gaat dan je gewend bent, je bent de switch aan het maken van suiker- naar vetverbranding en dat kost een hoop energie van je lijf; je kunt je moe voelen, last van hoofdpijn hebben. Daardoor stijgt je hartslag en kost het hardlopen meer moeite. Dat gaat over, het is echt tijdelijk.
Over een week, twee weken ziet het er allemaal anders uit en over een maand is het helemaal feest, dan pluk je er helemaal de vruchten van.

Groetjes Janneke
Cornelieke Keizer
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2020, 23:03

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Cornelieke Keizer »

Hi Janneke,

Het is dus juist niet zo dat het hardlopen lastiger gaat. Ook heb ik sowieso nog niet heel veel moeite met een switch naar vetverbranding volgens mij: ik ben niet moe, geen hoofdpijn, geen snellere hartslag etc. volgens mij omdat het voedingspatroon niet heel veel afwijkt van mijn normale patroon m.u.v. het aantal eetmomenten per dag.

Het is alleen dat ik nu heel bewust in D2 aan het hardlopen ben en daarmee veel langzamer ben dan normaal. Ik denk dan ook dat ik normaal voornamelijk in D3 loop. Maar het is dus qua motivatie even lastig omdat normaal mijn 10 km veel sneller is. Maar ga ik hier dus op den duur wel verandering in merken ook als ik in D2 blijf lopen?

Hartelijke groet,
Cornelieke
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Aah, nu snap ik je!

Je liep dus vaak in D3 waardoor je inderdaad heel hard liep, nu zijn de trainingen langzamer en ligt je tempo lager.

De langzame trainingen zijn echt super belangrijk voor de variatie van je trainingen en je snelheid gaat vooruit omdat je op de zelfde hartslag sneller gaat lopen. Wanneer je altijd op D3 loopt, bouw je niet op. Dat ga je nu wel doen.

Het is dus even de mind van de snelheid afhalen; de pace loslaten en lekker genieten van ontspannen lopen; dan ga je vanzelf groei merken.

Groetjes Janneke
Cornelieke Keizer
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2020, 23:03

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Cornelieke Keizer »

Dank Janneke, ik moet wel even doorbijten geloof ik, want na weer zo’n ingehouden 10k rondje die ik nu 45-50 sec langzamer moet lopen dan ik gewend ben, gaf mijn garmin horloge aan dat nu ook mijn VO2 Max gezakt is van 48 naar 47. Ik ben benieuwd hoe dat werkt, want dit is toch juist de waarde die zou moeten stijgen?

Hartelijke groet,

Cornelieke
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Koef »

Hi Cornelieke,

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Sinds ik op hartslag loop ben ik langzamere kilometers gaan maken en is mijn VO2 max ook met twee punten gedaald sinds het begin. Het heeft te maken met het algoritme dat op basis van jouw hardloopgegevens bepaalt wat jouw VO2 max is. Ik gok dat het vast kunnen houden van een hogere snelheid iets zwaarder weegt dan de hoogte van je hartslag op de berekening van je VO2 max, maar dit is natuurlijk een wilde gok. Het heeft even geduurd voor ik het los kon laten maar nu kijk ik er niet eens meer naar. Hetgeen waar ik vooruitgang in zie is het onder controle hebben en houden van mijn hartslag en minder vermoeid zijn na langere trainingen. Dat weegt voor mij zwaarder dan een cijfertje op m'n horloge :)
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi allemaal,


Een VO2 max is een indicatie van de maximale zuurstofopname per kg lichaamsgewicht. Dit zal hoger zijn naarmate je beter getraind bent of je lichter wordt. Ook aanleg speelt mee. Dit kun je bepalen door een gerichte test te doen, waarbij je de ook de zuurstofopname echt meet. Garmin (en ook Polar) proberen dit getal te benaderen aan de hand van de trainingsresultaten, maar je begrijpt dat dit een benadering is.

De VO2max gegeven door Garmin zijn een grove indicatie van de werkelijke VO2 max, en kunnen daarom fluctueren. Je zult merken dat als je gewend bent aan een bepaald type training de waarde hoger zal uitvallen bij die training. Ook kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld bij het vogels kijken een hogere waarde krijgt dan bij een intensieve training, of andersom. Je Garmin probeert de waarde te benaderen maar dit zal altijd een grove indicatie zijn. Over een langere periode zou je wel moeten kunnen zien dat de waarde stijgt.

Groetjes Janneke
Cornelieke Keizer
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2020, 23:03

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Cornelieke Keizer »

Dankjulliewel Koef en Janneke. En natuurlijk ook helemaal gelijk dat ik niet zo moeten miepen over een (blijkt toch L niet nauwkeurig) cijfertje op mijn horloge en me veel beter kan richten op lekker in D2 leren te lopen ;)

Groetjes,
Cornelieke
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Lekker lopen in D2 is sowieso echt goud waard :-)

Daar doe je je lijf en je geest echt een plezier mee!

Groetjes Janneke
Janneke Wiskerke
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mar 2020, 20:01

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke Wiskerke »

Ik zie die tool niet voor mijn omslagpunt. Ik volg het met mijn smartfone
Gr Janneke
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Dit is de link. je vilt je omslagpunt in en dan komen je hartslagzones eruit.

Groetjes Janneke
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Hi!
Ik heb net mijn omslagpunt berekend: 181. Nu voelde ik me wel een beetje verkouden en niet helemaal top vanwege een paar slechte nachten. Is deze meting dan nog wel betrouwbaar?

Trouwens tip voor iedereen: met de link van Janneke hierboven is het echt makkelijk te bepalen. Het is we slim om een fietser met een km teller voor je te laten rijden.
Flylady
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2017, 15:17

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Flylady »

Vraag voor Janneke,

Ik loop al jaren hard en wil echt proberen langzamer te gaan lopen.
Helaas is mij dat nog steeds niet gelukt. 3x per week lopen haal ik meestal niet, probeer wel 2x.
Straks ga ik weer proberen in D2 te lopen. Wanneer ik mijn horloge op alarm instel, blijft ‘ie piepen, omdat mijn hartslag al snel te hoog.Wat is de beste manier?
groeten, Mary
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Mary,

Als langzaam lopen niet lukt, is dat vaak omdat er nog een gejaagdheid en paraatheid in je lijf zit waardoor je op een hoog tempo moet lopen om je ontspannen te kunnen voelen.

Een tip is om voor je trainingen een ademhalingsoefening te doen waardoor je rusthartslag zakt en langzamer lopen vaak beter lukt. Ik zou ook het alarm van je horloge afhalen want dat ontneemt je alle plezier om te lopen en zelf te voelen hoe het lopen voelt.

Genieten van het lopen is zo ontzettend fijn, daar doe je je gemoed zoveel plezier mee.

Lieve groeten, Janneke
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ha Dirk-Jan,

De meting is dan ook goed, je hartslag blijft hetzelfde alleen zul je op een fit moment waarschijnlijk harder gekund hebben.

Groetjes Janneke
MJH
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2020, 13:44

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door MJH »

Sorry, maar het berekenen van de hartslagzones is me nog niet helemaal duidelijk. Moet ik de gemiddelde hartslag invullen in de tool van het omslagpunt? Dus als ik 10 km gelopen heb dan geeft de app aan dat mijn maximale hartslag 186 is en mijn gemiddelde hartslag 165. Dan vul ik 165 in als omslagpunt? Of juist 186?
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste MJH,

Het is handiger om even een screenshot van je 10km te mailen naar info@sportrusten.nl
Dan kijken we even met je mee wat je als omslagpunt kunt gaan aanhouden.

Groetjes Janneke
MJH
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2020, 13:44

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door MJH »

Ik zou een screenshot kunnen sturen inderdaad maar mijn 10 km die ik heb bijgehouden op de Garmin app is van zo'n jaar geleden. Niet recent dus. Ik heb vanavond geprobeerd mijn omslagpunt te bepalen door de methode van Stans van der Poel. Maximale hartslag van 191 bij 13.8 km/uur. Dus omslagpunt 188/189? Ik hoop dat ik het zo goed bereken.

Groetjes, Marjan
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Omslagpunt en D2

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ja, dat klopt helemaal.
Dat heb je goed berekend zo.

Succes met alle trainingen,

Groetjes Janneke
Plaats reactie